Beluša – e si zvykol na rozkopávky, obchádzky či semafory. Nedávno sa k tomu pridali sťažnosti občanov cestujúcich autobusmi na zvýšenie cestovného v dôsledku niekoľkokilometrovej obchádzky. SAD je však nútené správať sa trhovo. S rekonštrukciou cesty I/61 a výstavbou kanalizácie súvisia i zmeny autobusových trás. K tejto problematike sa v piatok 23. apríla stretli v budove obecného úradu takmer všetci zainteresovaní. Starosta Vladimír Vadrna poukázal na to, že pri štátnych zakázkach by nemali trpieť ľudia, ktorí nemôžu za obchádzkové kilometre. Informoval aj o petícii občanov z Visolají a Pružinskej doliny a tiež o konfliktoch medzi niektorými vodičmi a cestujúcimi vyplývajúcimi zo situácie.
Ing. František Kováč z ISK 09 Šaľa informoval o tom, že od 26. mája chcú začať s prácami na Štefánikovej ulici, čo znamená jej uzatvorenie a presmerovanie dopravy. V prípade, že termín začatia prác sa neoddiali, garantuje ukončenie všetkých prác do 31. júla. Pozitívom je podpísanie novej zmluvy s dodávateľom, čo znamená posilnenie pracovníkmi, čo by malo prispieť k dodržaniu termínov.
Potom nasledovala najdôležitejšia časť stretnutia, týkajúca sa presmerovania autobusových liniek a zmena zastávok. Keďže však na stretnutie prišli iba zástupcovia považskobystrického SAD, dohodol sa predbežný variant s tým, že všetko dostane konečnú podobu v pondelok 26. apríla (po uzávierke čísla). Predbežný návrh je taký, že autobusy až po dosiahnutie konečnej dohody budú v smere od Púchova presmerované cez Nálepkovu ulicu s vyústením v blízkosti Kačabaru. Linky od Považskej Bystrice nepôjdu klasicky cez privádzač, ale k rázcestiu pri odbočke na Belušské Slatiny, kde autobus odbočí na Krížnu ulicu a cez Farskú ulicu pôjde ku kostolu. Podobne budú premávať aj autobusy z Mojtína. Po dosiahnutí dohody s ostatnými SAD by diaľkové linky zo všetkých smerov nešli cez obec, ale mali iba jedinú zastávku pri spomínanom rázcestí na Slatinskej ceste.
Beluša bude teda minimálne ďalšie tri mesiace rozkopaná, vodiči si budú musieť zvykať na osemdesiatsekundové čakanie pri semaforoch, ktoré budú umiestnené pri odbočke zo Štefánikovej ulice na Nálepkovu pred kostolom a rovnako pri odbočovaní do obce v smere od Púchova na Sládkovičovej ulici.
Keď dôjde k dohode SAD-iek, bude jasné, aká bude výška cestovného, pretože podľa predbežných odhadov by dočasná obchádzka mala byť o niečo kratšia. (O presnom umiestnení zastávok, zmenách a cenách budeme informovať v budúcom čísle). Občania budú musieť vydržať a veriť stavbárom, že slovo dodržia. Je smutné, že na stretnutie nedorazili zástupcovia hlavého investora Slovenskej správa ciest (vraj nemali auto) či hlavného realizátora Doprastavu (kvôli kontrole). Možno by bolo zaujímavé vypočuť si ich stanovisko, pretože nielen na stavbu sa malo prihliadať, ale najmä na ľudí. Tí, ktorých sa to týka, sa cítia bezmocní, pretože niekoľko korún denne za každú cestu do práce dáva pri predpokladanom počte obchádzkových dní viac než tisíckorunový zásah do rozpočtu. Škoda, možno stačilo, aby štát poskytol SAD dotáciu na vyrovnanie schodku, čo by občania vôbec nepocítili. Lenže už sme si asi zvykli, že občan je až na druhej koľaji. (jš)