Púchov - Presne mesiac pred vstupom Slovenska do Európskej únie sa v púchovskom Matador Bussines Centre konala medzinárodná konferencia Etika komunikácie, kapitál v Európskej únii. „Chceli sme zistiť, ako poznajú slovenské média európske štandardy a požiadavky, ktoré nás v únii čakajú a na ktoré musíme byť pripravení,“ hovorí riaditeľ Aliancie za etiku novinárov (AZEN) PaedDr. Marián Ostatník. Zámerom konferencie bolo urobiť historický prielom v etike komunikácie. Oslovené bol i silné firmy, ktorým etika komunikácie nie je cudzia a majú s ňou skúsenosti, či už v rámci médií alebo podnikania. Konferencia bola aj pre novinárov a o novinároch, no z väčších celoslovenských médií nikoho nevyslali. Ako sa k tomu vyjadril šéf AZENu? „Médiá, ktoré majú nejaké maslo na hlave, sa hodnotení etiky boja. Uprednostňujú totiž zárobok pred hodnotami ducha. Bumerangovým spôsobom sa tak dokázalo, že etika médií je silne narušená.“ Medzi pozvanými hosťami bol i primátor mesta Žilina Ján Slota, ktorý má s médiami bohaté skúsenosti. Úroveň etiky médií na Slovensku je podľa jeho slov katastrofálna, podstatou zla je prepojenie politiky, ekonomiky štátu s médiami: „Pravda a česť sú neznáme pojmy, novinári idú ruka v ruke s ľuďmi, ktorí svoje politické a ekonomické postavenie zneužívajú na dosiahnutie vlastných záujmov.“
Aliancia za etiku novinárov vznikla už v predstihu v roku 1997, na základe Rezolúcie Rady Európy o etike žurnalistiky, kde EÚ žiada občianske združenia a inštitúcie, aby kontrolovali etiku novinárov, médií a žurnalistiky samotnej, aby informácie pre verejnosť boli pravdivé a mali určité pravidlá. I napriek tejto snahe, nielen na Slovensku, ale vo svete všeobecne, sú najpredávanejšie a najsledovanejšie práve bulvárne médiá. „Každý slušný a súdny človek vie, kde sú hodnoty. Ľudia na to však prichádzajú postupne, poznaním, študovaním a na základe vlastného života. Bulvár život neobohacuje, informácie typu kto, s kým, kde a za koľko nespĺňajú atribúty ľudskej dôstojnosti,“ dodáva riaditeľ aliancie. (aju)