Trenčín - Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) pôsobí od začiatku roka 2000 zo zákona. Ako orgán štátnej správy v našom kraji zabezpečuje jej úlohy Školské inšpekčné centrum (ŠIC) v Trenčíne. Plní funkciu kontroly štátu nad úrovňou výchovy a vzdelávania a materiálno-technických podmienok vrátane praktického vyučovania. Vo svojej činnosti je nezávislá a jej úlohou je poskytovať objektívne informácie v systéme riadenia školstva na zabezpečovanie jeho rozvoja. Riaditeľ trenčianskeho ŠIC Mgr. Jozef Javorek nám poskytol informácie o súčasnej školskej problematike v Trenčianskom kraji.
Mestské a obecné úrady postupne vnikajú do školskej problematiky. Prioritu vidia v riešení ekonomických otázok. V ojedinelých prípadoch prichádzajú školy do konfliktu s rodičmi z málo podnetného sociálneho prostredia. Mnohokrát sa škola považuje za príčinu odobratia príspevku na deti rodičom. V kraji nie sú vypuklé problémy ani s rómskou komunitou. V jednej základnej škole pracuje rómsky asistent, venuje sa deťom aj v mimoškolskom čase, pomáha pri komunikácii školy s rodičmi.
Pozitívne trendy ŠIC zaznamenáva pri realizácii projektov Škola dokorán a Škola podporujúca zdravie, profilácie materských škôl na zvyšovanie záujmu zo strany rodičov, v práci s talentovanými deťmi a deťmi so špeciálno-pedagogickými potrebami. Cítiť aj zvýšenie záujmu primátorov miest a starostov obcí o rozvoj materských škôl.
Negatívne na tieto pozitíva pôsobia zhoršujúce sa finančné toky a materiálno-technická úroveň, ako aj pretrvávajúca veľká zaťaženosť riaditeliek administratívnou prácou.
Vhodná organizácia práce na vyučovaní, utváranie kladného vzťahu žiakov k predmetu, akceptácia rodičov a žiakov s programom školy, zvýšený záujem mestských a obecných zastupiteľstiev o činnosť škôl sú významné klady základných škôl. Negatíva sú v nedostatočnom materiálno-technickom vybavení, porušovaní učebných osnov. Značné rezervy sú pri výbere nových foriem a metód práce, v diferencovanom prístupe k žiakom, či odchod mladých kvalifikovaných učiteľov do finančne výhodnejších zamestnaní.
ŠIC v základných umeleckých školách oceňuje individuálny prístup k nadaným deťom, dobrú spoluprácu so zriaďovateľom a prezentáciu školy na verejnosti. Vyskytuje sa nedržiavanie učebných plánov, učebných osnov a nedostatky vo vedení pedagogickej dokumentácie.
Na stredných školách sa kladne hodnotí zapájanie sa do projektov INFOVEK a Škola podporujúca zdravie. Pozitíva vidieť, že sa výchovno-vzdelávacie programy realizujú so zreteľom na profil absolventa. Významný je značný podiel učiteľov s odbornou a pedagogickou spôsobilosťou, racionalizácia siete škôl a vznik združených škôl. Nedostatky sú v orientácii v legislatíve stredných odborných učilíšť v stupňovitej príprave, nedostatok nových učebníc pre osemročné gymnázia a ekonomických predmetoch stredných odborných škôl a stredných odborných učilíšť, nedostatky vo vedení pedagogickej dokumentácie, finančne poddimenzovaný rozpočet nepostačujúci na údržbu škôl, nákup učebných pomôcok, výpočtovej techniky pre žiakov a na obnovu strojového parku dielní.
V špeciálnych školách, to je obetavosť, veľmi dobrá interakcia učiteľ - žiak, vhodné používanie názorných pomôcok vo vyučovaní sú významným plusom špeciálnych škôl. Ohrozuje ich nedostatočný priestor, venovaný technickému kresleniu v rámci výučby pracovného vyučovania, technické vybavenie škôl, nedostatočná sieť špeciálno-pedagogických poradní.
Centrá voľného času sú zamerané najmä na šport, turistiku, spoločensko-vednú, kultúrno-umeleckú, vedeckotechnickú, prírodovednú oblasť, krúžky cudzích jazykov, modelárstvo a prevenciu voči drogám, ktorá je zakomponovaná v ostatnej činnosti záujmových útvarov. Ponuka záujmových činností je reálna, prijateľná a vychádza z potrieb detí.
Jazykové školy ponúkajú vzdelanie podľa záujmu verejnosti, na školách je primeraná kvalifikovanosť učiteľov a úroveň vyučovania je dobrá.
V domovoch mládeže priestorová kapacita zariadení vo vzťahu k záujmu o ubytovanie žiakov je ovplyvnená záujmom o štúdium na stredných a vysokých školách. Zhoršovanie materiálno-technických podmienok však znižuje celkovú kvalitu výchovnej práce. (or)