materiál Byť prvým ešte neznamená vyhrať?!, týkajúci sa výberového konania na miesto riaditeľky ZŠ Rozkvet Považská Bystrica. Na jeho základe sme požiadali o vyjadrenie primátora Ing. Ľuboša Lackoviča.
Bolo jedným z porušení zákona to, že do 1. kola bola ako kandidátka prihlásená predsedníčka rady školy Mgr. Viktória Šebeňová, hoci sa funkcie pred započatím výberového konania vzdala? Nebolo by logické vôbec ju nepozvať na výberové konanie?
Prihlásenie predsedníčky rady školy Mgr. Šebeňovej do výberového konania sme neklasifikovali ako porušenie, pretože po našom upozornení sa Mgr. Šebeňová dočasne vzdala funkcie predsedu. Na ďalší problém vyplývajúci azda z neznalosti, sme ju taktiež upozornili ešte pred výberovým konaním. Išlo o to, že poverila svojím zastupovaním člena rady školy, čo bolo v rozpore so štatútom rady školy, ako aj súvisiacou právnou normou. Toto poverenie totiž nebolo schválené radou školy, a naviac, rada školy má legitímne zvoleného podpredsedu. Ten sa napokon aj ujal povinností súvisiacich s dočasným vedením rady školy. Nebol teda dôvod, aby sa Mgr. Šebeňová po odstránení uvedených problémov nemohla zúčastniť výberového konania. V každom prípade problémy podobného charakteru, vyplývajúce z neznalosti zákona zo strany rady školy, pretrvávali počas celého výberového konania.
Kedy bolo ukončené výberové konanie (dátum) a ktorý termín Rada školy nestihla? Videli sme korešpondenciu, a tam to na nedodržanie termínu nevyzeralo. Pokiaľ bolo výberové konanie ukončené až na zastupiteľstve, nebol náhodou porušený zákon o ochrane osobných údajov, pretože ešte pred vymenovaním novej riaditeľky boli čítané pasáže zo všetkých projektov?
Proces výberu končil predložením návrhu kandidáta do mestského zastupiteľstva. Porušením zákona, ktoré sa stalo dôvodom, prečo zriaďovateľ nakoniec rozhodol o vymenovaní riaditeľa bez návrhu rady školy, bolo upretie práva zriaďovateľovi zúčastniť sa práce výberovej komisie (§ 7a ods. 4 zákona č. 542/1990) a predloženie návrhu, ktorý nemal zákonom stanovené náležitosti, a nakoniec nedoručenie návrhu zo strany rady školy v lehote určenej zákonom. Išlo o závažné nedostatky, ktorým mohla rada školy predísť, resp. ich odstrániť, pretože bola z našej strany na ne upozornená hneď, ako nám predmetný návrh doručila. Mala teda časový priestor v zákonom stanovenej lehote predísť porušeniu zákona. Dovolím si len podotknúť, že nebolo našou povinnosťou upozorňovať radu školy na nedostatky v jej “návrhu“ a postupe. Napriek tomu sme to urobili, pretože sme mali záujem, aby výberové konanie prebehlo v súlade so zákonom a naozaj bol spomedzi kandidátov vybraný ten najlepší. K čítaniu pasáži z projektov jednotlivých uchádzačov o funkciu riaditeľa ZŠ Rozkvet na zasadnutí MZ len uvediem, že meno autora projektu som uviedol len u mnou navrhovanej kandidátky na riaditeľa, a to Mgr. Pažitnej. K tomuto kroku som pristúpil, aby som deklaroval naozaj veľký rozdiel v úrovni spracovania projektov, ako aj dokázal, že na rozdiel od rady školy, sme mali záujem vybrať toho najlepšieho. V žiadnom prípade však citovanie z projektov, aj keby som mená ich autorov uviedol, nie je porušením zákona o ochrane osobných údajov.
Nebolo porušením zákona poverenie dočasným vedením ZŠ Mgr. L. Pažitnú, keď v zákone sa hovorí, že zriaďovateľ poveruje vedením školy iného vedúceho pracovníka?
To, že som poveril dočasným vedením základnej školy Mgr. Lenku Pažitnú, bolo v súlade so zákonom, pretože § 4 zákona o verejnej službe jednoznačne hovorí: „Na zastupovanie odvolaného vedúceho zamestnanca možno vymenovať bez výberového konania dočasného vedúceho zamestnanca len do vykonania výberového konania podľa tohto zákona, a to najviac na šesť mesiacov.“ Zákon teda hovorí o “dočasnom vedúcom zamestnancovi“ a nie o “inom vedúcom pracovníkovi“.
Na zastupiteľstve ste povedali, že budete iniciovať zmenu zákona. Ako si to predstavujete?
Toto výberové konanie a problémy, ktoré ho sprevádzali, jednoznačne dokázali, v akom stave je naša legislatíva, a akým nezmyslom je, aby prácu profesionálov v oblasti personalistiky nahradil poradný a iniciatívny orgán zložený z potenciálnych podriadených zamestnancov a ďalších osôb, ktoré sa stávajú zaujaté v momente, ak sa výberového konania zúčastňuje ich kolega, alebo učiteľ dieťaťa a pod. Tým nechcem znevažovať prácu rady školy, ktorá ako iniciatívny a poradný orgán má iste svoj veľký význam. Nedokáže však nahradiť výberové komisie zložené z odborníkov zaoberajúcich sa touto problematikou. Naviac, na rozdiel od zriaďovateľa, rada školy nenesie zodpovednosť za svoje rozhodnutia. Mesto potrebuje, aby školy a školské zariadenia viedli riaditelia, ktorí sú predovšetkým manažéri, a až potom pedagógovia. Stratégia štátu je jasná, školy budú financované podľa počtu žiakov. A tak trh dovolí prežiť iba tým školám, ktoré obstoja v konkurencii. To predpokladá dobrého manažéra na poste riaditeľa s jasnou predstavou o smerovaní školy. Je neskoro myslieť na záchranu školy v momente, keď sa bude musieť pre nezáujem zo strany žiakov zatvoriť.
K tomu, čo odznelo na mestskom zastupiteľstve, že budem iniciovať zmenu zákona, môžem povedať, že už sa tak stalo, a poslanci za ĽS-HZDS v rámci konania pripomienkovali jednotlivé návrhy “školských zákonov“. Tie v tomto čase prebiehajú schvaľovacím procesom, takže výsledok mi zatiaľ nie je známy. Priznám sa ale, že nie som príliš veľký optimista, a tak, ako väčšina pozmeňujúcich návrhov predložených opozíciou, nebudú asi ani tieto súčasnou vládnou koalíciou akceptované. (jš)
Pozn.: Uvádzame stanovisko legislatívneho odboru Ministerstva školstva SR z 12. 10. 2001 k otázke vymenovania riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia podľa paragrafu 3 ods. 1 zákona č. 542/1990 Zb. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve v znení neskorších predpisov.
„V žiadnom prípade však zriaďovateľ nemôže vymenovať riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia bez návrhu príslušnej rady školy alebo takého kandidáta, ktorý sa síce uchádzal o funkciu riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia, ale vo výberovom konaní nebol navrhnutý príslušnou radou školy. Ak zriaďovateľ vymenoval kandidáta na riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia, ktorého nenavrhla rada školy, rada školy, môže podať návrh na súd alebo podať sťažnosť prokurátorovi na porušenie zákona,“ toľko citát z listu riaditeľa legislatívneho odboru JUDr. Rudolfa Lobotku.