Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Stop žumpám a trativodom urobí nový projekt odkanalizovania

Severoslovenskú vodárenskú spoločnosť čaká niekoľk

omiliónová investícia

Považská Bystrica s prímestskými časťami patrí medzi regióny, kde je značná časť obyvateľstva pripojená na verejnú vodovodnú sieť. Dozvedeli sme sa, že oveľa väčší problém je s kanalizáciou. Produkcia odpadov je likvidovaná buď v žumpách, alebo je trativodmi vypúšťaná priamo do vodných tokov. Priemerné percento odkanalizovania domácností sa pohybuje okolo pätdesiatky, čo je vážnou hrozbou pre životné prostredie. Hovorili sme o tom s Ing. Janou Kvaššayovou zo Severoslovenskej vodárenskej spoločnosti (predtým SeVaK) Žilina, manažérkou projektu s názvom: Čistiareň odpadových vôd a kanalizačný systém v Považskej Bystrici. Tento rozsiahly projekt bude sčasti financovaný z fondu ISPA (podporný fond Európskej únie), v rámci predvstupovej pomoci.

SkryťVypnúť reklamu

Čo je obsahom projektu a v akom je štádiu rozpracovanosti?

Obsahom projektu je dobudovanie kanalizácie v prímestských častiach Považskej Bystrice, a tým zlepšenie životného prostredia, kvality podzemných a povrchových vôd. Do projektu spadajú lokality: Jelšové, Zemiansky Kvašov, Horný a Dolný Moštenec, Podmanín, Praznov, Orlové, Považské Podhradie, Šebešťanová, Podvažie a Prečín. Je tu zahrnutá aj rekonštrukcia a intenzifikácia čističky odpadových vôd v Považskej Bystrici, kde sa vytvoria podmienky pre čistenie odpadových vôd na vyššej úrovni, v súlade s platnou legislatívou a európskymi normami. Momentálne je už vypracovaná tendrová dokumentácia na výber zhotoviteľa stavebných prác. Tendru predchádza udelenie stavebného povolenia, na získaní ktorého sa intenzívne pracuje. Celá súťaž sa riadi európskym právom, (u nás zákonom o verejnom obstarávaní).

SkryťVypnúť reklamu

Problémy s kanalizáciou majú i iné obce. Prečo sa dobudovanie kanalizačnej siete zúžilo iba na spomenuté lokality?

Pôvodne boli do projektu zahrnuté viaceré obce. Bohužiaľ, pri samotnom výbere sme museli vyhovieť požiadavkám EÚ, ktoré sa týkali sídiel nad 2000 obyvateľov a predpísanej ekonomiky.

Realizácia tak veľkého diela bude finančne náročná. Spomenuli ste, že projekt bude sčasti financovať ISPA. Aké sú náklady na toto dielo, prípadne z akých ďalších zdrojov bude financované?

Celkové náklady na projekt sú vyčíslené na 12,3 milióna EUR, pričom príspevok fondu ISPA predstavuje 50 percent z celkových nákladov. Štátny rozpočet sa bude podieľať 25 percentami. Zostávajúcich 25 percent a všetko nad rámec 25 percent hradí konečný príjímateľ – Severoslovenská vodárenská spoločnosť. Pre SVS, a. s, to predstavuje 3 075 000 EUR.

SkryťVypnúť reklamu

Aký je harmonogram začatia a dokončenia prác?

Ak pôjde všetko podľa časového harmonogramu, začať by sa malo v júli budúceho roku. Dokončenie je stanovené na december roku 2006. K úplnému dofinancovaniu (uvoľneniu ročnej zádržnej čiastky) by malo dôjsť v decembri 2007.

Koľko kilometrov novej kanalizácie pribudne?

Bude to 32 kilometrov na ľavom i pravom brehu rieky Váh. Ide o dva druhy kanalizácie – gravitačnú a výtlačnú. Gravitačnej kanalizácie je 29 km a výtlačnej sú 4 km. Do projektu spadá i vybudovanie 1259 nových kanalizačných odbočiek, financovaných z tohto projektu. Každá odbočka bude vedená po hranicu verejného pozemku, kde sa vlastník nehnuteľnosti bude môcť na ňu individuálne napojiť. Na konci odbočky bude kontrolná šachta. Jedinou investíciou pre občana je v tomto prípade dobudovanie vlastnej kanalizácie po kontrolnú šachtu.

Ako ste spomenuli, medzi verejnosťou často rezonuje otázka, či bude kanalizácia zapáchať...

Zápach z navrhovanej kanalizácie podmieňujú klimatické podmienky a technické riešenia spojené s vybudovaním kanalizačnej siete. Klimatické podmienky nemôžeme ovplyvniť, preto sme sa zamerali na technické riešenie. ktoré je na úrovni Európskej únie. Veľký dôraz sme kládli na návrh čerpacích staníc, ktoré sú bez zápachu.

Iste už máte za sebou niekoľko stretnutí so starostami obcí, poslancami miestnych častí, prípadne občanmi. Ako hodnotíte doterajšiu spoluprácu s nimi?

Akcia tohto druhu si vyžaduje nielen spoluprácu mesta a obcí, ale i viacerých organizácií. Všetci zainteresovaní nám doposiaľ vychádzajú maximálne v ústrety. Uvedomujú si, aký veľký finančný prínos má toto dielo pre občanov. O tomto projekte ľudí informujeme napríklad na obecných zastupiteľstvách, pretože tak, ako každá akcia, i táto sa bytostne dotýka občanov. Ak už ničím iným, tak aspoň rozkopanou cestou, ale tiež zlepšením životného prostredia a skvalitnením života v danej lokalite. S ústretovosťou sa stretávame najmä u mladšej generácie.

Ľudia ešte stále dávajú prednosť vlastným žumpám...

Niektorí áno. Bohužiaľ, mnohé z nich nevyhovujú stanoveným kritériám a normám, čím vážne ohrozujú životné prostredie. V zmysle zákona NR SR č. 184/2002 o vodách, je vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd možné len kanalizáciou s ich čistením. Vyvážanie odpadových vôd zo žúmp fekálnymi vozmi a ich vypúšťanie do vodných tokov, alebo na polia je prísne zakázané a sankcionované. Je na ľuďoch, aby zvážili riziká, ktoré podstupujú porušovaním zákona. Upozorňujem, že tí, ktorí budú mať možnosť pripojenia sa na verejnú kanalizačnú sieť a z rôznych príčin tak neurobia, vystavia sa prísnej kontrole zo strany mesta a orgánov štátnej správy. Podľa objemu odobratej vody z vodovodu budú musieť preukázať spôsob likvidácie odpadových vôd, a to buď faktúrou za odvoz cisternou, alebo iným spôsobom. Ak aj žumpa vyhovuje stanoveným normám, je tu iné porovnanie premietnuté do čísel. Priemerný odber vody je okolo 100 m3 na rodinu, pričom cena stočného za odvedenie jedného „kubíka“ je momentálne 9 korún. V prípade napojenia sa na verejnú kanalizačnú sieť, likvidácia odpadu vyjde bežnú rodinu na 900 korún ročne. Za ten istý objem vyvezený cisternou zaplatí občan až 12 tisíc korún ročne. Posúďte sami, čo sa v tomto prípade viac vyplatí?

Pochopenie občanov by vám v mnohom zjednodušilo prácu...

Zjednodušilo by ju nielen nám, ale všetkým, ktorí sú do projektu zainteresovaní. Myslím, že otázka životného prostredia a kvalita podzemných vôd nie je nikomu ľahostajná, nehovoriac o finančných výhodách, ktoré projekt so sebou nesie. Touto cestou chcem poprosiť občanov, ktorých sa výstavba dotkne, aby boli trpezliví a zhovievaví. Kanalizačná sieť im bude na úžitok a dva roky realizácie v tomto prípade nie je až taká dlhá doba. Ubezpečujem všetkých, že stavba bude zabezpečená tak, aby život v obciach mohol fungovať ďalej bez obmedzenia.

Dana Valachová

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 954
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 898
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 834
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 316
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 828
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 754
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 2 805
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 489

Blogy SME

  1. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam.
  2. Adriana Karpinska: Bicyklom po (ne)hodvábnej ceste v Kirgizsku
  3. Štefan Vidlár: Hmm...
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú...
  5. Ľubor Bystrický: Nemocnice bez lekárov-zem bezľudí
  6. Ján Škerko: Za každého mobilizovaného záložníka živého barana?
  7. Michal Maslej: Prosím, pýtajte sa kandidátov
  8. Jozef Ďanovský: Zápisky psychoterapeuta
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 10 005
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 7 946
  3. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 671
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 6 837
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 658
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 788
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 405
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 2 890
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Ilustračná foto

Všetko, čo potrebujete vedieť o blížiacich sa voľbách v regióne.


6 h

Prečítajte si výber TOP športových správ z regiónov.


7 h

Na treťom a zároveň poslednom tohtoročnom turnaji Summer Beach Mix Cup 2022 Vol 3. sa z víťazstva radovala dvojica Diana Domiňáková a Ján Halaj.


7 h
Ilustračná foto

Energetická chudoba môže mať vplyv aj na vzdelanie.


13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Levičanka radí ľuďom, aby si faktúry kontrolovali.


29. sep

Pravidelná údržba vodnej nádrže je nariadená zákonom.


7 h

Fakultná nemocnica Nitra plne rešpektuje rozhodnutie krajského súdu, povedala hovorkyňa.


29. sep

Záujem o prácu mestského policajta je slabý, problémom sú aj peniaze.


29. sep

Blogy SME

  1. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam.
  2. Adriana Karpinska: Bicyklom po (ne)hodvábnej ceste v Kirgizsku
  3. Štefan Vidlár: Hmm...
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú...
  5. Ľubor Bystrický: Nemocnice bez lekárov-zem bezľudí
  6. Ján Škerko: Za každého mobilizovaného záložníka živého barana?
  7. Michal Maslej: Prosím, pýtajte sa kandidátov
  8. Jozef Ďanovský: Zápisky psychoterapeuta
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 10 005
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 7 946
  3. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 671
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 6 837
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 658
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 788
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 405
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 2 890
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu