Považská Bystrica/Ilava – Od 1. júla môžu občania v prípade potreby požiadať o pomoc policajtov, hasičov či rýchlu zdravotnú pomoc aj na čísle 112. No nie vždy je isté, že sa rýchlej pomoci skutočne aj rýchlo dočkajú, pretože dispečing je v krajskom meste a... „Kolegovia, ako je všeobecne známe, majú negatívne skúsenosti. Aj z toho dôvodu, že pracovníci, ktorí preberajú hlásenia na čísle 112, asi nevedia, kde sú dielčie obce a do ktorého okresu patria. Stalo sa napríklad, že bol nahlásený prípad v Kvašove. Policajti však nemohli hneď zasiahnuť, pretože bolo treba overiť, kde majú ísť – či do Zemianskeho Kvašova alebo inde. Pokiaľ by bola táto linka zriadená na polícii, bolo by to pre občana i operačného dôstojníka, ktorý si spätne musí overiť, či nejde o falošné hlásenie, jednoduchšie. Zatiaľ však stodvanástka nie je veľmi využívaná, priemerne dvakrát denne. Občania stále volajú na známu 158,“ hovorí Magdaléna Bursíková, hovorkyňa OR PZ.
Podobný názor zdieľajú aj hasiči: „Je to komplikované, pretože hlásenia sa prijímajú cez kraj. Výjazd však môže byť až po overení, čo celý zásah iba predlžuje. Lepší by bol integrovaný systém, ktorý sa používa v zahraničí.“ Ako sa nám podarilo zistiť, nové číslo sa v prípade požiaru ešte asi neudomácnilo, pretože ľudia v prevažnej miere volávajú na stopäťdesiatosmičku.
„Zatiaľ sa nevyskytli žiadne problémy, keď bol potrebný výjazd rýchlej zdravotnej pomoci,“ informoval nás vedúci dopravy ilavskej nemocnice Peter Fischer. Možno aj preto, že so žiadosťou o lekársku pomoc vyzváňa stále telefón s číslom 155. (vž)