Dizajnérska súťaž cez internet
Máte internet? Pozitívna odpoveď je aj odpoveďou na to, či sa dá všestranne použiť. Do pojmu rôznorodého využitia tohto moderného komunikačného prostriedku zapadla aj jedna dizajnérska súťaž. Značka Peugeot sa rozhodla získať nové nápady prostredníctvom webovskej stránky. Ako na to išla?
Vypísala súťaž a od 28. septembra do 12. decembra zbierala plody svojho rozhodnutia. Surferi sú určite pracovití ľudia, ihneď sa pustili do práce a na World Wide Web-e sa objavilo 2800 nápadov. Predstavte si, že najmladší nádejný štylista mal deväť rokov (minimum však bolo 14) a najstarší 72.
To, čo sa naštartovalo vlani v Paríži, pokračovalo v Ženeve na autosalóne. Objavil sa tam totiž víťaz. Samozrejme, na pozvanie automobilky Peugeot, ktorá sa zaviazala, že víťazný projekt dostane podobu v skutočnej veľkosti. Obrazne: do roka a do dňa – na autosalóne vo Frankfurte, ktorý sa každý druhý rok strieda práve s parížskym. Skutočný prototyp ponesie futuristické tvary, štýl retro a ešte primiešané prvky automobilov značky Peugeot. Také boli požiadavky. Najlepšie ich naplnil 32-ročný Stephan Schulze, ktorý svoj projekt nazval Peugeot 4002. Víťazstvo mu vynieslo cenu La Griffe a šek na päťtisíc eur z rúk generálneho riaditeľa Peugeotu Fréderica Saint-Geoursa.
Páčia sa vám línie budúcnosti? Nech je odpoveď hocijaká, jedno je isté. Minulosť tiež predstavila viaceré projekty, ktoré boli v tom čase hodnotené ako „príliš pritiahnuté za vlasy“. Dnes už také nie sú.
Budeme mať európske vodičské preukazy
Vodiči, pozor, ministerstvo vnútra pripravilo novelu zákona o premávke na pozemných komunikáciách a k nej aj novú vykonávaciu vyhlášku, ktorú predložilo na pripomienkové konanie. Zákon zavádza nové vodičské preukazy platné v Európskej únii. Slovensko tým prijme smernice EÚ o vodičských preukazoch. Vodičské preukazy vydávané doteraz zostávajú v platnosti.
Návrh zákona ustanovuje nové skupiny a podskupiny vodičských oprávnení pre rôzne druhy vozidiel (A, A1, AM, B, B1, C, C1, D, D1, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E, T). Zavádza tiež sprísnené podmienky na vydanie vodičského oprávnenia v niektorých skupinách, čo pozitívne vplýva na bezpečnosť cestnejpremávky.
Vstupom do spoločenstva sa začnú vydávať nové tabuľky s evidenčným číslom. Na ľavom okraji majú modrú plochu obsahujúcu 12 žltých hviezdičiek európskej vlajky a rozlišovací znak Slovenskej republiky. Štátne poznávacie značky schválené v roku 1997 zostávajú ďalej v platnosti. Zákon stanovuje, že každý má len jeden vodičský preukaz a len jeden medzinárodný vodičský preukaz. Správny poplatok 100 Sk za vydanie preukazu ostáva rovnaký. Menia sa len poplatky za skúšky z odbornej spôsobilosti. Budú sa pohybovať v rozmedzí 500 až 2000 Sk v závislosti od skupiny alebo podskupiny. Po uplynutí skúšobnej doby sa už nebudú vydávať nové vodičské preukazy. Vodičom zostanú pôvodné. Dosiahne sa tým ročná úspora približne 2,5 milióna korún. Evidencia dopravných priestupkov prejde do evidencie vodičov.
Alternatívne zdroje pohonu
Pred niekoľkými rokmi sa v tlači objavili správy o obmedzenosti zásob ropy. Hovorilo sa o zdrojoch na 40 rokov. Dnes je situácia radostnejšia – odhady hovoria o 60 rokoch. Ťažko povedať, či to vtedy boli len marketingové ťahy mocných ropných spoločností alebo skutočnosť. Medzičasom sa, samozrejme, odhalili ďalšie zdroje, možno preto ten optimizmus.
Proti záujmom ropných veľmocí pracujú niektoré automobilové spoločnosti, keď hľadajú alternatívne zdroje pohonu.
Perspektíva
Najperspektívnejšou sa zdá byť kombinácia elektromotor a palivové články (ako zdroj energie). Túto tému sme už raz načali, ale pretože sa pomaly poodhaľujú aj technické parametre takýchto strojov budúcnosti, vráťme sa k značke Honda. Tá dala do užívania automobil s palivovými článkami mestským úradníkom v Los Angeles. Zlé jazyky sa hneď ozvú: „Samozrejme, najprv treba presvedčiť legislatívcov a im podobných.“ Bez ohľadu na takéto komentáre sa môžeme pozrieť, ako to s palivovo-článkovou skutočnosťou vyzerá.
Ekologický – bez splodín
V Ženeve sa predstavil automobil FCX-V4. Je momentálne najlepším z prototypovej série vozidiel s palivovými článkami. Tvorí základ limitovanej série, ktorá nedávno získala osvedčenie americkej a japonskej vlády pre komerčné využitie. Ako prvé vozidlo na svete.
Program FCX je ekologický, pretože palivový článok vypúšťa do atmosféry len vodné pary. Zjednodušene povedané, palivový článok systému FCX-V4 využíva reakciu vodíka uloženého vo vozidle s kyslíkom z okolitého vzduchu a vyrába tak elektrickú energiu (a vodu). Tá poháňa elektromotor. Súčasťou technológie je Hondou vyvinutý Ultra Capacitor, ktorý zabezpečuje okamžitú výkonovú odozvu a vyššiu účinnosť využitia paliva, pretože znova využíva aj energiu vznikajúcu pri brzdení. Výsledkom je plynulé a intenzívne zrýchlenie z nulovej rýchlosti.
Projekt FCX-V4 prináša mnoho zlepšení: zlepšuje sa zrýchlenie vozidla, predlžuje sa dojazd, dosahuje sa vyššia maximálna rýchlosť, predlžuje sa čas medzi plneniami paliva. Štvormiestne vozidlo má vysokotlakové nádrže na vodík pod podlahou a jeho dojazd je až 300 kilometrov. Zostava palivových článkov Ballard má výkon 78 kW. Jednosmerný synchrónny elektromotor má výkon 60 kW (80 k) a najvyšší krútiaci moment 238 Nm. Objem zásobníka je 130 litrov.
V Kalifornii a Japonsku sa počas dvoch až troch rokov objaví asi 30 vozidiel s palivovými článkami.