, policajnému či hasičskému autu so zapnutou sirénu a majákom ukladá vodičom vyhláška. Lenže nie vždy to platí, o čom sa často presviedčali považskobystrickí hasiči, ktorí mali problémy rýchlo sa dostať na hlavnú frekventovanú cestu v ťahu Trenčín – Žilina. Kvôli tomu boli v decembri 2002 nainštalované v blízkosti výjazdu na hlavnú cestu semafory s červenými výstražnými svetlami, ktoré sa uvádzali do činnosti súčasne s vyhlásením poplachu. Aby vodiči neboli prekvapení, v dostatočnom predstihu sú umiestnené i informačné tabule. „Do dvoch minút od vyhlásenia poplachu musí naša technika dosiahnuť úroveň spomínanej križovatky, a keďže červené svetlá v tej chvíli svietia už takmer spomínané dve minúty, vodiči našich áut by teoreticky mali bez problémom pokračovať v jazde za zásahom. To sme si overili aj dnes (29. januára ráno pozn. red.) za prítomnosti dopravnej polície,“ povedal riaditeľ Okresného riaditeľstva hasičského a záchranného zboru v Považskej Bystrici pplk. JUDr. Milan Novotný.
Lenže ani prítomnosť policajtov, stojaci na chodníkoch v reflexných vestách v blízkosti semaforov na oboch stranách cesty, zrejme nebola dostatočným momentom, aby niektorí vodiči zastali. Dve osobné autá, jedno so žilinskou a druhé s bratislavskou ŠPZ „červenú“ jednoducho ignorovali. Ďalší však ostali disciplinovane stáť a za malú chvíľu sa v oboch smeroch vytvorili malé kolóny vozidiel, ktorých vodiči sledovali hladký výjazd dvoch hasičských áut z vedľajšej cesty na hlavnú v smere na Žilinu.
Ako nás informovali na operačnom stredisku, považskobystrickí hasiči mali od zavedenia tejto potrebnej novinky 30 výjazdov. „Niečo sa určite zlepšilo, pretože v minulosti bol problém dostať sa s technikou na hlavnú cestu. Rýchlo uháňajúci vodiči nás jednoducho nepustili,“ hovorí kpt. Ing. Štefan Šibík, ktorého dopĺňa npor. Miroslav Kardoš: „Hoci vieme, že autá na hlavnej ceste majú červenú, nemôžeme vyjsť na ňu s tým, že nič nepôjde. Aj my musíme dodržiavať dopravné predpisy, lebo opatrnosti nikdy nie je dosť.“
Akcia bola hodnotená nielen hasičmi, ale aj policajtami pozitívne. „Dnes bolo pod mrakom a snežilo, takže svetlá boli dostatočne viditeľné. Pripravujeme ďalší test popoludní za slnečného počasia, kedy bude vodičom „komplikovať“ pohľad na semafory slnko nad horizontom. Dúfam, že v budúcnosti budú rešpektovať túto situáciu a pri výjazdoch nespôsobia dopravnú nehodu,“ dodal riaditeľ ODI Pov. Bystrica pplk. Ing. Vladimír Varhaník.
Takže vodiči, pozor! Rešpektovanie výstražných svetiel pomôže hasičom skôr sa dostať sa k požiaru či inej havárii. Veď tí musia rátať s každou sekundou a čím skôr sa dostanú na miesto určenia, tým viac vzrastá šanca na zníženie škôd či na záchranu ľudského života.
Jozef Šprocha