trase vyskúšať už zajtra Trenčín - Január so sebou prináša veľké množstvo negatív. Nielen, čo sa týka zvyšovania cien. Nespokojnosť zavládla i v obciach, v ktorých je doprava zabezpečovaná aj lokálnou osobnou železničnou dopravou. V Trenčianskom kraji sa uznesenie vlády o zastavení prevádzky tejto dopravy týka štyroch tratí. Od 2. februára podľa neho prestane lokálka premávať na trati Trenčín - Chynorany, Nemšová - Lednické Rovne, Jablonica - Brezová pod Bradlom a Nitrianske Pravno - Prievidza. Občania nespokojnosť vyjadrili petíciami, ktoré starostovia predložili na pracovnom rokovaní s predstaviteľmi Trenčianskeho samosprávneho kraja a SAD Prievidza a Trenčín i zástupcami Železníc SR a Železničnej spoločnosti, ktoré sa konalo 22. januára.
Nespokojnosť vyznievala i zo slov starostov. Zrušenie tratí bez náhradnej dopravy jednoznačne odmietali. Ešte pred rokovaním starosta Lednických Rovní Ing. Ľuboš Savara pre Považský Obzor povedal: „Tento problém sme riešili aj na úrovni vyššieho územného celku, vyzývali vládu, avšak bez výsledku. Pokiaľ nebude náhradná doprava, bude to mať veľmi nepríjemný dopad na zamestnancov sklární i študentov, ktorí dochádzajú do Trenčína. Aj keď by nerentabilné linky boli zrušené, základná doprava, čiže raňajšie a poobedňajšie spoje by mali zostať. “ Nespokojný je aj starosta Bolešova Miroslav Šimák: „Železnica funguje od roku 1910, ľudia sú na ňu zvyknutí, chodievali na nej do a z práce, do školy. Zastavenie premávky sa v našej obci dotkne asi šiestich desiatok ľudí. Od dnešného stretnutia s predstaviteľmi zúčastnených strán sme očakávali, že sa dohodne spôsob, ako sa bude preprava ďalej zabezpečovať. V podstate sme všetci jednotní, pochybila vláda, ktorá dáva veľmi malý časový priestor na riešenie. Toto je rozhodovanie o nás, bez nás. Zainteresované obce by mali byť do tohto procesu zainteresované, pri rozhodovaní by sa mali zohľadňovať naše požiadavky.“
Rovnaké názory zdieľajú aj ostatní starostovia. Poukazovali na to, že zrušenie lokálnych tratí sa môže v konečnom dôsledku prejaviť na zvýšení nezamestnanosti. Toto stanovisko potvrdili aj v otvorenom liste, ktorý zaslali vláde, ministrovi dopravy a ďalším zúčastneným organizáciám. Okrem nesúhlasu so spomínaným uznesením vlády v ňom žiadajú, aby riešenie každej regionálnej trate bolo posúdené komplexne a bola zabezpečená železničnou dopravou základná dopravná obslužnosť v zmysle smernice Európskej únie.
Na stredajšom rokovaní problém zastavenia prevádzky lokálnych tratí ani náhradnej dopravy starostovia nevyriešili. Obce nemajú dostatok financií, nemá ich ani samosprávny kraj. Ten dostal na dopravu o 48 miliónov korún menej ako minulý rok, takže v žiadnom prípade nemôže patovú situáciu s rušením tratí riešiť. Paradoxom je, že zrejme netrápi ani pôvodcu kritizovaného nariadenia – ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Pozvaný zastupujúci generálny riaditeľ sekcie dráh a dopravy Ing. Dušan Turanovič na pracovné rokovanie neprišiel a neposlal ani kompetentného zástupcu.
Zastavenú dopravu si zrejme občania v predpremiére vyskúšajú v stredu 29. januára. Centrálny štrajkový výbor odborových centrál na železnici vyhlásil na tento deň štrajk, ktorý bude trvať od 3. h do 9. h. Jedným z impulzov pre jeho konanie je práve rušenie lokálnych tratí na Slovensku. (vž)