ť podpis nielen u notára či na matrike, ale aj na mestských či obecných úradoch. Žiadateľ pred poverenou osobou na niektorom zo spomínaných úradov podpíše listinu a musí predložiť preukaz totožnosti - občiansky preukaz, pas, prípadne vojenskú knižku. V minulosti sa na základe predloženého pasu či vojenskej knižky nedal podpis overovať, čo však dnes už neplatí. Do doložky iba zapíšeme, podľa akého dokladu bola totožnosť žiadateľa overená,“ vysvetľuje výkonná matrikárka matričného úradu v Púchove Jana Savarová. Nemení sa ani spôsob platby. „Od 1. januára 2002 sa podľa zákona č. 145 /1995 o správnych poplatkoch uhrádzajú platby výhradne v hotovosti a nie kolkovými známkami. Tie sa naďalej používajú iba pri žiadostiach o výpis z registra trestov. Je to výhoda pre ľudí, lebo nemusia zháňať „kolky“ a za overovanie zaplatia v hotovosti 30 korún. Podobná situácia je aj s odpismi, kde za každú začatú stranu zaplatí občan päťdesiat korún,“ dozvedáme sa ďalej.
Ako to však bude s čoraz populárnejším elektronickým podpisom? „Podľa nového zákona to obce ani matriky nerobia, tento druh podpisu budú zatiaľ overovať iba notári, u ktorých aj z tohto dôvodu budú od nového roku poplatky za overenie dvojnásobne vyššie,“ odpovedá J. Savarová.
Overovanie podpisov na matrikách a v úradoch privítali najmä občania, ktorí nemusia zháňať úzkoprofilové kolky a ušetria aj čas. Čo je však najdôležitejšie, všetky správne poplatky (sobáše, úmrtné a rodné listy, matričné agendy) sú príjmami mesta či obce a nejdú tak do bezodnej pokladnice štátu.
Jozef Šprocha