yškrtnutie 350 kilometrov ciest v budúcom rokuPúchov - Pred týždňom sme vám priniesli úvodnú informáciu o priebehu rokovania Združenia podnikateľov regiónu Púchov. Dominantnou témou bola doprava, pričom zaujímavé informácie prezentoval predovšetkým riaditeľ odboru cestného hospodárstva Ministerstva dopravy SR Ing. Gejza Végh.
V úvode sa krátko vyjadril k blížiacemu sa ukončeniu stavby diaľničného privádzača. „Koncepcia výstavby vnútroštátnej siete diaľníc je jasná - spájanie sídiel samosprávnych krajov s hlavným mestom,“ uviedol Ing. Végh. „Myslím si, že Púchov bude mať ako jedno z mála okresných miest na Slovensku výborné podmienky na spojenie s diaľnicou. Pamätám si čas, keď na programe dňa bola rekonštrukcia mosta cez Váh. Dnes sa stavia úplne nový most, ktorý s ohľadom na plánované spojenie slovenskej a českej diaľničnej siete bude mať nadregionálny význam.“
V ďalšej časti Ing. Gejza Végh uzemnil „hormóny“ okresných predstaviteľov jednej z vládnych strán, ktorí sa už stihli vo svojej vitrínke povystatovať úspešným zavŕšením snahy o rekonštrukciu Ulice 1. mája. „Plánovaný štátny rozpočet stavia cestárov do horšej pozície, aká bola v tomto roku,“ znela pesimistická vyhliadka riaditeľa odboru cestného hospodárstva. „Očakávaný objem prostriedkov na bežné opravy bude redukovaný o 500 miliónov korún, čo znamená, že zo svojich plánov budeme musieť vyškrtnúť 350 kilometrov ciest. Nemôžeme teda zaručiť, že v roku 2003 sa dostane na púchovskú Ulicu 1. mája.“ Podľa Ing. Végha bude musieť ministerstvo dopravy redukovať aj svoje pôvodné predstavy o finančnom objeme investícií zhruba o dve miliardy korún. „Perspektíva nie je vôbec ružová. V budúcom roku by sme mali našim dodávateľom na základe platných zmlúv vyplatiť viac ako 13 miliárd korún. Dnes vieme, že k dispozícii bude len čosi viac ako 9 miliárd korún a s takouto vyhliadkou sa naozaj ťažko pracuje. Ešte niekoľko rokov nás bude navyše ťažiť dlhová služba, ktorá bude v roku 2006 kulminovať v objeme 14 miliárd korún.“
Ing. Gejza Végh ďalej naznačil potrebu rekonštrukcie tzv. cestnej dane. „Jej výber nestačí pokryť opravy ciest. Z dvoch miliárd korún sa 1,2 miliardy minie na štátne cesty, zvyšných 800 miliónov sa poskytuje obciam a mestám na miestne komunikácie. Je potrebné oprášiť myšlienku zmeny cestnej dane na daň z vlastníctva motorového vozidla. Aby na opravu cesty neprispievali len podnikatelia, či už fyzické alebo právnické osoby, ale všetci užívatelia komunikácií.“ (puch)