Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Možné zdroje energie v budúcnosti

(Dokončenie z minulého čísla) Súčasne s tým klesá

(Dokončenie z minulého čísla)

Súčasne s tým klesá aj množstvo ostatných škodlivín, konkrétne oxidu uhoľnatého, uhľovodíkov a aj oxidov dusíka. Metanol používaný v zážihových motoroch má veľkú odolnosť proti detonáciam (klepaniu), preto umožňuje zvýšiť kompresný pomer, a tým aj výkon a účinnosť motora. Pri takto optimalizovanom motore by sa dalo dosiahnuť navyše ešte aj asi 25 percentné zmenšenie množstva oxidu uhličitého vo výfukových plynoch. Ak by sa však metanol vyrábal z ropy alebo z iných fosílnych zdrojov, tak celkové množstvo oxidu uhličitého (z výroby aj z používania metanolu) by sa v porovnaní s benzínom neznížilo. Výhodná je naproti tomu výroba metanolu z rastlín alebo zemného plynu. Biopalivá, ktoré by sa vyrábali z rastlín, môžu prispieť k tomu, aby sa nezväčšilo množstvo oxidu uhličitého v ovzduší. Medzi takéto palivá patrí napríklad repkový olej. Jeho nevýhodou však je, že vzhľadom na veľkú hustotu, môže zapríčiňovať problémy pri studenom štarte. Okrem toho už po krátkom čase utvára skosovateľné usadeniny v spaľovacom priestore, ktoré môžu viesť k vyradeniu motora. Spomínané nevýhody nemá metylester repkového oleja (Bio diesel). Svojimi chemickými aj fyzikálnymi vlastnosťami sa blíži k vlastnostiam nafty, a preto je vhodný do vznetových motorov. Repka si však vyžaduje pomerne veľké plochy na pestovanie, takže v priemyselných krajinách sa dá takto pokryť asi len 5 percent súčasnej spotreby nafty. Plynné palivá, napríklad zemný plyn, prinášajú výhody rovnomerného rozdelenia zmesi, priaznivého spaľovania, aj chudobnejších zmesí. Malé množstvá škodlivín neprispievajú natoľko k tvorbe smogu a narúšaniu ozónovej vrstvy, vysokého oktánového čísla, malého zaťaženia mazacieho oleja, minimálneho množstva usádzania zvyškov v spaľovacom priestore a dlhej životnosti výfukového potrubia. Nevýhodou je väčšia technická, a tým aj finančná náročnosť takýchto zariadení, veľká hmotnosť a objem nádrže na plyn, tvorba usadením v nasávacom systéme a chýbajúca infraštruktúra. Takýto pohon je vítaný v krajinách, kde je dostatok plynného paliva za priaznivú cenu (napríklad v Holandsku, Belgicku, Taliansku, Francúzsku, Severnej Amerike a na Novom Zélande). Dobre sa uplatní najmä v úžitkových vozidlách a autobusoch, kde je dosť priestoru na uskladnenie plynného paliva. Vodík je optimálnym palivom budúcnosti, keďže po jeho spálení zostáva vo výfukových plynoch len malé množstvo oxidov dusíka, oxid uhoľnatý ani oxid uhličitý plyny neobsahujú. Najväčšiu časť výfukových plynov tvorí vodná para. Ani výroba vodíka by nemusela zaťažovať životné prostredie za predpokladu, že by sa pri tom nevyžadovali fosílne palivá, ale slnečná energia. Výroba vodíka v dostatočnom množstve zatiaľ vychádza veľmi draho, a preto sa s ňou v dohľadnom čase neráta. Elektrický pohon nevytvára v okolí automobilu nijaké škodliviny. Problém škodlivín sa však presúva do okolia elektrární. Ale je pravdou, že spaliny z elektrární, ktoré zväčša pracujú v ustálených režimoch, dajú sa lepšie a veľkorysejšie očistiť od škodlivín ako v automobiloch so spaľovacím motorom. Otázka zmenšenia celkovej spotreby sa tým veľmi nevyrieši, lebo účinnosť elektrární sa pohybuje asi v rozsahu 36 až 40 percent (maximálne sa dosiahla hodnota 50 až 52 percent).Výsledná účinnosť pohonu automobilu bude ešte o niečo menšia, pretože treba rátať aj s účinnosťou hnacích elektromotorov vozidla. Ak uvážime, že doteraz v sériovej výrobe sa dosiahla najlepšia účinnosť vznetového motora nákladného automobilu asi 45 percent, potom prechodom na elektrický pohon sotva sa získa úspora energie. Pravdaže, najlepšie by bolo, keby sa dala elektrická energia vo veľkom rozsahu získavať z prírodných zdrojov, zo slnka, vody a vetra. Veľkým obmedzením automobilov na elektrický pohon je veľká hmotnosť, objem batérií a pomerne malý akčný polomer.

Skryť Vypnúť reklamu

SME (príloha)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 181
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 539
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 721
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 510
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 160
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 969
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 868
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 432
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 585
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 565
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

FOTO: Prebehol krízový štáb, miesta bez vojakov testovať nebudú

Odberné miesta v okresoch Považská Bystrica a Púchov, v ktorých nebude príslušník Ozbrojených síl a zdravotníci, sa neotvoria. Pre administratívnych pracovníkov zabezpečuje ochranné obleky vo vlastnej réžií.

Na zasadnutiie krízového štábu prišli zástupcovia armády
KOMERČNÝ ČLÁNOK

Pozor! Modré autobusy budú od piatku jazdiť v prázdninovom režime

Modré autobusy SAD Trenčín a SAD Prievidza budú s platnosťou od piatku 30. októbra 2020 až do odvolania premávať v prázdninovom režime.

Ilustračné foto.

Zoznam odberných miest v Považskej Bystrici

Vojaci preverovali podmienky, jedna miestosť nevyhovovala. Občania však môžu prísť na testovanie do okolitých odberných miest.

Zoznam odberných miest na celoplošné testovanie
Akvizícia futbalistov Považskej Róbert Demjan kraľoval strelcom v Poľsku

Bezkrkí Poliaci v hráčskej šatni. Demjanovi chýbal do repre krôčik

Jedným z ťahúňov futbalistov Považskej Bystrice by mala byť predsezónna akvizícia RÓBERT DEMJAN (38). Rodák z Levoče už čo-to vo veľkom futbale preskákal.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?