Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Možné zdroje energie v budúcnosti

(Dokončenie z minulého čísla) Súčasne s tým klesá

(Dokončenie z minulého čísla)

Súčasne s tým klesá aj množstvo ostatných škodlivín, konkrétne oxidu uhoľnatého, uhľovodíkov a aj oxidov dusíka. Metanol používaný v zážihových motoroch má veľkú odolnosť proti detonáciam (klepaniu), preto umožňuje zvýšiť kompresný pomer, a tým aj výkon a účinnosť motora. Pri takto optimalizovanom motore by sa dalo dosiahnuť navyše ešte aj asi 25 percentné zmenšenie množstva oxidu uhličitého vo výfukových plynoch. Ak by sa však metanol vyrábal z ropy alebo z iných fosílnych zdrojov, tak celkové množstvo oxidu uhličitého (z výroby aj z používania metanolu) by sa v porovnaní s benzínom neznížilo. Výhodná je naproti tomu výroba metanolu z rastlín alebo zemného plynu. Biopalivá, ktoré by sa vyrábali z rastlín, môžu prispieť k tomu, aby sa nezväčšilo množstvo oxidu uhličitého v ovzduší. Medzi takéto palivá patrí napríklad repkový olej. Jeho nevýhodou však je, že vzhľadom na veľkú hustotu, môže zapríčiňovať problémy pri studenom štarte. Okrem toho už po krátkom čase utvára skosovateľné usadeniny v spaľovacom priestore, ktoré môžu viesť k vyradeniu motora. Spomínané nevýhody nemá metylester repkového oleja (Bio diesel). Svojimi chemickými aj fyzikálnymi vlastnosťami sa blíži k vlastnostiam nafty, a preto je vhodný do vznetových motorov. Repka si však vyžaduje pomerne veľké plochy na pestovanie, takže v priemyselných krajinách sa dá takto pokryť asi len 5 percent súčasnej spotreby nafty. Plynné palivá, napríklad zemný plyn, prinášajú výhody rovnomerného rozdelenia zmesi, priaznivého spaľovania, aj chudobnejších zmesí. Malé množstvá škodlivín neprispievajú natoľko k tvorbe smogu a narúšaniu ozónovej vrstvy, vysokého oktánového čísla, malého zaťaženia mazacieho oleja, minimálneho množstva usádzania zvyškov v spaľovacom priestore a dlhej životnosti výfukového potrubia. Nevýhodou je väčšia technická, a tým aj finančná náročnosť takýchto zariadení, veľká hmotnosť a objem nádrže na plyn, tvorba usadením v nasávacom systéme a chýbajúca infraštruktúra. Takýto pohon je vítaný v krajinách, kde je dostatok plynného paliva za priaznivú cenu (napríklad v Holandsku, Belgicku, Taliansku, Francúzsku, Severnej Amerike a na Novom Zélande). Dobre sa uplatní najmä v úžitkových vozidlách a autobusoch, kde je dosť priestoru na uskladnenie plynného paliva. Vodík je optimálnym palivom budúcnosti, keďže po jeho spálení zostáva vo výfukových plynoch len malé množstvo oxidov dusíka, oxid uhoľnatý ani oxid uhličitý plyny neobsahujú. Najväčšiu časť výfukových plynov tvorí vodná para. Ani výroba vodíka by nemusela zaťažovať životné prostredie za predpokladu, že by sa pri tom nevyžadovali fosílne palivá, ale slnečná energia. Výroba vodíka v dostatočnom množstve zatiaľ vychádza veľmi draho, a preto sa s ňou v dohľadnom čase neráta. Elektrický pohon nevytvára v okolí automobilu nijaké škodliviny. Problém škodlivín sa však presúva do okolia elektrární. Ale je pravdou, že spaliny z elektrární, ktoré zväčša pracujú v ustálených režimoch, dajú sa lepšie a veľkorysejšie očistiť od škodlivín ako v automobiloch so spaľovacím motorom. Otázka zmenšenia celkovej spotreby sa tým veľmi nevyrieši, lebo účinnosť elektrární sa pohybuje asi v rozsahu 36 až 40 percent (maximálne sa dosiahla hodnota 50 až 52 percent).Výsledná účinnosť pohonu automobilu bude ešte o niečo menšia, pretože treba rátať aj s účinnosťou hnacích elektromotorov vozidla. Ak uvážime, že doteraz v sériovej výrobe sa dosiahla najlepšia účinnosť vznetového motora nákladného automobilu asi 45 percent, potom prechodom na elektrický pohon sotva sa získa úspora energie. Pravdaže, najlepšie by bolo, keby sa dala elektrická energia vo veľkom rozsahu získavať z prírodných zdrojov, zo slnka, vody a vetra. Veľkým obmedzením automobilov na elektrický pohon je veľká hmotnosť, objem batérií a pomerne malý akčný polomer.

Skryť Vypnúť reklamu

SME (príloha)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 976
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 758
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 193
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 235
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 799
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 685
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 585
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 486
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 463
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 339
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Rodáčka z Orlového KRISTÍNA HAMÁROVÁ je nadšená cestovateľka. Spolu s kamarátkou Naďou vo svojej relácii Všesvet sprostredkúvajú zážitky a rady zo sveta.

14 h
Odberné miesto na covid.

Víkendové testovanie na ochorenie COVID-19 využilo v desiatich odberových miestach na území Púchova 5 869 ľudí.

23 h
ilustračné foto

Počas nedeľného testovacieho dňa prišlo výrazne menej ľudí. Viaceré obce však väčšinou testovali len počas soboty. POzitivita bola na podobnej úrovni ako v sobotu.

23 h
Mobilné odberové miesto v Domaniži

Obec Domaniža je jedinou v Považskobystrickom okrese, kde majú mobilné odberné miesto na antigénové testovanie. Využili ho už počas víkendového (23. - 24. 1.

24 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

24. jan

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

18 h

Miera pozitívnych testov v krajskom meste dosiahla 1,15 percenta.

23 h

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

13 h

Už ste čítali?