Po kého okresného odboru školstva voči dodávateľom energií znížili o viac ako polovicuIlava – Zadlženosť škôl a školských zariadení bola hlavným dôvodom obáv starostov a primátorov pri preberaní kompetencií v školstve. Niet divu, veď v Ilavskom okrese dosiahla v prvom polroku viac ako sedem miliónov. Ich starosti pramenili z toho, že dodávatelia energií by mohli pri neuspokojení svojich požiadaviek odstavovať zariadenia. Je táto obava opodstatnená? Aj to bola jedna z otázok, ktorú sme položili PhDr. Pavlovi Jaseňovi, vedúcemu odboru školstva okresného úradu.
V septembri sme dostali štvormiliónovú dotáciu, ktorá bola špecifikovaná práve len na úhradu energií. Snažili sme sa ju rozdeliť tak, aby sme každej z dodávateľských organizácií uhradili priemerne šesťdesiat percent našich záväzkov. V druhej etape by sme mali dostať ďalších 3,2 milióna korún, čím by sa dlh, ktorý v predchádzajúcich rokoch postupne vznikal, úplne zlikvidoval. Aby bola informácia úplná, musím povedať, že korene zadlženosti nášho odboru sú v roku 1996, keď sa menil spôsob riadenia školstva. Svoj podiel na nej má aj nevyvážený rozpočet v nasledujúcich rokoch. Postupne sme sa ju snažili likvidovať, avšak to všetko bolo na úkor škôl, pretože nezostávali prostriedky na revízie, údržby...
Hovoríte, že jedným z dôvodov zadlženosti je nevyvážený rozpočet. Sú teda obavy starostov oprávnené?
Pokiaľ je štátny rozpočet poddimenzovaný, je jasné, že pridelené financie určite nebudú postačovať na pokrytie prevádzky škôl či školských zariadení. V tomto prípade vôbec nezáleží na tom, či je ich zriaďovateľom štát alebo obec. Ak by sme vychádzali z toho, čo školy potrebujú, tak každoročne je rozpočet deficitný zhruba o tridsať percent.
Chýbajúce financie sa podpísali aj pod technický stav budov, voči čomu mali predstavitelia obcí výhrady pri preberaní kompetencií. Podpísali delimitačné protokoly všetci starostovia a primátori?
Nie. Starostovia Mikušoviec a Bolešova po zdôvodnení svojho postoja protokoly nepodpísali. Zostávajúcich devätnásť ich podpísalo bez výhrad. Pochopiteľne, že závady sú, avšak nie takého charakteru, aby mohli preberanie kompetencií ohroziť.
Prejavil sa nový spôsob riadenia školstva aj na počte zamestnancov odboru?
Predtým zabezpečovalo činnosti dvadsaťjeden pracovníkov, nie všetci však boli v stave odboru školstva, ale jeho zariadení, napríklad energetici, bezpečnostný technik, údržbári. Súčasný počet stanovujú aj metodické pokyny z ministerstva. Odbory školstva druhej kategórie, kam patrí aj ilavský, majú mať štrnásť zamestnancov, čo spĺňame. (vž)