Výstavba dvoch prostredných pilierov s číslami 4 a 5 bola neobyčajne náročná aj kvôli spodnej vode
Púchov - Najzložitejším a najnáročnejším objektom stavby diaľničného privádzača Beluša - Púchov je rozhodne most cez Váh v blízkosti jeho sútoku s Bielou vodou. Rozostavaný bol ešte v roku 1998, po postavení prvého z ôsmich mostných pilierov však stavba osirela. Zamrzli finančné toky a Doprastav dostal priestor na realizáciu zasa až začiatkom tohto roku. Keď sme začiatkom marca stavenisko navštívili, dokončoval sa tretí mostný pilier. Odvtedy stavba pokročila, o čom sme sa mohli presvedčiť v sprievode stavbyvedúceho Ing. Petra Kullu.
Naše kroky viedli po moste až do jeho polovice. Stáť sme ostali obďaleč statného ťažkotonážneho žeriava, ktorý sa od apríla stará o napájanie jednotlivých lamiel mostnej konštrukcie. „Lamely sa priebežne vyrábajú v Komárne, odkiaľ sa vozia vlakom do areálu Matadoru, kde ich portálovým žeriavom vykladáme a trailerom potom vozíme na stavbu,“ hovorí Ing. Kulla. „Momentálne žeriav tretí týždeň pauzuje, pretože čakáme na dokončenie štvrtého betónového piliera.“ Naň žeriav namontuje zárodkové lamely, ku ktorým sa z oboch strán budú „prilepovať“ ďalšie. „Denne sa tak posúvame zhruba o 4,4 metra.“ Dokončenie štvrtého piliera práve vrcholí, potom zostane postaviť už len „dvojku“.
5 bola neobyčajne náročná. Výkopová jama mala pätnásťmetrové obvodové strany a hĺbku až osem metrov. To všetko sa robilo uprostred koryta Váhu, pri zníženej výške hladiny. „Zakladanie pilierov je na jednej strane zaujímavé, ale skutočne náročné a v prípade „štvorky“ trvalo celé dva mesiace,“ reaguje Ing. Kulla. „Práce nám mierne sťažila spodná voda, našťastie Váh obišli povodne, a tak sme nezažili žiadne väčšie komplikácie.“
Most cez Váh je nielen najzložitejšou stavbou diaľničného privádzača, ale nesporne zaujímavou aj v rámci celého diaľničného systému Slovenska. „Most je oblúkový, pretože počíta s využívaním riečnej prepravy po Váhu a navyše má 4,5-percentné priečny sklon. Ťažko sa tomu prispôsoboval hlavne žeriav, ktorý sa musí počas montáže prestavovať.“
Ako nám potvrdil Ing. Kulla, zatiaľ všetko nasvedčuje tomu, že hrubá stavba mosta bude do Vianoc dokončená a stavbári budú môcť Váh preklenúť suchou nohou. V priebehu budúceho roka sa potom uskutočnia dokončovacie práce tak, aby most mohol byť daný do užívania spolu s kompletným diaľničným privádzačom v polovici roka 2003.
(puch)