(Dokončenie z minulého čísla)
Aj z tejto základnej tabuľky je zrejmé, že dĺžka úseku, na ktorom potrebujeme mať dokonalý prehľad, sa so zvyšujúcou rýchlosťou výrazne zväčšuje. Dôležitý je správny odhad rýchlosti automobilu, ktorý sa chystáme predbehnúť. Zvažujeme pritom aj akceleračné schopnosti vlastného vozidla v danej rýchlosti. Iné sú pri rýchlosti 60 km/h, keď máme zaradenú trojku, iné keď v tej istej rýchlosti máme ešte stále zaradenú štvorku. Dôležité však je mať v momente predbiehania výrazne vyššiu rýchlosť ako predbiehané vozidlo, aby sme dĺžku úseku, ktorý potrebujeme na bezpečné predbiehanie, čo najviac skrátili.
POZOR, pamätajte si, že tesne pred predbiehaním zvyčajne podraďujeme minimálne o jeden prevodový stupeň. Ak sme plne naložení alebo ideme do kopca a dlho sme váhali s radením, musíme podradiť aj o dva stupne (napr. z pätky na trojku)
Zopakujme si celý postup pri predbiehaní. Po predbežnom zhodnotení situácie pred nami musíme:
- Skontrolovať situáciu za nami v spätných zrkadlách, aby sme si boli istí, že nás nikto nepredbieha, prípadne ani nikto nesignalizuje podobný úmysel.
- Opäť sa pozrieme dopredu a ak je ľavý prúd voľný na dostatočne dlhom úseku, dáme ľavou smerovkou znamenie, že budeme predbiehať. (Niektorí vodiči sa zvyknú tesne pred predbiehaním natlačiť na vozidlo idúce pred nimi. Neuvedomujú si, že tým strácajú prehľad o dianí vpredu a nemusia zbadať napr. motocyklistu alebo prekážku pri krajnici, ktorú budú jedno-dve autá pred nimi čochvíľa obchádzať.)
- Až po kontrole situácie za nami, aspoň v dvoch spätných zrkadlách, dávame znamenie pravou smerovkou o opätovnom sa zaradení do pravého jazdného prúdu. Nezabúdajme na príkaz vyhlášky, že vozidlá pred vami ani za vami nesmiete ohroziť, ani obmedzovať v plynulosti ich jazdy. Súčasne oni nesmú zvyšovaním vlastnej rýchlosti, či blokovaním nám brániť v predbiehaní.
- Pozor na dostatočný odstup od predchádzaných vozidiel. Dvojnásobne to platí na motocyklistov a desaťnásobne na cyklistov. Osvedčená vzdialenosť je jeden a pol násobok desatiny číselnej hodnoty rýchlosti, v ktorej predbiehame. (Teda ak máme pri predbiehaní na tachometri 90 km/h, mal by byť náš odstup od predbiehaného vozidla aspoň 130 cm.)
- Ošemetné situácie vytvárajú pri predbiehaní veľké dopravné ťahače, ktoré mávajú aj rovnako dlhé prívesy. Vzdušné víry, ktoré tvoria pri rýchlej jazde, môžu nielen zamávať vaším vozidlom, ale predbiehaným motocyklistom alebo bicyklistom natoľko, že ten môže spadnúť aj so svojím dopravným prostriedkom rovno pod vaše kolesá. V takýchto prípadoch je dôležité mať prehľad, odstup, predvídať a bleskovo reagovať.
(ŽM Breviár motoristu)