ôchodok dostával cez poštu, čiže som si poň chodil na poštu alebo v stanovený deň vyčkával na poštára. Deti ma však presviedčajú, aby som si ho nechal zasielať na účet v banke, keďže sa to v poslednom čase hemží podvodníkmi, ktorí dôchodcov oberajú o peniaze. Môžete mi poradiť ako mám postupovať?
Sociálna poisťovňa môže poukazovať dôchodok na účet v banke, ak o to dôchodca požiada na špeciálnom tlačive, ktoré je na to určené. Toto tlačivo je k dispozícií na ústredí, ale aj vo všetkých pobočkách Sociálnej poisťovne, ako aj v bankách, s ktorými má Sociálna poisťovňa uzavretú príkaznú zmluvu. Žiadosť obsahuje aj vyhlásenie dôchodcu o tom, že je majiteľom osobného účtu. Samozrejme je možné, aby s peniazmi na účte disponoval aj dôchodcom určený spoludisponent. Účet však nesmie byť použitý na podnikateľské účely. Tlačivo je potrebné po jeho starostlivom preštudovaní a vyplnení predložiť príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne za účelom overenia totožnosti majiteľa účtu a správnosti čísla účtu. V súčasnosti už nie je kvôli tomuto nevyhnutné navštevovať aj banku, existuje možnosť otvoriť si účet prostredníctvom pobočiek Sociálnej poisťovne. Je potrebné si však overiť či aj „vaša“ banka takúto možnosť využila.
Sociálna poisťovňa dáva príkaz na poukázanie dôchodku na účet v deň výplatného termínu, teda je možné, že dôchodok budete dostávať na účet akoby v novom termíne, o dva-tri dni neskôr ako ste boli zvyknutý. Prípadné reklamácie si môžete uplatniť v ústredí Sociálnej poisťovne po uplynutí 5 dní od výplatného termínu dôchodku. Momentálne si necháva dôchodok poukazovať na osobné účty vyše 120-tisíc dôchodcov, čo je asi 10 percent z celkového počtu. Viac ako milión dôchodcov dostáva dôchodok poštou. Ak by si ho dali zasielať na účty v bankách, ročne by sa usporilo na poštovnom viac než 16 miliónov korún.