dopravu dve dopravné spoločnosti – SAD Trenčín a SAD Prievidza. Obe prednedávnom prešli procesom transformácie a už onedlho by mal Fond národného majetku, ktorý je ich stopercentným vlastníkom, ponúknuť na predaj časť akcií. Záujem o ich kúpu prejavuje aj Trenčiansky samosprávny kraj (TSK). Viac na túto tému nám povedal Ing. Štefan Maslák, poverený riadením oddelenia dopravy a komunikácií Trenčianskeho samosprávneho kraja.
Vláda prijala uznesenie o spôsobe privatizácie SAD tak, že v prvom kole FNM ponúkne 49 percent akcií novému majiteľovi, ktorého vyberie komisia FNM na základe vopred určených kritérií. Nový majiteľ po splnení podmienok uzavretej zmluvy s FNM bude mať predkupné právo na ďalších 17 percent akcií, čiže bude vlastniť spolu 66 percent. Zostávajúci 34-percentný balík akcií by mal byť určený pre samosprávne kraje, čím by získali v privatizovaných SAD len minoritný podiel, a tým samozrejme obmedzenú možnosť spolupodieľať sa na riadení týchto spoločností. V takomto prípade bude TSK iba veľmi ťažko presadzovať spoločný záujem, akým je preprava do a zo zamestnania, preprava žiakov a iná príležitostná preprava. Veľmi ťažko sa bude napríklad presadzovať, či je vo verejnom záujme preprava zdravotnej sestry, ktorá sa stará o život niekoľkých pacientov alebo preprava mladých ľudí na pravidelné diskotéky. Ekonomika je v uvedených príkladoch neporovnateľná.
Podľa dostupných informácií sa však kraj rozhodol uchádzať o kúpu väčšieho balíka akcií...
Áno, práve už spomenuté skutočnosti i množstvo ďalších kritérií boli hlavným motívom, aby sa Trenčiansky samosprávny kraj pokúsil získať v privatizovaných SAD majoritný balík. Umožňuje to aj súčasná platná legislatíva. Aj preto vedenie TSK podporilo môj návrh zúčastniť sa priamo na privatizácií spoločností SAD v Trenčianskom kraji ako rovnocenný partner ostatných uchádzačov. Zastupiteľstvo TSK zaviazalo predsedu TSK Ing. Štefana Štefanca v tejto veci konať a uchádzať sa v prvej etape o 49 percent akcií prostredníctvom dopravnej spoločnosti, ktorej účasť by mali TSK, mestá a obce Trenčianskeho kraja a podnikatelia.
Samosprávny kraj však nemá vlastné zdroje. Ako chce získať financie na ich kúpu?
Máme predbežný prísľub banky o poskytnutí úveru. Záujem bol aj zo strany miest a obcí, ktoré chcú participovať na verejnej doprave v kraji. Otázne však je, či sa nám podarí tento zámer aj splniť, pretože podľa neoficiálnych informácií z médií komisia FNM rozhodla o predaji spomínaného balíka spoločnosti VIA-UNI, s. r. o. Konečný verdikt bude známy až po prerokovaní a schválení vládou SR. (vž)