na produkciu nízkoobjemových skútrov, tak dnes je určite prekvapením, že je tu skúter o objeme 650 ccm. K tomu ale patrí i cena, a tá sa v takomto prípade pohybuje okolo 300 000 Sk. Zostaňme teda pri tých menších kubatúrach, ktoré sú najpredávanejšie, pretože sú najlacnenie – pri päťdesiatkach.
Skúter má dnes nový imidž, dizajnovo je veľmi príťažlivý a vybavený je podobne ako veľký motocykel, v niektorých prípadoch i lepšie. Motocykel s objemom 50 ccm dosahuje priemerný výkon 5 koní, priemernú rýchlosť 60-80 km/h a za cenu cca 65 000 Sk je dostupný širokej verejnosti.
Pred výletom: V prvom rade na cestu voľte skúter s platným EČ a uhradeným zmluvným poistením. Pokiaľ trasa bude dlhšia, dolejte olej do nádrže, pretože skútre sú prevažne dvojtaktné, majú oddelené mazanie, pričom priemer nádrže na olej je asi 1 liter, čo priemerne vystačí na 800 – 1000 km jazdy. Skontrolujte a nastavte si brzdy, hlavne zadnú, pretože je bubnová a brzdením sa viac opotrebuje. V žiadnom prípade nezabudnite na kontrolu pneumatík, a to nie len správneho tlaku v nich, ale i fyzicky, či nie je poškodený plášť. Skontrolujte stav všetkých činných svetiel, kúpte si motocyklový kufrík (asi 2500 Sk) z plastu, ľahko odnímateľný a hlavne nepremokavý. Prípadný defekt ďaleko od civilizácie vám stopercente spraví „defekt spray“ (asi 120 Sk) a dva decilitre benzínu v plechovej škatuľke vám niekedy nahradia tlačenie skútra 10 km na najbližšiu pumpu. Malá motolekárnička si tiež nájde svoje miesto a je povinná. Batožinu pre jedného jazdca veľmi ľahko schováte do priestoru pod sedlom a zadného kufra. Pokiaľ beriete stan a spací vak, ten pripevníte gumami, ale buďte precízny v upevňovaní. Berte so sebou i náhradné kľúče od zapaľovania a kufrov, zámok a baterku. Dbajte na svoju aktívnu ochranu: rukavice, prilba, nepremokavé oblečenie, nepremokavá obuv, okuliare atď.
Jazda:
Neustále sledujte v zrkadlách situáciu za vami, dôležité je držať si stálu rovnomernú stopu od čiary krajnice. Smerové svetlá zapínajte oveľa skôr (hlavne doľava) ako je zvykom, pretože každý vodič má snahu vás obehnúť za každú cenu. Pokiaľ chcete odbočiť vľavo, počkajte, kým sa cesta uvoľní a potom bezpečne odbočte doľava. Je to oveľa bezpečnejšie ako stáť v strede cesty napospas vozidlám idúcim z oboch smerov. V silnom daždi radšej nejazdite, pretože ste ľahko prehliadnuteľný pre vodičov cez deň, o noci ani nehovoriac, V slabom daždi znížte rýchlosť jazdy a pozor na brzdenie, pretože dve kolesá nie sú štyri, pričom vždy brzdite oboma brzdami a veľmi citlivo.
S hrôzou totiž sledujem „tínedžerov“ v Pov. Bystrici letieť na skútri s priateľkou a len si predstavujem, že keby tomuto neskúsenému vodičovi vbehlo do cesty hocičo, tak sa na bezpečné zastavenie ani nezmôže. Motocyklista nemá skoro žiadnu ochranu, dosahuje veľké rýchlosti aj na skútri, a preto je dôležité nerobiť frajera pred priateľkami, ale bezpečne jazdiť a hlavne jazdiť tak, aby si nikto za vami neklopal prstom na čelo. MOTOMAGAZÍN