- životné krédo majiteľky firmy CREMILA
Keď v roku 1994 M. Lazorová, začala svoju činnosť, netušila, že o nejaký čas sa stane úzkym spolupracovníkom a dodávateľom takých svetových firiem ako sú Schöller, Family frost a Gastrotop. O tom, ako myšlienka výroby mrazených krémov v Pružine vznikla, nechajme prehovoriť majiteľku firmy Máriu Lazorovú.
Priznám sa, táto myšlienka vznikla už v bývalom poľnohospodárskom družstve, kde som pracovala. Ja som len prevzala iniciatívu do vlastných rúk a pokračovala v rozbehnutej činnosti. Začiatky boli sprevádzané problémami. Pri prekonávaní počiatočných ťažkostí som sa riadila heslom: Hľadať spôsob, ako sa dá a nie dôvod, prečo sa nedá. Naozaj to pomohlo. Okolnosti a rozširovanie výroby ma neskôr prinútili obklopiť sa ľuďmi, na ktorých som sa mohla spoľahnúť.
Koľko máte zamestnancov?
Počas sezóny pracuje vo firme až 60 ľudí, väčšinou z Pružiny a z blízkeho okolia. V ostatnom období zamestnávam 28 pracovníkov. Tým, že mám schopných ľudí ako sú vedúci výroby, technológ na vývoj nových receptúr, pracovník pre zahraničný obchod, ekonómka, vedúci údržby, majsterky a skladníčky, môžem jednoducho niektoré veci pustiť z hlavy...
Ste spolupracovníkmi a zároveň dodávateľmi pre firmy Schöller Slovensko, Family frost Slovensko a Gastrotop, ktorý je distributérom vašich výrobkov pre Slovensko. Plánujete preniknúť i na zahraničné trhy?
Štáty únie si svoje obchodné teritória úzkostlivo strážia. I keď spĺňate všetky kritéria pre dovoz, vždy sa nájde niečo, prečo to nejde. To, že mikrobiologická minulosť výrobkov je úplne čistá, je vedľajšie v porovnaní s tým, že roh miestnosti je hranatý, a nie okrúhly...
Pre nás je v súčasnosti dôležitý český trh, kde vyvážame až 50 percent celkovej produkcie. Podarilo sa nám preniknúť i na trh Poľskej republiky. Poliaci majú záujem o viaceré chute, najmä však o diazmrzliny, ktorých výrobu sme začali asi pred štyrmi rokmi. Táto spolupráca má pre nás veľký význam. Už len samotný fakt, že sme dokázali uspieť v konkurencii 450 poľských výrobcov je pre nás ďalším podnetom.
Je leto. Horúce počasie priam núti ľudí siahnuť po mrazenej dobrote. Aké chute sú najžiadanejšie?
Už dlhší čas prevláda vanilková, čokoládová a jahodová. Samozrejme, ani ostatné veľmi nezaostávajú. Vyrábame 40 druhov výrobkov, takže každý si na svoju obľúbenú chuť príde.
Aké novinky ste priniesli na trh v tomto roku?
Vrátili sme sa k tradícii. Starší konzumenti si určite pamätajú Fragolla limone a Coppa caffe. Najznámejší mrazený krém Askot sme rozšírili o chuť čokolády a hrušky. Samozrejme na vývoji ďalších pracujeme.
Výrobok predáva obal. Ako je to u vás?
I v našej firme sa obalom prikladá veľký význam. Firmy Schöller a Family frost majú diktované podmienky z materskej firmy, takže musíme dodržať stanovené podmienky. Čo sa našich výrobkov týka, spolupracujeme priamo s výrobcom obalovej techniky, ktorý už vie, aké máme požiadavky.
Ste majiteľka, konateľka, riaditeľka v jednej osobe... Ako to zvládate?
Môj recept znie: To, čo vás oberá o veľa času, premeňte na záľubu. Na ostatné vám však už čas nezostane. Po bývalej profesii zootechničky mi zostala len láska k zvieratám a k prírode. Mojím snom je vybudovať útulok pre zvieratá...
Spomenuli ste, že úspech na poľskom trhu je pre vás ďalším podnetom. Prezradíte nám plány do budúcnosti?
Minimálne do budúceho roku musíme investovať do prevádzky. Súvisí to so stavebnými úpravami, ktoré musia zodpovedať požiadavkam Európskej únie. Čo sa výroby týka, budeme sa i naďalej usilovať o to, aby sme nezostali len regionálnymi výrobcami, ale prenikli i ďalej.
Tradícia zmrzliny siaha do dávnych čias, kedy už Rimania pripravovali túto pochúťku miešaním snehu a ľadu s prídavkom ovocia. Odvtedy zmrzlina prekonala dlhú púť dejinami. Nič to však neubralo na jej obľúbenosti. Práve naopak. Je výzvou pre všetkých, ktorí sa na zlepšovaní jej chute podieľajú.
Dana Valachová