nutí rébusu, či treba pokračovať v posudzovaní vplyvu na životné prostredie alebo niePovažská Bystrica – Veľmi zaujímavé bolo v utorok 9. júla rokovanie na okresnom úrade, ktoré nasledovalo bezprostredne po „diaľničnej konferencii“. Týkalo sa výstavby hypermarketu Tesco. Jeho organizátorom bolo ministerstvo životného prostredia a malo vyriešiť otázku, či má ministerstvo pokračovať alebo nie v posudzovaní vplyvu, ktorý môže mať výstavba hypermarketu na životné prostredie. „Tento krok sme zvolili preto, lebo na ministerstvo došlo mnoho rozporuplných stanovísk,“ hovorí Gabriel Nižňanský z ministerstva životného prostredia. „Jednak absolútne súhlasných od orgánov štátnej správy, napríklad od povoľujúceho orgánu, kde okrem územného plánovania všetky ostatné zložky súhlasili. Súhlasné bolo aj stanovisko mesta. Prišli však aj nesúhlasné stanoviská, najmä od zástupcov občianskych združení.“ Treba povedať, že rokovanie príliš k vyjasneniu situácie nenapomohlo, pretože všetky strany na svojich stanoviskách trvajú.
Ministerstvo požiadalo o vyjadrenie k výstavbe aj Slovenskú správu ciest. Dôvodom bol jeden z uvažovaných variantov diaľnice. Týka sa totiž aj územia, na ktorom by mal vyrásť hypermarket. Ako z neho i slov zástupkyne SSC Ing. Daniely Pyszkovej vyplynulo, budova Tesca je v kolízii s trasou V7a. Keďže rokovania o diaľnici nie sú ukončené, SSC sa nemôže k predmetnej záležitosti vyjadriť. Svoj súhlas podmienila záväzným súhlasom mesta, že upúšťa od spomínaného variantu. S tým však zástupca mesta Ing. Jozef Čekan nesúhlasil a upozornil, že mesto vychádzalo pri schvaľovaní doplnku k územnému plánu zo stavebných uzáver.
(Pokračovanie na 3. strane)
Rozdielne stanoviská na výstavbu Tesca
(Dokončenie z 1. strany)
Tie sa týkajú len portálov pri variante V7. Na V7a Slovenská správa ciest o uzáveru nepožiadala. Na túto skutočnosť zareagovala Ing. Pyszková slovami, že stanovisko SSC vyplýva z konzultácií s tunelármi. Taktiež sa nedá vylúčiť posunutie trasy. Je pochopiteľné, že vzhľadom na rozdiely stanoviská Ing. Vieru Húskovú z ministerstva životného prostredia zaujímalo, kedy bude vydané rozhodnutie o diaľnici. Podľa D. Pyszkovej by malo byť do konca roka.
Spracovatelia zámeru svoj postoj k vplyvu na životné prostredie nezmenili. Oponovali tým, že pri spracovávaní údajov vychádzali z najnepriaznivejšieho možné stavu, čomu zodpovedajú aj navrhované opatrenia, napríklad protihluková bariéra. K slovu sa dostali aj zástupcovia občianskych združení. Napríklad Juraj Smatana tvrdil, že takýto veľký projekt potrebuje aj verejné posudzovanie, aby verejnosť mohla vyjadriť k nemu svoj názor. To podľa prednostu mestského úradu Jozefa Čekana netreba, pretože kto má väčšie právo rozhodovať, ako poslanec – zástupca občana? Ďalej upozornil, že všetky materiály boli uverejnené aj na úradnej tabuli, takže občania sa k nim mohli vyjadriť. Zo strany občianskych združení zaznela aj možnosť presunúť hypermarket do inej lokality, čo však zástupca Tesca kategoricky odmietol. Keďže k dohode medzi zúčastnenými nedošlo, Ing. Húsková stretnutie ukončila s tým, že ministerstvo životného prostredia svoje stanovisko, či sa navrhovaná činnosť bude ďalej posudzovať alebo nie, vydá do 21. júla. To však bude mať len odporúčací charakter, pretože rozhodnutie o povolení výstavby je v rukách kompetentných orgánov v Považskej Bystrici. (vž)