i výstavbu ďalšieho hypermarketu v Považskej Bystrici. Spoločnosť TESCO chce „skultúrniť“ mesto o ďalšiu betónovú atrakciu, ktoré po Slovensku rastú ako huby po daždi. Odhliadnuc od devastácie tohto vzácneho priestoru pri športovej hale, mali by sme sa hlbšie zamyslieť aj nad hlavnými argumentmi zástancov tohto projektu, ktorými sú vytvorenie okolo 450 pracovných miest a zvýšenie konkurencie v obchode.
Naši zastupitelia bagatelizujú vplyv na ostatnú obchodnú sieť v meste s odôvodnením, že pár obchodov ukončí svoju činnosť, lebo nebudú konkurencieschopnými. Pravdou by to bolo len vtedy, keby mesto pociťovalo potrebu navýšenia predajnej plochy. Skutočnosť je však taká, že už dnes je prebytok predajnej plochy. Len v centre mesta je okolo 18 tisíc m2 predajnej plochy. V dôsledku jej prebytku nájdeme už neobsadené alebo slabo využívané plochy v Hypernove, Bancu či Priore.
Výstavba Tesca bude jednoznačne znamenať zbedačovanie miestnych podnikateľov v obchode, ale aj vo výrobe, ich zamestnancov a rodín. Veď už dnes priemerná mzda pracovníkov obchodu (prevažne žien) je nízka. Ich ďalší rast je závislý len od rastu obratu. Pýtam sa teda, koho zastupujú naši poslanci, keď prijímajú takéto rozhodnutia: občanov nášho mesta alebo záujmy nadnárodných spoločností? Sú známe praktiky týchto spoločností voči domácim výrobcom, keď ich svojim dominantným postavením tlačia takmer k likvidácii. Chceme mať o päť rokov v meste len Hypernovu, TESCO a Kaufland? Kto bude nakupovať v týchto gigantoch, keď väčšina z nás bude mať príjem z úradu práce? Načo sú v strede mesta vybudované obchodné jednotky, za ktoré sa platí vysoká daň z nehnuteľností, keď takýmito rozhodnutiami budú chátrať. Slovenskí podnikatelia nemajú ani 10-ročné daňové prázdniny, ani ostatné výhody, ktoré štát zahraničnému kapitálu poskytuje. Očakávame, že aspoň naši miestni poslanci budú hájiť záujmy našich občanov. Veď výstavbou Tesca sa určite nesleduje zlepšiť nákupné podmienky občanov mesta, ale hlavne prispieť k umiestneniu nepredajného tovaru zo Západnej Európy. Netvrdím, že rozvoj obchodu smerom k hypermarketom je len škodlivý, ale musí ísť ruka v ruke so zvyšovaním kúpyschopného dopytu, t. j. rozvojom regiónu v oblasti výroby a znižovania nezamestnanosti. Ing. Tibor Janura