Ako jazdiť v niektorých krajinách
V Európe sa jazdí po ľavej strane vo Veľkej Británii, Írsku a na Malte. Vo viacerých štátoch je alkohol počas jazdy tolerovaný. Na rozdiel od našej nulovej hladiny sa prípustná tolerancia pohybuje od 0,2 do 0,8 promile. Avšak len do momentu nehody. Potom už nasleduje tvrdý postih. V Rakúsku napríklad vinník putuje často bez milosti za mreže. Preto je lepšie aj v zahraničí jazdiť bez alkoholu.
Ak chceme prísť v zahraničí rýchlejšie k cieľu, využívame diaľnice. Usporia nielen čas, ale sú bezpečnejšie a ekonomickejšie. V niektorých krajinách však cestu predraží povinné mýto. Poplatky za používanie diaľníc sa väčšinou každoročne menia, žiaľ, smerom hore, ale môžeme zovšeobecniť, že cestné poplatky napríklad v Chorvátsku vychádzajú na cca 350 Sk a je úspornejšie mať pri sebe chorvátske kuny, lebo z inej meny vydávajú zaokrúhlene. Poplatky za tunely v Rakúsku sa pohybujú do 200 ATS a na jazdu po diaľnici si treba zakúpiť diaľničnú známku. Existujú ročné, dvojmesačné a týždenné. Tunely v Rakúsku sa v lete dajú obchádzať cez priesmyk. Vo Švajčiarsku stojí diaľničná známka 40 CHF a platí štvrťroka. Prechod najdlhším tunelom sv. Bernarda stojí 30 CHF. Na francúzskych diaľniciach sa platí podľa počtu odjazdených kilometrov. V priemere vychádza jeden kilometer na cca 0,50 FRF. Nemecko má dobre vybudovanú diaľničnú sieť a jej používanie je zatiaľ bez poplatkov. V škandinávskych krajinách do poplatkov musíme zarátať aj trajekty a tunely. Lístok na niektoré z nich, zakúpený v slovenskej CK vychádza lacnejšie. Fajčiari, pozor! V Nórsku sa za fajčenie za volantom platí!
(Breviár cetovateľa 2002)
Povolené rýchlosti: