ednoduchšiu a najčastejšiu nehodu väčšina vodičov považuje defekt. Ak ho zistíte na vozidle počas jeho zaparkovania, nič mimoriadne sa nedeje, lebo máte k dispozícii (povinne) na požadovanú hodnotu aj nafúkanú rezervu. Príčinou prázdnej pneumatiky však nemusí byť len defekt. Veľakrát je to svedectvo aktivít šarvancov z neďalekého okolia, ktorí sa dokázali „zmocniť“ vášho ventilu alebo vandalstvo závistlivca, či vyplnenie si dlhej chvíle miestneho barbara. Ak je však ventil na mieste a nevidíte ani stopy po násilnom poškodení pneumatiky (prerezaní či vpichu), aj tak vás čaká náhrada za rezervu. Prvotnou podmienkou úspešnej výmeny je dôkladné zatiahnutie ručnej brzdy, zaradenie rýchlosti a podloženie aspoň jedného dobrého kolesa bezpečnostnými klinmi, proti posunutiu vozidla dopredu alebo dozadu.
Medzi ozdobnú puklicu a disk kolesa potom zasuniete skrutkovač a miernym zapáčením a ťahom prstov druhej ruky zložíte puklicu. Všetky štyri matice kolies povolíte asi o jedno otočenie maticovým kľúčom, ktorý patrí do výbavy vozidla (býva pribalený k zdviháku). V prípade, že sila potrebná na uvoľnenie matíc presahuje vaše možnosti, dôkladne nasuňte kľúč na maticu a pomaly sa na koniec kľúča postavte jednou nohou. Samozrejme, že kľúč musí byť v takej polohe, aby jeho nasledujúci pohyb bol proti smeru hodinových ručičiek. Je dobré sa pri tom držať aspoň blatníka. Ak by ani to nestačilo, musíte maticový kľúč predĺžiť nasunutím pomocou trubky tak, aby sa vytvorila dostatočne účinná páka. Ak neboli matice (skrutky) dlhší čas uvoľnené, zvykne pomôcť niekoľkokrát po nich klepnúť kladivkom a uvoľniť tak hrdzou chytené závity. Podľa užívateľského návodu k automobilu si nájdete miesta, kam treba nasadiť zdvihák Zvyčajne sú charakteristické výrezom alebo zvláštnym výliskom v karosérii pod prahom. Tieto miesta bývajú graficky vyznačené aj na zdviháku, ktorý je pôvodným príslušenstvom vozidla. Použitie niektorých zdvihákov môže vyvolať u menej skúseného vodiča (vodičky) na prvý pohľad neriešiteľnú situáciu. Odporúčame si jej riešenie z času na čas preskúšať na pokojnom mieste.
Po nadvihnutí poškodeného kolesa aspoň o dva centimetre nad vozovku uvoľníme celkom matice a oboma rukami dáme koleso dolu. Opačne postupujeme po výmene za rezervné koleso. Nasadzujeme ho oboma rukami (v polohe trištvrte na tri). Matice zaťahujeme do definitívnej polohy až po spustení vozidla zo zdviháku. Zaťahujeme ich striedavo do kríža. Výrazne horšia situácia je, keď dostanete defekt počas jazdy. Ak je poškodenie pneumatiky malé, vzduch uniká len pomaly. Spoznáme to podľa toho, že vozidlo sa nakláňa, má tendenciu plávať, neskôr počujeme buchot a cítime spomaľovanie (pre veľký odpor prázdnej pneumatiky) celého vozidla. V takej situácii držíme pevne volant, uberieme plyn a zájdeme čím skôr na bezpečné miesto, kde vymeníme poškodené koleso za rezervné. Horšia situácia je keď sa roztrhne plášť alebo pneumatika počas jazdy. Aj v tejto situácii je rozhodujúce veľmi silno zovrieť volant a udržať vozidlo v smere jazdy. Najlepšie v priamom. Uberieme plyn, veľmi jemne brzdíme a smerujeme do najbližšieho bezpečia. Pri výmene poškodenej pneumatiky na ceste zapneme výstražné svetlá a do bezpečnej vzdialenosti postavíme trojuholník.
(ŽM- breviár motoristu)