či Francúzska to potvrdili“ hovorí Ing. Peter Turányi, predseda združenia POBYS, ktoré podujatie zabezpečuje organizačne. „Dve stovky pretekárov sú minulosťou. Aj enduro sa profesionalizuje a jazdci, ktorí si trate šli iba vyskúšať, sa na nich už dávno „neobjavujú,“ dodáva podpredseda POBYSu Peter Mitaš.
Tradičný usporiadateľ svetových podujatí, ktoré rozvíja tridsať rokov, stojí pred neľahkou úlohou. Pätnáste MS sa pôjdu podľa nových podmienok FIMu. Ten stanovil promotér z Francúzska, čo komplikuje organizátorom život z hľadiska reklamného pôsobenia a sponzoringu. Exlkluzívni partneri sú zo strany promotéra, ktorý ale pomôže s vytyčovacím materiálom a značkami. Novinkou sú len tri triedy, predtým „fungovalo“ päť, jazdcovi môže pomáhať mechanik. FIM sa snaží enduro zatraktívniť, čomu prispejú i organizátori. Z podujatia budú mediálne výstupy na Eurošporte, každý deň je prichystaný sprievodný program. Show začína už štartom o 9. h (po oba dni), ktorý bude zo špeciálnej rampy s plnou parádou a hosteskami. Spíkri by mali komentovať nielen štart, ale okrem priebehu by mali ponúkať rozhovory s jazdcami organizátormi či divákmi. Po dojazdoch (16. – 17. h) bude autogramiáda. Enduro sa chce vyrovnať cestným motorkám, pretože už dlhšiu dobu bolo mediálne na ústupe.
Dá sa predpokladať, že divácka obec navštívi okolie trate v hojnom počte, pretože fanúšikovia sú po motocyklových súťažiach hladní. „Pripravujeme bulletin, v ktorom budú samozrejme všetky potrebné údaje, mapky trate, najzaujímavejšie úsek a cesty, ako sa k nim dostať. Novinkou budú fotografie majstrov sveta, ktoré si budú môcť diváci nechať podpísať jazdcami na autogramiádach,“ dopĺňa množstvo infomácií Peter Mitaš.
Trať sa začala vytyčovať na jeseň minulého roku a „pod palcom“ ju mal odborník na slovo vzatý – Ing. Ivan Šibík, autor tratí mnohých svetových podujatí. „Enduro má byť endurom,“ tvrdí Ivan, ktorého team sa vyhýbal chráneným územiam a snažil sa o najmenšie zaťaženie životného prostredia. To sa podpísalo i pod novinku, ktorá je zohľadnená pri štarte. Štart a cieľ bude pri bývalej VVZ Považských strojární, pretože predpisy povoľujú pre depo iba aslafltové či spevnené plochy. „Snažíme sa s každým dohodnúť, či s pracovníkmi životného prostredia alebo s majiteľmi pozemkov. S políciou je dohodnutá spolupráca pri regulovaní dopravy, uzávierke ciest a komunikácií. Trať povedie z Považskej Bystrice cez Pov. Podhradie, Podvažie, Štiavnik, Jasenicu, Stupné, Petrovice, Hvozdnicu, Papradno, Brvnište, Pšurnovice), po starých lesných a poľných cestách, my nové v lesoch či teréne robiť nebudeme. Sedemdesiatka kilometrov ponúkne aj tri špeciálne testy. V Papradne cross, enduro v Jasenici a Šebešťanovej – Podvaží opäť cross.
„V teréne nájdu jazdci blato, kameň, prejazdy cez lúky, jednoducho všetko, čo má na nej byť. Ak by pršalo, sú vybraté náročné úseky by boli preznačené. Vyškolení ľudia vedia, čo robiť, aby mali všetci rovnaké podmienky,“ hovorí P. Mitaš. „Problémy sú stále, riešime ich priebežne a operatívne. Trať sa preznačuje tak, aby sme vyhoveli všetkým a vyhli sa konfliktom,“ dodáva P. Turányi. SMF a organizátor má k dispozícii aj desať divokých kariet pre domácich jazdcov. „Zodpovednosťou bude, aby neboli v našich farbách na trati druhotriedni jazdci, aby zvládli obtiažnosť podujatia,“ hovorí P. Turányi. Hodnotiť sa budú nielen jednotlivci, ale aj súťaž teamov. Jazdci musia vopred nahlásiť značku, za ktorú pôjdu. Trať časovali Radek Matoška so Zlatkom Novosadom, ktorí si ich pochvaľovali. „Kto to nevie, nech sem nechodí. Trať je náročná, jazdcov čakajú tri kolá každý deň, pri extrémnom počasí dve,“ vysvetľuje predseda POBYSu.
Atmosféra pretekov, ktoré si na Považí svetová špička vždy pochvaľuje, sa začína prejaviovať nielen u organizátorov. Tí ponúkajú divácky najznámejšie lokality, ktorých je dostatok. Miestni dávajú prednosť výjazdu v Brvništi či blatám nad Hvozdnicou. Zo slovenskej špičky by sa mal predstaviť napríklad Katriňák, komisia chcú dať prednosť mladým. Králik či Novosad by mali dať odpoveď na otázku, ako sa vyrovnajú so špičkou, ktorá preverí náš trophy team na šestdňovej v Poľsku.
„Strach máme z počasia, ktoré môže pokaziť pohodu, ale samotnú atmosféru súťaže nie. Nebezpečie hrozí skôr z rozpočtového naplnenia. Z roka na rok pripravujeme podujatia s veľkým rizikom. Ak to pôjde takto ďalej, za podobných podmienok motocyklovú tradíciu na Považí udržíme iba veľmi ťažko,“ skonštatoval Ing. Peter Turányi.