„Termín sme nestihli, pretože posledné dni pršalo,“ znela odpoveď Ing. Františka Kováča
Beluša – Stavebné práce v obci v poslednom čase strpčujú život mnohým. Nielen domácim, ale aj tým, čo cez obec iba prechádzajú. Najviac to na svojich peňaženkách pociťujú ľudia, ktorí dochádzajú za prácou z Pružiny, Visolají do Púchova, ale podobne sú na tom aj ľudia z Mojtína.
Ostatní, ktorí majú možnosť využiť diaľkové linky, čo Belušu obchádzajú, sú oproti vo výhode. „Už na stretnutí 23. apríla sme akceptovali skratku cez Krížnu ulicu, ktorú by využívali linky v smere na Mojtín, ak bude cesta spojazdnená. Bohužiaľ, dni ubiehajú, na spomínanej komunikácii sa pracuje, no nie je stále v takom stave, aby sme na ňu mohli autobusy pustiť,“ hovorí vedúca dopravy SAD Trenčín a.s., prevádzka Pov. Bystrica Ing. Janka Pivarčiová. Spojili sme sa s Ing. Františkom Kováčom z ISK 09 Košice a pripomenuli mu jeho slová, keď prisľúbil, že prvého, prinajhoršom 2. mája bude cesta pripravená tak, aby po nej mohli jazdiť autobusy. „Termín sme nestihli, pretože posledné dni pršalo,“ znela odpoveď. Na otázku, ako to bolo s jeho sľubom odpovedal.: „Sľúbil som, že 2. mája môžu autobusy po Krížnej jazdiť, no jednoducho sme to nestihli.“
Nezávideniahodná situácia najmä pre cestujúcich, stále trvá a podľa plánov mala trvať do 31. júla, ako to sľúbil zástupca ISK 09 Košice. „Na poslednom kontrolnom dni, ktorý sa uskutočnil v utorok 1. júna, prišiel na miesto činu aj generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Ing. Dušan Faktor, spolu s predstaviteľmi všetkých zainteresovaných firiem. Pešo si prešiel celú Belušu a konštatoval, že všetci zainteresovaní musia pridať, aby znížili doterajší sklz a stavba bola do začiatku augusta hotová. Múdrejší budeme v stredu 9. júna, kedy je ďalší kontrolný deň. Dúfame, že niekedy si k nám nájde cestu aj minister P. Prokopovič,“ povedal starosta Beluše Vladimír Vadrna.
Na celú stavbu, ale najmä na jej tempo najviac hromžia Pružinčania a Visolajčania, ktorým sa denne nielen predlžuje cesta v autobuse vďaka zachádzke, ale cítia aj tlak v peňaženke. Oslovili starostu Pružiny Ing. Jána Janigu, aby intervenoval na SAD s tým, že jeden raňajší a jeden popoludňajší robotnícky spoj by Belušu obchádzal a Belušania by vystupovali pri motoreste Zákruta. „Bohužiaľ, nie je to také jednoduché. Nie je v našej moci, aby sme len tak zmenili trasu, či vynechali zastávku, ako by tomu bolo v tomto prípade.
Zmenu v cestovnom poriadku môže schváliť iba VÚC. O mimoriadnu zmenu by sme mohli požiadať až od 1. júla, no vzhľadom, že ide o dočasnú obchádzku, v trvaní troch mesiacov, nebolo by vhodné meniť cestovný poriadok. Chápeme rozhorčených ľudí, no stratoví sme aj my. Podľa posledných prepočtov pre celú SAD Trenčín spomínaná obchádzka znamená týždenne 1954 prejazdených kilometrov naviac, čo v poslednom aprílovom týždni znamenalo stratu 50 804 Sk. Od mája je nafta drahšia, takže aj naše straty budú vyššie, veď priemerne na 100 kilometrov sa spotreba zvýšila o asi dva litre. Preto sme museli dočasne zvýšiť cestovné, čo nám prikazuje opatrenie ministerstva, kde sa hovorí, že zmene trasy trvajúcej dlhšie ako sedem dní, sa musí meniť tarifa,“ vysvetľuje Ing. Janka Pivarčiová.
Ak májové dažde spomalili stavbárov, ostáva veriť, že blížiaci sa Medard bude ústretovejší.
Autor: jš