Chýbajú zákonom stanovené podklady, ich doplnenie môže trvať niekoľko mesiacov
Považská Bystrica – Vo štvrtok minulý týždeň na Mestskom úrade bola ústna časť územného konania na diaľnicu D1 Sverepec - Vrtižer. Zúčastnila sa ho stovka občanov. Územné konanie sa však týkalo aj viacerých prekládok a nových ciest na území Považskej Bystrice, ktoré majú byť kompenzáciou za prijatie environmentálne nevýhodného diaľničného variantu V2a estakádou cez stred mesta.
Stavebný úrad v Považskej Bystrici, ktorý má vydať územné rozhodnutie, sa ocitol v zložitej situácii. Prítomní predstavitelia občianskych iniciatív a občanov, ktorým hrozia asanácie
rodinných domov alebo zníženie kvality života vplyvom hluku a emisií, upozornili na viacero chýbajúcich podkladov. Navrhované stavby sú v rozpore s platným územným plánom Považskej Bystrice. Prebieha síce proces zmeny a doplnku územného plánu mesta, ale zatiaľ ho poslanci mesta nemohli schváliť alebo zamietnuť, lebo ešte nebol naplnený termín stanovený zákonom o obecnom zriadení. Konateľ občianskeho združenia Diaľnica a príroda Juraj Smatana tiež namietal nerešpektovanie Záverečného stanoviska MŽP SR, ktoré za najvýhodnejší variant označilo V1a, tunelový obchvat mesta poza Považské strojárne.
Konateľ združenie Diaľnica a ľudia Jaroslav Dunaj pripomenul roky sa vlečúci proces výberu diaľničných variantov, o ktorý by sa podľa neho mal začať zaujímať Najvyšší kontrolný úrad. Právna zástupkyňa obyvateľov asanáciou ohrozenej Nálepkovej ulice Mgr. Eva Kováčechová
z Centra pre podporu miestneho aktivizmu upozornila na skutočnosť, že navrhovateľ, Slovenská správa ciest, nemá na prekládky ciest, tzv. zisťovacie konanie, predpísané zákonom o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Táto námietka je podstatná, pretože práve zákon o posudzovaní vplyvov (EIA) zakotvuje navrhovateľovi povinnosť riešiť takéto závažné zásahy variantne, so zapojením verejnosti a odborníkov. Prítomní zástupcovia SSC predstavili trasy diaľnice a vyjadrovali sa k technickým návrhom riešenia, nie k námietkam občanov na územnom konaní.
V prípade, že stavebný úrad Považská Bystrica uzná námietky účastníkov za opodstatnené, bude musieť zastaviť územné konanie, až kým nebudú doplnené zákonom stanovené podklady. To môže trvať minimálne niekoľko mesiacov. Dodržanie zmluvy, ktorú uzavrel minister hospodárstva Pavol Rusko s kórejskou firmou Hyundai/KIA teda nenaráža len na prekážku v podobe vlastníkov pozemkov pri Žiline. Súčasťou zmluvy bol aj prísľub dokončiť diaľnicu k plánovanej automobilke do roku 2006. Stavební odborníci považujú tento sľub za realizovateľný len v prípade, ak sa v Považskej Bystrici začne stavať najneskôr v novembri 2004.
(mw)