e územné konanie. Kľúčovým je posúdenie vplyvov navrhovaných prekládok a nových ciest na životné prostredie v meste. Výstavbou prekládok a nových ciest podmienilo mesto Považská Bystrica.
Stavebný úrad v Považskej Bystrici dňa 9. 8. 2004 v súlade so stavebným zákonom prerušil územné konanie a investorovi dal dopracovať chýbajúcu dokumentáciu. Viacero občianskych skupín v meste sa obrátilo na Ministerstvo životného prostredia SR a požadujú úplný proces posúdenia. Občania Nálepkovej ulice, ktorá by mala byť podľa súčasných predstáv projektantov asanovaná, žiadajú porovnanie a posúdenie troch variantov preložiek cesty prvej triedy I/61. „Spomínané prekládky, prestavby a rozšírenia ciest I. a II. triedy, ktoré majú byť kompenzáciou za prijatie environmentálne nevýhodnejšieho diaľničného variantu V2a (cez centrum mesta) absolútne neboli posudzované v rámci procesu posudzovania vplyvov diaľnice na ŽP, a nerieši ich ani doteraz platný územný plán mesta či dopravný generel mesta Považská Bystrica. Preto žiadame, aby navrhovateľ (SSC Bratislava prípadne SSC Trenčianskeho samosprávneho kraja) do zisťovacieho konania predložil seriózne spracovaný, variantne riešený zámer cestnej infraštruktúry v Považskej Bystrici,“ uvádza sa v stanovisku.
Z listu petičného výboru obyvateľov Hviezdoslavovej, Železničnej, Novej a Štefánikovej ulice: „Ako členovia petičného výboru, zastupujúceho bezprostredne dotknutých obyvateľov týchto ulíc, vyzývame Odbor posudzovania vplyvov na životné prostredie MŽP SR, aby využil ustanovenia §10 ods. 2 zákona č. 127/1994 o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (PRIMERANÉ náležitosti zámeru) tak, aby zákon EIA reálne splnil svoj cieľ - komplexné a odborné posúdenie činnosti a vytvorenie priestoru pre účasť verejnosti.“
Konateľ OZ Diaľnica a ľudia, Jaroslav Dunaj: „Sľuby ministra hospodárstva automobilke Hyundai/KIA vychádzali pravdepodobne aj z neznalosti problematiky výstavby diaľnic. Záväzok dobudovať diaľnicu po Žilinu v roku 2006 bol nesplniteľný už v deň podpisu zmluvy, aj keby nedošlo k tomuto zdržaniu.“
Konateľ občianskeho združenia Diaľnica a príroda Juraj Smatana: „Druhým dôvodom, pre ktorý stavebný úrad prerušil konanie, je nesúlad navrhovaných zmien s platným územným plánom. Zmeny a doplnky územného plánu sú však už pripravené a môžu byť schválené jediným hlasovaním mestského zastupiteľstva v Považskej Bystrici. Mesto teda zdržanie procesu nespôsobilo. Možno ale predpokladať, že mestské zastupiteľstvo zmení územný plán až po prebehnutí procesu posudzovania nových variantov, aby predišlo snahe SSC oddeliť výstavbu samotnej diaľnice od prekládok ciest v meste. Inak sa oslabí schopnosť mesta dosiahnuť požadované kompenzácie za prijatie trasovania diaľnice cez mesto.“
Autor: mw