Nemusí to však byť najlacnejšie. Národná agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania (NARMSP) programov umožňuje získať tieto služby za výhodnejšie ceny, časť aj zadarmo. Limitovaná je však objemom prostriedkov, ktoré idú na tieto aktivity zo štátneho rozpočtu. Agentúra na tento rok dostala na poradenstvo a vzdelávanie malých a stredných podnikov päť miliónov korún, na prípravu záujemcov o podnikanie má z rozpočtu ďalšie štyri milióny korún.
Poradenstvo a pomoc pri žiadostiach o štátne príspevky a granty z EÚ poskytuje sieť regionálnych informačných a poradenských centier, podnikateľských inovačných centier a centier prvého kontaktu. Záujmu sa podľa zástupkyne generálneho riaditeľa NARMSP Kataríny Kellenbergerovej teší poradenský program.
Časť poskytnutých poradenských hodín v regionálnych centrách hradí agentúra. Prvé dve hodiny má podnikateľ zadarmo, ďalších 57 dotuje agentúra v rozpätí od 25 do 80 percent hodinovej sadzby. Podľa riaditeľa Regionálneho poradenského a informačného centra (RPIC) v Prešove Branislava Kolenku je dobré, ak si podnikateľ stretnutie dohodne vopred. V prípade, ak poradca nie je v centre, si totiž ušetrí čakanie. Ak spĺňa záujemca kritériá a vyplní žiadosť, môže termín na stretnutie dostať v priebehu pár dní.
Veľa podnikateľov podľa B. Kolenku ani nevie o možnosti zvýhodneného poradenstva, až kým nenavštívia centrum s konkrétnym problémom. „Prídu k nám preto, lebo niečo potrebujú, a nie preto, že je to lacnejšie,“ myslí si B. Kolenka. Niektorí podnikatelia využijú len prvé dve bezplatné hodiny a odídu.
V rámci poradenstva poskytujú centrá informácie o riadení podniku, z oblasti štrukturálnych fondov či zahraničnoobchodných vzťahov s EÚ. Najčastejšie sa podnikatelia podľa B. Kolenku zaujímajú o možnosti financovania. V prípade záujmu regionálne centrá môžu pomôcť aj s vypracovaním projektu uchádzajúceho sa o finančnú pomoc od štátu alebo pri príprave podkladov pre úverové programy.
Celkový objem prostriedkov na tento program je limitovaný príspevkom zo štátneho rozpočtu. „Môže sa teda stať, že v niektorých centrách, ktoré vyčerpajú pridelené prostriedky, si už podnikateľ bude musieť uhradiť plnú sumu za poradenstvo,“ dodáva K. Kellenbergerová. Bez dotácií od NARMSP zaplatí hodinovú sadzbu päťsto korún.
V rámci programu poradenstva regionálne centrá poskytnú aj informácie, ako možno rozbehnúť vlastný podnik. „Záujemca nemusí mať ani vypracovaný podnikateľský plán. Stačí, ak vie, v akej oblasti chce podnikať,“ vysvetľuje K. Kellenbergerová.
(Pokračovanie nabudúce)
V centre podľa nej pomôžu potenciálnemu podnikateľovi v tom, ako pretransformovať tento zámer do podnikateľského plánu. Takisto mu poskytnú informácie, kde a akým spôsobom môže získať bankové úvery či štátnu pomoc.
Prvé 3,5 hodiny poradenstva preplatí záujemcovi o podnikanie agentúra, takže ich má zadarmo. „Niekto si môže po tých troch hodinách uvedomiť, že to nemá dostatočne premyslené alebo by to nezvládal,“ konštatuje K. Kellenbergerová.
Pomôcť záujemcom zistiť, či si naozaj trúfajú podnikať, je podľa nej jednou z úloh programu a ani v tomto prípade záujemca nemusí tieto prvé hodiny zaplatiť. V prípade, že sa rozhodne pokračovať, zaplatí za ďalších 37 hodín po sto korún. Aj v tomto prípade je dotovanie poradenstva obmedzené finančnými zdrojmi agentúry, takže po ich vyčerpaní už záujemcovia platia plnú sumu.
Relatívne nízky záujem agentúra podľa K. Kellenbergerovej eviduje pri podpore vzdelávania. „Podnikatelia majú o školenia záujem, až keď ich niečo tlačí, napríklad keď je priamo ohrozená ich konkurencieschopnosť,“ myslí si. Agentúra po absolvovaní školenia preplatí podnikateľovi 75 percent s ním spojených nákladov.
Podmienkou je, aby podnikateľ a vybraný vzdelávací kurz spĺňali kritériá programu - napríklad kurzy v oblasti ochrany duševného vlastníctva či pravidiel fungovania spoločného trhu EÚ, ale aj tradičných ekonomických smerov, ako je marketing či účtovníctvo.
Výber inštitúcie necháva agentúra na podnikateľoch, organizujú ich však aj RPIC. Ročný limit na jeden podnikateľský subjekt je v prípade programu vzdelávania 100-tisíc korún, na jedno školenie a osobu agentúra prispeje maximálne 20-tisíc korunami.
Za úspešnú považuje K. Kellenbergerová schému podpory budovania systémov manažmentu kvality. Práve certifikát kvality je jednou z dôležitých podmienok exportu do krajín EÚ.
Podľa správy Inovačná kapacita malých a stredných podnikov, ktorú vypracovala NARMSP v spolupráci s Infostatom a Ústavom pre výskum verejnej mienky, vlastnila certifikát k novembru 2003 menej ako štvrtina podnikov.
Agentúra subjektom, ktoré si spravia certifikát, preplatí 50 percent nákladov, maximálny príspevok je však stotisíc korún. V minulom roku prispela podnikateľom na tento druh projektov celkovo 14 miliónmi korún.
Autor: Zdroj: www.etrend.sk