Pokyny, ktoré posiela Bratislava, sú podľa zainteresovaných často nekoncepčné a oneskorené. Maturanti sa oprávnene obávajú nového typu skúšok, na ktoré boli pripravovaní hlavne v poslednom roku. Pedagógom pribúda množstvo novej práce s prípravou otázok a následne kontrolou. Prvý ročník bude určite najťažší.
Natália Mahútová, maturantka: Nie sme na túto maturitu pripravovaní od prvého ročníka. Mám pocit, že je to celé dosť chaotické. Začiatkom školského roka sme sa museli rozhodnúť pre typ skúšky A alebo B. Vôbec sme nevedeli, aký to bude mať pre nás dosah v budúcnosti. A dodnes to nie je celkom jasné. Tí, čo prídu po nás, budú na tom lepšie.
Alena Loduhová, stredoškolská učiteľka: Z hľadiska odborných predmetov nám zostala interná časť. Musíme vytvoriť zadania, z ktorých každé má dve zložky. Skrátil sa nám časový interval na odpoveď. Praktická časť ostala nezmenená. Okruhy si tvoríme sami. Len si neviem predstaviť, ako za deň vyskúšam dvadsaťštyri žiakov. Predtým sme ich vyskúšali za deň deväť. Mám pocit, že organizačná časť je nedomyslená. Problémy budú aj so zvládnutím hodnotenia. Neviem si predstaviť, ako do druhého dňa uzatvoríme všetky známky.
Michal Bartovič, maturant: Ako väčšina spolužiakov, vybral som si úroveň B. Neviem, či v budúcnosti na to nedoplatím. Dnes mi to nikto nevie povedať. Vyučujúcim to nezazlievam, lebo ani oni to nevedia. Obávam sa, že to nevedia ani na ministerstve. Zdá sa mi to voči nám trochu nefér, keď sa menia pravidlá počas hry.
Michal Petráš, zástupca školy: Nový systém považujem za nekoncepčný a nespravodlivý voči študentom. Ani my, pedagógovia, sme neobišli lepšie. Starosť s vypracovaním otázok obidvoch úrovní hodili celú na nás. Iba jazykári dostali akýsi okruh dvadsiatich piatich tém. Ostatní to musia zvládnuť do tridsiateho marca bez akejkoľvek pomoci. Myšlienka nových maturít je dobrá, ale realizácia je chaotická. Malo by to počkať ešte dva roky. Verím, že to zvládneme aj teraz, ale nebude to jednoduché.
Milena Bibzová, stredoškolská učiteľka: Veľmi som privítala zmenu, lebo doterajší systém maturít z matematiky som považovala za neobjektívny. Po rokoch, keď sme odskúšali monitor, sa objektívna miera náročnosti postupne našla. Tešili sme sa, že ústne maturity sa budú ponímať len ako opravné. Bohužiaľ, výnosom ministerstva sa všetko opäť zmenilo a ústne skúšky sú povinné pre všetkých. Z toho vyplývajú všetky tie negatívne veci, ktoré komplikujú život študentom, aj nám, pedagógom. Musíme vytvoriť maturitné otázky v dvoch úrovniach, nevieme, aké budú protokoly a vysvedčenia. Ideálne by bolo, keby sa zmena netýkala terajších štvrtákov, ale prvákov.
Eva Foltýnová, stredoškolská učiteľka: Za danej situácie maturita opäť nebude objektívna, lebo školy si vytvárajú otázky a kritériá náročnosti sami. Monitoring bol objektívnejší, úplne by stačil a dal sa použiť pre rôzne úrovne. Ak si podľa nového systému zvolí študent gymnázia úroveň náročnosti v matematike B, stačí mu chodiť do školy tri roky. Pre študentov bude určite nepríjemná dôkazová časť otázky a časové obmedzenia na jednotlivé úlohy. Je dosť šikovných ľudí v Bratislave, ktorí mohli spracovať maturitné otázky centrálne, a nie hodiť to všetko na nás.
Miroslava Hamárová, stredoškolská učiteľka: Za pozitívny považujem monitoring, ktorý študentov objektívne ohodnotí v dvoch úrovniach. Nevýhodou je písanie slohových útvarov v cudzom jazyku. Na to neboli študenti celkom pripravení. Napríklad v anglickej eseji platia úplne iné pravidlá ako v slovenskej. Ústna časť je v jazyku potrebná, len neviem, prečo musíme meniť otázky. S pôvodnými sme boli celkom spokojní. Najkomplikovanejšia je pre nás technická stránka. Musíme vytvoriť tridsať zadaní, ktoré sú zmiešané. To už nehovorím o skenovaní obrázkov. Organizačne nie sú nové maturity zvládnuté a my, vyučujúci, musíme urobiť všetku prácu sami. Mohli sme dostať aspoň nejaké tématické okruhy. Všetko musíme zvládnuť na úkor nášho voľného času.
Pavol Pružinec, maturant: Ťažko sa nám študentom pripravuje na maturitu, keď ani naši vyučujúci ešte presne nevedia, ako to bude vyzerať v praxi. Cítime akúsi vnútornú neistotu. Možno bude dobre, že sa bude môcť centrálne porovnať úroveň škôl. Len sa to nemuselo robiť takto rýchlo a nepripravene. Doteraz napríklad neviem, či budem musieť k maturite doložiť aj laboratórne práce. Dal som si jedno áčko a ostatné béčka. Neviem, čo mi to v budúcnosti prinesie. Dúfam, že nás prvých, budú na vysokých školách tolerovať.
Kristína Kňažková, maturantka: Myslím si, že obsah učiva je ten istý, mení sa len forma skúšania. Keďže neviem, ako to presne bude, vyvoláva to vo mne obavy. Je zvláštne, že výsledok monitoru nebude mať na maturitu vplyv, pokiaľ študent urobí ústnu časť. Tým, že je ústna skúška povinná, znížil sa význam monitoru, ktorý by bol podľa mňa objektívnejší. Keďže nikto presne nevie, ako budú nové maturity vyzerať, máme my, študenti, z nich oprávnené obavy.
Autor: mv