Bratislava – Novovzniknutá Národná diaľničná spoločnosť (NDS) plánuje v tomto roku začať výstavbu piatich úsekov diaľnic a rýchlostných ciest a do užívania chce odovzdať minimálne ďalšie dva. Na tlačovej besede o tom informoval generálny riaditeľ NDS Dušan Faktor. „Myslím si, že všetci motoristi budú príjemne prekvapení intenzitou investičnej výstavby, keďže plán preinvestovania na tento rok je dvojnásobkom plánu, ktorý sme mali v minulom roku,“ domnieva sa Faktor.
Ako priblížil, spoločnosť chce do záveru tohto roka dať do užívania prvú časť diaľničného obchvatu Bratislavy, úsek Viedenská cesta - Prístavný most. „Zároveň by sme chceli, ale to závisí od vývoja situácie v Považskej Bystrici, ukončiť úsek Ladce - Sverepec s križovatkou pred Považskou Bystricou tak, aby sa už do Považskej Bystrice dalo prísť po diaľnici,“ konkretizoval ďalej tohtoročné plány šéf NDS.
Riaditeľ úseku investícií NDS Peter Gandl v súvislosti s kritizovanými vysokými investičnými nákladmi na budovanie infraštruktúry na Slovensku upozornil, že tieto súvisia aj s podmienenými investíciami. „Ak budeme porovnávať bežný kilometer diaľnice, tak určite nedosahujeme priemerné ceny EÚ, ale máme veľkú mieru podmienených investícií. Napríklad v prípade prieťahu diaľnice mestom Považská Bystrica na základe záväzných stanovísk mesta musí štát vybudovať podmienené investície na majetku, ktorý v súčasnosti ani nie je majetkom štátu, v cenovej úrovni minulého roka 1,5 miliardy korún,“ dokumentoval Gandl. V obci Sverepec, kadiaľ na mieste starého futbalového štadióna vedie diaľnica D1, zase bolo podľa neho podmienkou miestnej samosprávy vybudovať za štátne peniaze nový štadión. Riešením tejto situácie by pritom podľa Faktora bolo v zákone definované spolufinancovanie vyvolaných investícií. „Keby to tak bolo, hneď by ochabli veľké oči samospráv a ďalších a ušetrili by sme stovky miliónov korún,“ zdôraznil.