Ľudia nemusia chodiť s drobnými vecami po právnikoch. Zmluvu o poradenskej činnosti má mesto uzatvorenú s Advokátskou kanceláriou Gáplovský, Lehocký a partneri do roku 2006 a služby poskytuje bezplatne,“ hovorí vedúca organizačno-vnútorných vecí MsÚ Jaroslava Stružková.
V štruktúre samosprávy je široko-ďaleko jedinou občiansko-právnou poradňou. Občania sa chodia radiť o všetkom možnom, nie je špecificky vyhranená, prevládajú klasické občiansko-právne problémy, spory.
Poradňa pre občanov mesta funguje raz do mesiaca. Služby poskytujú traja právnici advokátskej kancelárie. Zástupcu kancelárie Jozefa Gáplovského sme požiadali o odpovede na naše otázky.
Aká je klientela?
Sú to Púchovčania a ľudia z okolia, skrátka tí, ktorí majú majetkové, rodinné alebo finančné záujmy v Púchove.
Ktoré oblasti ich najviac trápia?
V podstate tak ako ostatných občanov, problémy majetkové, rodinné, dedičské záležitosti, teda obvyklá agenda bežného občana.
Chodia i notorickí sťažovatelia?
Samozrejme, tí chodia všade. Dá sa to zistiť veľmi rýchlo, keď je človek „poštudovaný“, má zložku s materiálom značného rozsahu. Z jeho správania vidieť, že nie je v prvej inštitúcii, kde sa chce domôcť právnej rady.
Myslíte si, že sú to tí, ktorí sa nechcú súdiť, len si chcú svoju pravdu potvrdiť?
Nie je vidieť do ľudí, ťažko posúdiť, čo ich k tomu vedie. Ľudia nepovedia príčinu. Sú rôzni, v rôznych životných situáciách.
Koľko je záujemcov, objednávajú sa?
Býva ich okolo 20 – 30. Občania sú pravidelne informovaní o tejto možnosti a neobjednávajú sa dopredu. Končíme približne okolo 20. hodiny alebo niečo po nej. Nie sú to porady komplexného právneho servisu, sú to len vstupné informácie, či sa dá alebo nedá v konkrétnej záležitosti pomôcť.
Klienti sú dobre pripravení na stretnutie?
Vhodne položenými otázkami vieme od klienta získať podrobnejšie informácie, pokiaľ nevie na naše otázky zodpovedať, musí si doniesť na najbližšie stretnutie ďalšie doklady alebo informácie. Bez nich sa nedá jednoducho poradiť. Právnik nie je veštec.
Autor: zum