POVAŽSKÁ BYSTRICA. Už po siedmy rok si mohli obyvatelia mesta obzrieť motocykle, ktoré sa v minulosti vyrábali v strojárňach. Pri vystavených pionieroch, babettách, skútroch, súťažných motocykloch a ďalších známych motorkách postávali mladí, ale aj starší, ktorí sa na ich výrobe podieľali.
Organizátori pripravili aj sprievodné akcie pre deti i dospelých.
Je to už tradícia
Podujatie Považskobystrický motocykel začalo pred siedmimi rokmi organizovať Vlastivedné múzeum v spolupráci s Klubom historických vozidiel. Keďže išlo o výrobky, ktoré sú obyvateľom mesta dobre známe, veľmi rýchlo si získalo obľubu.
Nebolo tomu inak ani teraz. Prichádzali diváci i majitelia dvojkolesových tátošíkov, ktoré sú napriek svojmu veku stále funkčné. Dvanásť motocyklov zo svojej zbierky vystavilo aj Vlastivedné múzeum. „Keďže na podujatie prichádzajú mladší i starší, snažili sme pripraviť aj sprievodný program tak, aby bol pre nich zaujímavý. Pre deti sme pripravili tvorivé dielne, pre motocyklových nadšencov burzu náhradných dielov či motoporadňu,“ informovala riaditeľka múzea Petronela Rágulová.

Doplnil ju Štefan Blaško z Klubu historický vozidiel. „Akcia je spontánna, prichádzajú nielen diváci, ale aj majitelia motocyklov, takže sa ani nedá spočítať, koľko ich tu je. Najvzácnejším exponátom je Manet 90 športová verzia s dvomi výfukmi. Je to rarita, bolo ich vyrobených len desať kusov,“ povedal.
Výborné mustangy
Motocykle s rôznymi značkami, aj symbolickými, zaplnili priestranstvo pri kine Mier. Pristavovali sa pri nich mladí i starší. Medzi nimi bol aj Zdeno Metzker. Upozornil nás na Mariána Kročku, ktorý v súčasnosti na veteránoch jazdí aj súťažne: „Ide v šľapajách svojho otca a šíri slávu mustangov na dnešných rýchlostných tratiach. Jeho umiestnenia sú výborné, čo je aj dobrá reklama pre motocykle Považských strojární.“

S Mariánom Kročkom prišla aj manželka. Prezradila, že manželovi robí mechanika, keď sú preteky v blízkom okolí, jeho otec. „Sú motoristická rodina. Jazdil svokor, manžel i syn. Manžel začínal pretekať v sedemdesiatych rokoch, potom pre zdravotné problémy túto dráhu prerušil. Opäť sa do pretekov zapojil, až keď mal päťdesiat rokov. Chytilo ho to a preteká stále,“ povedala. Ona sama dvom kolesám neholduje. „Neviem sa ani bicyklovať,“ smiala sa.
Marián Kročka vysvetlil, že ho k pretekaniu priviedol otec. „Jazdím na majstrovstvách Slovenska i Európy. Teraz som priviezol motocykle, na ktorých som kedysi jazdil majstrovstvá Slovenska v Malackách. Sú to mustangy z roku 1968 sériovej výroby. Myslím, že motocykle sú dobré, na tú dobu, keď boli vyrobené, dokonca vynikajúce,“ pochválil strojárenské výrobky.
Nedá naň dopustiť
Jozef Capák z Púchova prišiel na Jawe 05 z roku 1963. Vzťah k motocyklom sa u nich dedí. „Motorku kúpil môj strýko, teraz je moja. Je to spoľahlivé vozidlo, sem-tam len treba vymeniť sviečku. Jazdí sa na ňom dobre,“ skonštatoval.
Motocyklom holduje aj Ľubomír Mužík z Turčianskych Teplíc. „V mladosti som mal Jawu Pioniera 550, a potom 555. Kto už mal Jawu Mustang 23, ten už bol frajer. Teraz ho mám aj ja. Je to síce teraz trochu iné ako v mladosti, ale motorky sú stále výborné,“ povedal.
Raritný motocykel
Priviezli ho Vladimír a Martin Koštialovci z Bratislavy. Vyrobilo sa ich len desať kusov. „Je to Manet 90 športová verzia. Odlišuje sa tým, že má dva výfuky. Keď sme ho renovovali, veľmi nám pomohli konzultácie Považskobystričanov,“ skonštatoval.

Vo svojej zbierke majú autá viacerých výrobcov. Pokiaľ však ide o motocykle, zameriavajú sa len na motorky z Považských strojární. „Som hrdý na to, že takáto strojárska výroba tu existovala. Slovensko sa malo čím pochváliť,“ skonštatoval Vladimír.
Jazda zručnosti
Viacerí z účastníkov podujatia sa na svojich dvojkolesových miláčikoch zapojili aj do jazdy zručnosti, ktorá nahradila Malý manínsky okruh. „Zrušili sme ho z dôvodu bezpečnosti, pretože nie všetky motocykle sú registrované,“ dodal Štefan Blaško.