Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

Pred deviatimi rokmi to bolo príšerné, robia úpravy

Sihoťania majú ešte v živej pamäti, ako ich v roku 2006 vystrašila voda z Podhradského potoka. Ten upravujú, aby vodný živel už nevystrájal. Na dielo majú ľudia rôzne názory. Chvália ho i kritizujú.

Práce na potoku. Práce na potoku. (Zdroj: BP)
ILAVA. Ľudia na Sihoti majú ešte v živej pamäti, ako sa tu v roku 2006 vylial Podhradský potok. Voda vtedy narobila škody a nahnala im strach. Mesto osem rokov vyvíjalo aktivity, aby sa začalo s úpravou toku. Vodohospodári opakovane žiadali o peniaze z eurofondov. Dnes sa práce realizujú. Okrem úprav toku sa vybuduje aj poistka, ktorá zabráni vode dostať sa k domom. 

Úpravy vítajú, obávajú sa, čo bude s mostami

Anna Čuríková hovorí, že v roku 2006 ešte na Sihoti nebývali. Ľudia však stále na veľkú vodu spomínajú. „Voda bola vraj až pri bytovkách. Je dobré, že sa to začalo robiť,“ hovorí pani Anna s tým, že robotníci robia veľmi usilovne. „Skoro stále aj v sobotu a nedeľu. Každý deň. Keď boli horúčavy a aj teraz, keď prší,“ opisuje práce mladá žena. Jedným dychom však dodáva, že sa obáva, ako to bude s prechodom aj prejazdom na Sihoť po zrušení mostov. Eglyová Margita si na záplavy z roku 2006 dobre pamätá. „Bolo to zlé, voda veru narobila škody. Ale nás to nepostihlo, my bývame nižšie. Je preto dobré, že robia. Každý to čakal. Veď aj pre vás by bolo nepríjemné, keby vás ohrozovala voda,“ zdôvodňuje dôchodkyňa Eglyová. Zle bolo podľa nej hlavne pri centrále a aj ľudia v prvom dome pri moste mali pivnice plné vody, siahala im až po okná. „Som už stará, teší ma, že začali niečo robiť, len neviem, ako budeme chodiť na druhú stranu, po akom moste,“ dodáva ešte dôchodkyňa. 

Súhlas aj výhrady

Aj Viliama Tomana teší, že sa robia úpravy. Má však aj výhrady. „Je to škaredé. Dielo sa mi nepáči. Veľa kamenia,“ hovorí dôchodca. Zaujíma ho tiež, ako sa budú v budúcnosti starať o čistenie toku. „Problém je vždy hlavne pod mostom, ako je železničná trať. Keby tam dali aspoň nejakú fóliu, aby brehy nezarastali vysokou trávou. Som zvedavý, ako budú kosiť pri toľkých kameňoch,“ myslí si s tým, že ak sa nebude tok udržiavať, budú stále problémy. „Postavili síce vysoký múr, ktorý by mal vylievaniu vody zabrániť, ale tok sa musí aj udržiavať. Inak to nejde,“ hovorí. Záplavy si pamätá. „Niektoré rodinné domy boli na tom zle. Niekde museli stavať zábrany i vrecia s pieskom. Už aj my sme mali vodu vo výške asi dvadsať centimetrov. Keby niečo rýchlo nerobili a vodu neodrazili, dostala by sa aj do bytoviek,“ spomína si pán Toman. 

Dobrá vec

Vlasta Kucharíková je presvedčená, že ide o dobrú vec, keď sa má zabrániť povodniam. „V roku 2006 sme mali veru dosť vody. Tamto pod mostom bolo zatopené všetko aj tuto rodinné domy. Niektorí ľudia si veru vytrpeli svoje,“ opisuje situáciu z minulosti. Anton Košík si spomína, že voda veru ľudí vystrašila. „Mesto dalo vtedy prekopať cestu, a to zachránilo Sihoť pred veľkým problémom. Myslím si, že tieto práce sú potrebné a bude už pokoj. Aj práce postupujú dobre,“ dodáva. 

Pochybnosti, stromy 
a cyklotrasa

Väčšina ľudí na Sihoti, ktorých sme oslovili, je teda presvedčená, že ide o opatrenie, ktoré pomôže. Niektorí však vyjadrili aj pochybnosti o účinnosti úprav a iným sa zase nepáčilo, že pre ne padlo veľa stromov. Zaujímali sa aj o cyklotrasu, ktorá by tu mala vzniknúť. „Uvidíme, ako bude využívaná. Neviem, ako bude pokračovať na Košecu a čo bude spájať. Či to bude využiteľné pri jazde do Dubnice a ďalej. Uvidíme,“ vyjadril sa mladý muž zo Sihote. 

Povodne a úsilie na presadenie úprav

Primátor Ilavy Štefan Daško hovorí, že mesto sa osem rokov snažilo presadiť úpravy Podhradského potoka. „Po štvrtom podaní žiadosti zo strany Slovenského vodohospodárskeho podniku na eurofondy a jednom odvolaní riadiaci orgán schválil nakoniec program rekonštrukcie Podhradského potoka. Celková investícia cez eurofondy s DPH je asi 3,6-milióna eur a ďalší takmer milión eur rieši podnik na úseku dlhom viac ako dva kilometre z vlastných zdrojov,“ informoval Daško. 

Práce

Vodohospodári robia koryto po oboch stranách toku. Vzhľadom na končiace obdobie eurofondov majú 4 – 5 mesiacov. „Termíny sú šibeničné, ale firmy sa snažia robiť, aj keď je určitý sklz. Ale musím vyjadriť radosť, že v ťažkom teréne postupujú relatívne dobre. Máme podstatne horšie skúsenosti s veľkou firmou, ktorá je v reštrukturalizácii a robí kanalizáciu Ladce-Dubnica,“ hovorí Daško. 

Bezpečnostný projekt

Primátor tvrdí, že úprava potoka je dôležitý bezpečnostný projekt. Tento úsek potoka robil totiž v minulosti obrovské problémy. „Vylieval sa a ohrozoval majetky občanov, firiem, organizácií, možno aj životy. Posledné obrovské záplavy boli v roku 2006, kde neostávalo nič iné, len odviesť vody z potoka do kanála Váhu. Na Sihoti to bolo vtedy príšerné. Potom sme sa rozhodli, že problém treba riešiť systémovo,“ zdôvodnil Daško s tým, že územie na Sihoti je v protipovodňových mapách ministerstva životného prostredia označené ako trvalo ohrozené povodňami. 

Projekt a jeho súčasť – poistka

Súčasťou projektu je aj rozšírenie koryta, zlepšenie prietočnosti a aj zdvihnutie a vybudovanie ochranných protipovodňových múrov. „Smerom od Košece na vstupe do Ilavy je aj niekoľko desiatok, možno sto metrov dlhý protipovodňový múr. To je posledná poistka v prípade veľkých vôd. Keby rozšírené koryto nebolo schopné zabezpečiť plynulý odtok vody, tak sa otvorí klapka a voda z preplneného potoka sa začne vylievať na priľahlé polia, ktoré budú hermeticky uzatvorené múrom. Z nich pôjde odtoková rúra pod elektráreň na kanáli Váhu a cez rúru pôjde voda do kanála rieky,“ hovorí Daško s tým, že ide naozaj o veľmi potrebný projekt. Realizuje sa podľa neho vďaka eurofondom a rozhodnutiu ministerstva životného prostredia aj ochote Slovenského vodohospodárskeho podniku.

Obslužná cesta a jej využitie

Pri úpravách vznikne popri toku aj širšia cesta, ktorej časť je betónová a časť spevnený kameň. „Je to obslužná komunikácia na údržbu toku, ale budú ju môcť využívať ľudia aj na prechádzky či už pešie, alebo na bicykloch alebo korčuliach.“

 

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  2. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  8. Výlety na mieru pre celú rodinu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 410
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 805
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 402
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 638
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 411
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 3 924
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 815
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 197

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Trauer
  2. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  3. Rastislav Puchala: Viktorova zakáľačka
  4. Vladimír Hrach: Uvidieť a precítiť
  5. Věra Tepličková: Cieľom novej reformy je, aby sme uvideli, čo sme zatiaľ nevideli
  6. Jana Hanuliaková: Pani Remišová, konajte!
  7. Štefan Vidlár: Nádzej zvíťezí
  8. Martin Fletcher: Video: Pomůžete vybrat potřebnou částku na automobil pro těžce nemocnou Zuzanku?
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 17 944
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 687
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 905
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 764
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 880
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 205
  7. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 187
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 867
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Pri príležitosti osláv 90. výročia futbalu v Brvništi sa v piatok 1. júla stretol domáci Slovan proti Žiline B.


13 h
Rozdielne povahy sa skvele dopĺňajú na pódiu. Dokazuje to viac ako 15 ročná kariéra dua Malalata.

Duo Malalata už spustilo letnú tanečnú sezónu. Ich spoločné bláznenie na parketoch od Mexika až po Japonsko začalo pred 15 rokmi v Púchove.


2. júl
Ocenenie Osobnosť gymnázia 2022 dostali študenti aj učiteľka Ľubica Hanulíková.

Aktivita je dôležitou súčasťou motivácie študentov.


1. júl
Peter Jakuš.

Po postupe do vyššej súťaže siahol futbalový klub z Považskej Bystrice do neďalekých vôd a na trénerskú lavičku pritiahol Petra Jakuša.


1. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Trauer
  2. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  3. Rastislav Puchala: Viktorova zakáľačka
  4. Vladimír Hrach: Uvidieť a precítiť
  5. Věra Tepličková: Cieľom novej reformy je, aby sme uvideli, čo sme zatiaľ nevideli
  6. Jana Hanuliaková: Pani Remišová, konajte!
  7. Štefan Vidlár: Nádzej zvíťezí
  8. Martin Fletcher: Video: Pomůžete vybrat potřebnou částku na automobil pro těžce nemocnou Zuzanku?
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 17 944
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 687
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 905
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 764
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 880
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 205
  7. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 187
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 867
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu