TRENČÍN. Varianty projektu segregovanej cyklotrasy po strednom Považí v dĺžke viac ako 100 kilometrov predstavili prostredníctvom predprojektovej štúdie Vážskej cyklotrasy jej spracovatelia, združenie Región Biele Karpaty a zástupca Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) na úrade TSK.
„V princípe priorita projektu bola segregácia dopravy, aby cyklisti neboli konfrontovaní s motorovou dopravou a z hľadiska majetkovo-právnych vzťahov využitie hrádze rieky Váh alebo derivačného kanálu, po ktorom by mohla byť vedená trasa," vysvetlil spracovateľ štúdie Stanislav Chmel.
TSK, ktorý je investorom projektu, si aktuálne bude môcť podľa jeho ďalších slov vybrať zo základného variantu a ďalších 13 alternatív riešenia 105-kilometrovej trasy cyklomagistrály.
Chcú využiť aj eurofondy
Kraj má ambíciu financovať ho z vlastných prostriedkov a z významnej časti tiež cez operačný program. Ako ozrejmil projektový manažér cyklomagistrály za TSK Rastislav Hauk, v závislosti od získania nenávratných finančných zdrojov, ako aj vysporiadania majetkovo-právnych vzťahov na pozemkoch sa bude TSK snažiť prispôsobiť aj voľbu definitívnej trasy.
Prvé úseky na budúci rok
S výstavbou prvých úsekov by chcel TSK začať koncom budúceho roka, pričom termín závisí aj od rokovaní s políciou či Slovenským vodohospodárskym podnikom. „Nevnímame Vážsku cyklotrasu ako jeden spojitý úsek. Aj vzhľadom na rôzne špecifiká jednotlivých úsekov ju máme rozdelenú na osem častí. Je možné, že jedna časť pôjde a ostatná sa zasekne na vlastníckych vzťahoch," ozrejmil Hauk.
Projekt na realizáciu štúdie cyklotrasy podávalo občianske združenie (OZ) Región Biele Karpaty, ktoré ju financovalo zo zdrojov TSK a ministerstva dopravy. „Poslaním Regiónu Biele Karpaty je nachádzať a rozvíjať spoluprácu medzi českou a slovenskou stranou. Projekt Vážskej cyklomagistrály je práve jedným z príkladov, na ktorých sa to dá veľmi pekne dokumentovať," poznamenala podpredsedníčka OZ Renáta Kaščáková, podľa ktorej si združenie uvedomuje, že realizácia projektu bude behom na dlhé trate. „Je to naozaj vyše 100-kilometrový úsek. Ale tým, že sme vlastne položili nejaký prvý základný kameň tejto realizácie, si myslíme, že keď sa zrealizuje, tak to bude niečo jedinečné na Slovensku. Pretože je to ucelený koncept, ktorý má napojenie aj na českú stranu, čo by bolo veľmi zaujímavé nielen pre občanov Slovenska, ale aj Čiech, ktorí by mohli túto trasu využívať," dodala.
Spojí desiatky miest a obcí
Cyklotrasa by mala pretínať a zároveň spájať 34 katastrov miest a obcí na území TSK. Najväčšími sú Nové Mesto nad Váhom, Dubnica nad Váhom, Trenčín, Nemšová, Púchov, Považská Bystrica, Ilava.
K jej hlavným cieľom vybudovania patrí okrem rozvoja turizmu, zlepšenia kvality ovzdušia a podpory zdravého životného štýlu obyvateľov všetkých vekových kategórií aj zvýšenie bezpečnosti a vytvorenie alternatívy k motorizovanej doprave, keďže mnoho obyvateľov regiónu využíva na cestu do práce cyklodopravu aj po frekventovaných cestách I. triedy.