Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Spomíname na našich predkov

V týchto dňoch sa cintoríny rozžiarili. Zapálením kahancov si spomíname na svojich blízkych. Hroby navštevujeme najmä 1. novembra na Sviatok všetkých svätých a druhého  na Spomienku na všetkých verných zosnulých, ľudovo nazývaná Dušičky. Sviatok má pôvod v dávnej minulosti.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

 Ešte pred príchodom kresťanstva praktizovali takmer všetky národy rituály, zamerané na oslavu a priklonenie si mŕtvych predkov – tzv. manistické obrady. Kultu predkov dalo nový význam kresťanstvo: učí, že človek sa rodí spolu s nesmrteľnou dušou. Po pozemskom živote nasleduje iný spôsob existencie – posmrtný život. Katolíci veria, že duša sa po smrti očisťuje utrpením v očistci. Žijúci ľudia môžu dušiam pomôcť modlitbami, obetami, získavaním odpustkov, a tak ich vyslobodiť z očistcových múk.

Dušičky ako cirkevná slávnosť bola zavedená v 10. storočí najskôr v ráde benediktínov vo Francúzsku. O niekoľko storočí sa už slávila spomienka na zosnulých v celej západnej Cirkvi.

Skryť Vypnúť reklamu

Ľudové predstavy o duši človeka

Duša je chápaná ako nehmotná podstata človeka. Slovo „duša“ je odvodené od slovenského „dýchať“. Aj hebrejské „duch“ (ruah) má význam „dych“. Čiže akoby človek dýchal dušou, vďaka duši je živý.

Kedysi si ľudia predstavovali dušu ako biely obláčik alebo bielu holubicu, vtáčika, svetielko. Keď človek umrie, ostáva vraj istý čas duša v prítomnosti tela, až neskôr sa od neho vzdiali. Sú zvláštne prípady, kedy dôjde k nejakej predzvesti smrti alebo po smrti k tzv. rozlúčke mŕtveho. V časoch, keď ľudia bývali v dreveničkách a chudobných obydliach verili, že gazda, ktorý prvý postavil príbytok, prebýva stále na danom mieste. Niekedy sa môže vteliť do hada alebo lasice. Tento had je neškodný, nesmie sa zabíjať. Prebýva pod prahom alebo pod pecou.

Skryť Vypnúť reklamu

Pohreb

V minulosti ľudia umierali doma, nie v nemocniciach a domoch dôchodcov. Preto súčasťou pohrebu bolo aj obriadenie mŕtveho, obliekanie, zhotovenie truhly, preloženie do truhly, úprava tela (zloženie rúk, obloženie svätými obrázkami, zopätie rúk ružencom, niekedy sa dávali do truhly predmety, ktoré nebožtík mal za života rád – fľašu pálenky, tabak,...). Keď zvonili zvony umieračik, ľudia v dedine prestali pracovať a pomodlili sa za dušu zomrelého. V noci mŕtve telo strážili, bdeli pri mŕtvom.

Smrť sa chápala ako prirodzená súčasť života. No v prístupe k mŕtvemu bolo cítiť strach i snahu nakloniť si ho. Ak zomrel nejaký zlý človek alebo ak došlo k násilnej smrti, či vražde, bola obava, že zosnulý môže žijúcim ľuďom škodiť. Viera, že po smrti sa duša človeka navracia do prostredia, kde žila, sa odborne volá revenantizmus (od francúzskeho slova „revenire“  - vracať sa, navrátiť sa). Revenantom sa mohol stať samovrah, utopenec, šestonedieľka, nepokrstené deti, ... Po smrti vraj sú takéto duše nepokojné a dávajú veci „do poriadku“. Obzvlášť nebezpečnými reventantami boli vampíri a upíri. Starostlivo sa pristupovalo aj pohrebu slobodného mládenca a slobodnej dievky. Vtedy sa pohreb robil ako posmrtná svadba. V minulosti mali niektoré národy dokonca surový zvyk, že ak zomrel nejaký význačný muž, usmrtili jednu otrokyňu a pochovali ju spolu s ním. Rituál vychádzal z rozšírenej predstavy, že i po smrti má človek biologické potreby. Preto i naši slovanskí predkovia dávali na hroby potraviny a nápoje. Ak sa mŕtvym nevyhovelo, mohli sa stať revenantami, škodiacimi živým ľuďom.

Skryť Vypnúť reklamu

I dnes možno na pohreboch mladých ľudí vidieť obradové znaky svadby: je prítomná skupina družičiek a skupina družbov, odetých vo svetlých farbách, nesie sa svadobná kytica, veľký koláč, mladí majú pripnuté pierka. Niekde sa nosí aj horiaca sviečka, ktorá sa neskôr zhasne alebo zlomí.

Rozlúčka s mŕtvym sa umocňuje aj prostredníctvom pohrebných odobierok a plačov. Je to nariekanie zväčša starších žien, ktoré kvílivým hlasom a smutnou melódiou prednášajú improvizované texty. Ich obsahom je vyčítanie, vykladanie a nariekanie nad mŕtvym. Niekedy dokonca obviňujú mŕtveho nebožtíka, že jeho odchodom uviedol pozostalú rodinu do ešte väčšej biedy. Pozostatok odobierok možno badať v parodickej forme napríklad pri scéne pochovávania basy na koniec fašiangov.

Cintorín ako miesto posledného odpočinku

Slovo cintorín má pôvod v latinskom výraze „coemeterium“ , označujúci miesto pochovania pod zemou, podlahou, kde mŕtvi očakávajú súdny deň. Nárečovo sa u nás pohrebisko volalo „cintér“.

V stredoveku sa pochovávalo výlučne v blízkosti kostolov, miesta pochovávania boli označené krížom na znamenie očakávaného vzkriesenia a celý cintorín bol pokladaný za bohoslužobný priestor. Cintoríny boli obohnané múrmi alebo plotom, oddeľujúci svet živých a svet mŕtvych a zároveň svet svetský od sveta posvätného. Po vkročení do cintorína sa mal preto človek správať úctivo a s bázňou. Nesmelo sa hlasno rozprávať, smiať, fajčiť, odpľúvať, inak by to bolo chápané ako znesvätenie miesta. Až donedávna sa pochovávalo výlučne do zeme – tzv. kostrové pochovávanie. Novšie sa telá môžu spopolňovať, pričom popol s pozostatkami zosnulého sa dáva do urny.

Cintoríny bývali situované na vyvýšených miestach tak, aby boli chránené pred záplavami. Ak sa muselo pochovať viac ľudí na rovnaké miesto, spodné vrstvy obsahujúce kosti skôr zomrelých, boli vybraté z hrobov a umiestnené v kostniciach, tzv. osáriách. Veľmi známe osáriá sú v Rakúsku, či Taliansku. V rakúskom malebnom mestečku Hallstatt je svetoznáma kostnica, v ktorej je uložených okolo 1200 lebiek. Lebky sa po exhumovaní vybielili, na čelo sa napísalo meno zosnulého, prípadne sa na hornú stranu lebky kreslili rôzne prírodné motívy. Posledná bola pridaná v roku 1995.

Privilegované vrstvy boli pochovávané priamo v kostoloch v kryptách. Aj v kostoloch v okresoch Považská Bystrica, Púchov a Ilava sa nachádza veľa krýpt. Sú to miesta tajomné, skrývajúce dávnu regionálnu históriu.

Údržbou cintorína boli v minulosti poverení volení muži – hrobári. Niekde ich volali aj jamári. Za dopredu dohodnutú odmenu (jedlo, pálenka, peniaze) vykopávali na cintoríne jamy pre uloženie truhly. Keďže to bola fyzicky náročná práca, mal poruke aj pomocníkov, prípadne mu pomáhali príbuzní zosnulého. Až neskôr sa na cintorínoch začali stavať malé kaplnky, slúžiace na vykonanie pohrebných obradov. Kvôli zvýšeniu hygieny sa po elektrifikácii obcí začali budovať domy smútku, márnice, kde sa uložilo telo zosnulého pred samotným pochovaním.

Estetická úprava hrobov

Dávnejšie sa hroby ozdobovali ihličnatou čečinou a ručne vyrábanými kvietkami alebo vencami. Kvety sa vyrábali z krepového papiera, pričom farba sa volila podľa veku pochovaného. Deťom sa dávali svetlé biele, ružové, kým starším ľuďom modré alebo fialové. Zapaľovať sviečky na hrob sa chodilo až v novembri, pričom návštevu vykonala hromadne celá rodina. Keď ešte neboli kahance, svetlo sviečok bolo závislé od počasia. Ak fúkalo alebo pršalo, cintorín bol vysvietený len krátko.            

PETRONELA RÁGULOVÁ,

etnologička Vlastivedného múzea v Považskej Bystrici

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  9. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  3. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  4. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  5. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  6. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 271
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 6 580
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 766
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 315
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 272
  6. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú 4 151
  7. Od Česka až po Jadran 3 826
  8. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 126
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 094
  10. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu 2 079
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj, kto zo Slovákov je bližšie k medaile na Olympiáde a aj to, ktorý futbalový veterán má ambíciu trénovať AS Trenčín.


3 h

Cyklisticky ladený kalendár Trenčianskej župy obsadil krásne druhé miesto v 29. ročníku súťaže Najkrajší kalendár Slovenska 2021.


19 h
Keď sa zmení hodnota vášho majetku, môže sa veľmi rýchlo stať, že váš dom a domácnosť nie je poistená na správnu sumu.

Toto leto je opäť dôkazom, že aj v našich zemepisných šírkach sa vyčíňaniu ničivých prírodných živlov nevyhneme a čo ďalšie prinesie budúcnosť, nik nevie. Poistenie majetku sa preto stáva témou, o ktorej sa hovorí stále viac.


10 h
Ilustračné foto.

V súvislosti s nedeľnými (25. 7.) a pondelkovými intenzívnymi búrkami na strednom Považí a hornej Nitre zasahovalo 42 profesionálnych a 92 dobrovoľných hasičov.


TASR 24 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Viacero ciest zostalo neprejazdných. Obec vyhlásila tretí stupeň povodňovej aktivity.


TASR 24 h

Pôvodný vlastník zomrel v roku 1978.


24 h

Voda zaliala viaceré domy a podmyla cesty. Starosta odhadol škody na státisíce eur. Do obce smerujú ťažké mechanizmy.


19 h

Rybári vytvorili improvizovaný krízový štáb.


21 h

Už ste čítali?