Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Spomíname na našich predkov

V týchto dňoch sa cintoríny rozžiarili. Zapálením kahancov si spomíname na svojich blízkych. Hroby navštevujeme najmä 1. novembra na Sviatok všetkých svätých a druhého  na Spomienku na všetkých verných zosnulých, ľudovo nazývaná Dušičky. Sviatok má pôvod v dávnej minulosti.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

 Ešte pred príchodom kresťanstva praktizovali takmer všetky národy rituály, zamerané na oslavu a priklonenie si mŕtvych predkov – tzv. manistické obrady. Kultu predkov dalo nový význam kresťanstvo: učí, že človek sa rodí spolu s nesmrteľnou dušou. Po pozemskom živote nasleduje iný spôsob existencie – posmrtný život. Katolíci veria, že duša sa po smrti očisťuje utrpením v očistci. Žijúci ľudia môžu dušiam pomôcť modlitbami, obetami, získavaním odpustkov, a tak ich vyslobodiť z očistcových múk.

Dušičky ako cirkevná slávnosť bola zavedená v 10. storočí najskôr v ráde benediktínov vo Francúzsku. O niekoľko storočí sa už slávila spomienka na zosnulých v celej západnej Cirkvi.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudové predstavy o duši človeka

Duša je chápaná ako nehmotná podstata človeka. Slovo „duša“ je odvodené od slovenského „dýchať“. Aj hebrejské „duch“ (ruah) má význam „dych“. Čiže akoby človek dýchal dušou, vďaka duši je živý.

Kedysi si ľudia predstavovali dušu ako biely obláčik alebo bielu holubicu, vtáčika, svetielko. Keď človek umrie, ostáva vraj istý čas duša v prítomnosti tela, až neskôr sa od neho vzdiali. Sú zvláštne prípady, kedy dôjde k nejakej predzvesti smrti alebo po smrti k tzv. rozlúčke mŕtveho. V časoch, keď ľudia bývali v dreveničkách a chudobných obydliach verili, že gazda, ktorý prvý postavil príbytok, prebýva stále na danom mieste. Niekedy sa môže vteliť do hada alebo lasice. Tento had je neškodný, nesmie sa zabíjať. Prebýva pod prahom alebo pod pecou.

SkryťVypnúť reklamu

Pohreb

V minulosti ľudia umierali doma, nie v nemocniciach a domoch dôchodcov. Preto súčasťou pohrebu bolo aj obriadenie mŕtveho, obliekanie, zhotovenie truhly, preloženie do truhly, úprava tela (zloženie rúk, obloženie svätými obrázkami, zopätie rúk ružencom, niekedy sa dávali do truhly predmety, ktoré nebožtík mal za života rád – fľašu pálenky, tabak,...). Keď zvonili zvony umieračik, ľudia v dedine prestali pracovať a pomodlili sa za dušu zomrelého. V noci mŕtve telo strážili, bdeli pri mŕtvom.

Smrť sa chápala ako prirodzená súčasť života. No v prístupe k mŕtvemu bolo cítiť strach i snahu nakloniť si ho. Ak zomrel nejaký zlý človek alebo ak došlo k násilnej smrti, či vražde, bola obava, že zosnulý môže žijúcim ľuďom škodiť. Viera, že po smrti sa duša človeka navracia do prostredia, kde žila, sa odborne volá revenantizmus (od francúzskeho slova „revenire“  - vracať sa, navrátiť sa). Revenantom sa mohol stať samovrah, utopenec, šestonedieľka, nepokrstené deti, ... Po smrti vraj sú takéto duše nepokojné a dávajú veci „do poriadku“. Obzvlášť nebezpečnými reventantami boli vampíri a upíri. Starostlivo sa pristupovalo aj pohrebu slobodného mládenca a slobodnej dievky. Vtedy sa pohreb robil ako posmrtná svadba. V minulosti mali niektoré národy dokonca surový zvyk, že ak zomrel nejaký význačný muž, usmrtili jednu otrokyňu a pochovali ju spolu s ním. Rituál vychádzal z rozšírenej predstavy, že i po smrti má človek biologické potreby. Preto i naši slovanskí predkovia dávali na hroby potraviny a nápoje. Ak sa mŕtvym nevyhovelo, mohli sa stať revenantami, škodiacimi živým ľuďom.

SkryťVypnúť reklamu

I dnes možno na pohreboch mladých ľudí vidieť obradové znaky svadby: je prítomná skupina družičiek a skupina družbov, odetých vo svetlých farbách, nesie sa svadobná kytica, veľký koláč, mladí majú pripnuté pierka. Niekde sa nosí aj horiaca sviečka, ktorá sa neskôr zhasne alebo zlomí.

Rozlúčka s mŕtvym sa umocňuje aj prostredníctvom pohrebných odobierok a plačov. Je to nariekanie zväčša starších žien, ktoré kvílivým hlasom a smutnou melódiou prednášajú improvizované texty. Ich obsahom je vyčítanie, vykladanie a nariekanie nad mŕtvym. Niekedy dokonca obviňujú mŕtveho nebožtíka, že jeho odchodom uviedol pozostalú rodinu do ešte väčšej biedy. Pozostatok odobierok možno badať v parodickej forme napríklad pri scéne pochovávania basy na koniec fašiangov.

Cintorín ako miesto posledného odpočinku

Slovo cintorín má pôvod v latinskom výraze „coemeterium“ , označujúci miesto pochovania pod zemou, podlahou, kde mŕtvi očakávajú súdny deň. Nárečovo sa u nás pohrebisko volalo „cintér“.

V stredoveku sa pochovávalo výlučne v blízkosti kostolov, miesta pochovávania boli označené krížom na znamenie očakávaného vzkriesenia a celý cintorín bol pokladaný za bohoslužobný priestor. Cintoríny boli obohnané múrmi alebo plotom, oddeľujúci svet živých a svet mŕtvych a zároveň svet svetský od sveta posvätného. Po vkročení do cintorína sa mal preto človek správať úctivo a s bázňou. Nesmelo sa hlasno rozprávať, smiať, fajčiť, odpľúvať, inak by to bolo chápané ako znesvätenie miesta. Až donedávna sa pochovávalo výlučne do zeme – tzv. kostrové pochovávanie. Novšie sa telá môžu spopolňovať, pričom popol s pozostatkami zosnulého sa dáva do urny.

Cintoríny bývali situované na vyvýšených miestach tak, aby boli chránené pred záplavami. Ak sa muselo pochovať viac ľudí na rovnaké miesto, spodné vrstvy obsahujúce kosti skôr zomrelých, boli vybraté z hrobov a umiestnené v kostniciach, tzv. osáriách. Veľmi známe osáriá sú v Rakúsku, či Taliansku. V rakúskom malebnom mestečku Hallstatt je svetoznáma kostnica, v ktorej je uložených okolo 1200 lebiek. Lebky sa po exhumovaní vybielili, na čelo sa napísalo meno zosnulého, prípadne sa na hornú stranu lebky kreslili rôzne prírodné motívy. Posledná bola pridaná v roku 1995.

Privilegované vrstvy boli pochovávané priamo v kostoloch v kryptách. Aj v kostoloch v okresoch Považská Bystrica, Púchov a Ilava sa nachádza veľa krýpt. Sú to miesta tajomné, skrývajúce dávnu regionálnu históriu.

Údržbou cintorína boli v minulosti poverení volení muži – hrobári. Niekde ich volali aj jamári. Za dopredu dohodnutú odmenu (jedlo, pálenka, peniaze) vykopávali na cintoríne jamy pre uloženie truhly. Keďže to bola fyzicky náročná práca, mal poruke aj pomocníkov, prípadne mu pomáhali príbuzní zosnulého. Až neskôr sa na cintorínoch začali stavať malé kaplnky, slúžiace na vykonanie pohrebných obradov. Kvôli zvýšeniu hygieny sa po elektrifikácii obcí začali budovať domy smútku, márnice, kde sa uložilo telo zosnulého pred samotným pochovaním.

Estetická úprava hrobov

Dávnejšie sa hroby ozdobovali ihličnatou čečinou a ručne vyrábanými kvietkami alebo vencami. Kvety sa vyrábali z krepového papiera, pričom farba sa volila podľa veku pochovaného. Deťom sa dávali svetlé biele, ružové, kým starším ľuďom modré alebo fialové. Zapaľovať sviečky na hrob sa chodilo až v novembri, pričom návštevu vykonala hromadne celá rodina. Keď ešte neboli kahance, svetlo sviečok bolo závislé od počasia. Ak fúkalo alebo pršalo, cintorín bol vysvietený len krátko.            

PETRONELA RÁGULOVÁ,

etnologička Vlastivedného múzea v Považskej Bystrici

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  2. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  4. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  5. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  6. Trenčín potrebuje nový impulz!
  7. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  8. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 406
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 601
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 529
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 742
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 835
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 569
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 146
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 123

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  2. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  4. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  5. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  6. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  7. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  8. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 62 464
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 988
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 890
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 803
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 645
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 859
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 758
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 520
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Sverepec (v bielom) si doma poradil s Novou Dubnicou.

Oblastné futbalové súťaže pokračovali ďalším kolom.


8 h
Beluša (v bielom) neuspela vo Veľkých Ludinciach.

Krajské futbalové súťaže pokračovali ďalším kolom.


8 h

Druhá najvyššia futbalová súťaž pokračovala ďalším kolom. Po troch krutých prehrách potrebovali futbalisti Považskej Bystrice na vlastnom ihrisku bodovať naplno.


11 h
Markétka Melicheríková (3520 g a 50 cm) sa narodila 27. júla Zuzane a Dominikovi z Lazov pod Makytou

Pozrite si milé zábery našich najmenších.


17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Každá jedna obložená misa je originál.


11. aug

Vodu nemá Štiavnica ani Demänovka. Prepadla sa pod zem.


12. aug

Tajomstvo vedela odhaliť dotykom rúk, pohľadom a správnymi otázkami.


Cyril Urban 13. aug

Ak nosíte vodu z potoka vo vedrách, nič sa nedeje, ak využijete čerpadlo bez schválenia, hrozí vám pokuta.


12. aug

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  2. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  4. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  5. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  6. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  7. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  8. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 62 464
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 988
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 890
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 803
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 645
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 859
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 758
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 520
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu