Sobota, 23. september, 2023 | Meniny má Zdenka

S uzavretím centra rampami nesúhlasia

Horúcou otázkou je v posledných dňoch v meste opäť parkovanie. Názory na to, ako riešiť stav v centre mesta sa líšia.

Jurajovi Jancovi (v stoji) nie je proti regulovanému parkovaniu, ale závory sú podľa neho neprijateľné.Jurajovi Jancovi (v stoji) nie je proti regulovanému parkovaniu, ale závory sú podľa neho neprijateľné. (Zdroj: DP)

ILAVA. O probléme parkovania v Ilave sa hovorí intenzívne už dávno. Na spôsob jeho regulovania sú rôzne názory. Problematikou sa opätovne zaoberalo aj mestské zastupiteľstvo.

Na zasadnutie prišli aj občania vyjadriť svoj nesúhlas s bezobslužným rampovým systémom. Objavil sa protinávrh.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výhrady

Nový návrh na riešenie parkovania v centre mesta predložil na zasadnutí zastupiteľstva poslanec Viktor Wiedermann. „Systém, pri ktorom sa majú na vjazd do centra umiestniť rampy, legislatívne zasiahne do práv občanov, ktorým obmedzí prístup na vlastné pozemky,“ myslí si poslanec.

SkryťVypnúť reklamu

Tiež skomplikuje situáciu obchodníkom na námestí. „Zníži sa im počet zákazníkov. Nie sú doriešené ani otázky v súvislosti s vjazdom sanitiek, hasičov a v neposlednom rade aj áut ministerstva vnútra. Väznica má špeciálny režim a potrebuje voľný priechod,“ zhrnul nevýhody rampového návrhu Wiedermann. Dodal, že je nevhodný, komplikovaný aj predražený.

Automaty a inšpektori poriadku

Wiedermannov návrh počíta so zavedením samoobslužných parkovacích automatov. „Vodiči si v nich vyzdvihnú lístky. Spôsob kontroly bol predbežne nastavený na inšpektorov verejného poriadku, ktorí majú právnu subjektivitu a môžu kontrolovať. Na rozdiel od mestskej polície ide o menšie náklady, lebo fungujú v režime 8 hodinovom, nie 24 hodinovom,“ vysvetlil poslanec.

 V ďalšej fáze sa nebránia ani zavedeniu mestskej polície. „Prvá fáza by bola hlavne o tom, aby inšpektori upozorňovali vodičov, že máme dve záchytné parkoviská, na ktoré môžu auto odstaviť bezplatne. Takže skôr osveta,“ vysvetlil Wiedermann. Trvala by možno rok. „Nechceme ľudí hneď bičovať a zaviesť represívny systém, ktorý ich odradí prísť na námestie,“ myslí si poslanec.

SkryťVypnúť reklamu

Chýbali mu reálne náklady

Wiedermann pripomenul, že na ostatnom zasadnutí mali opäť o parkovaní veľkú rozpravu. Prekáža mu aj to, že reálne náklady na zavedenie rampového systému a jeho prevádzku, nie sú nikde vyčíslené. „Sú ďaleko vyššie a nevýhodné pre mesto. V rozpočte je investičný náklad 137-tisíc eur. Ale variant počíta s dispečingom, ktorý je vyčíslený v hodnote 4000 eur, čo je tiež nereálne číslo, ak by to mali ľudia kontrolovať a mať aj nejaké výjazdy. Asi 65-tisíc eur bolo podľa expertízy, ktorú vypracoval Výskumný ústav dopravy Žilina. 137-tisíc je investičný náklad vypočítaný na základe projektovej dokumentácie. Ale bude ešte verejné obstarávanie a môže sa to znížiť. O koľko, nevieme,“ hovorí poslanec.

Rozhodnutie zastupiteľstva

Pri hlasovaní na zastupiteľstve prijali poslanci rozhodnutie, že sa musí vypracovať nová koncepcia. „Jej zásadnou podmienkou je, aby ulice jednosmerné, dnu a von a tiež aj námestie zostali voľno prejazdné, bez obmedzení rampami,“ dodal poslanec, ktorý nevidí reálne, že by sa dal rampový systém realizovať z nákladov, ktoré vyčíslilo VÚD.

SkryťVypnúť reklamu

Dodáva tiež, že majú síce expertízu, ale nič iné. „Stále len počúvame, že je to expertíza odborníkov, ale nikto nevyčíslil reálne čísla a nikto nepovedal, ako bude systém v konečnom dôsledku fungovať,“ hodnotí poslanec. Pripustil, že sa hovorí o rezidenčných kartách, ale má výhrady.

„Keď niekomu, kto býva na námestí, príde návšteva, rodina a bude tu parkovať, zaplatí si za päť dní? Je to zásah do osobných práv,“ myslí si.

Dali víziu

Na pripomienku, že ani oni nemajú žiadnu kalkuláciu pri systéme automatov a či sú schopní do decembra niečo predložiť, zareagoval, že dali smer, ktorým by sa mali uberať. „Neviem, či ja mám teraz ten projekt ešte aj vypracovať, vyčísliť a možno si zobrať aj monterky a zrealizovať ho,“ hovorí Wiedermann.

Primátor má podľa poslanca svoje kompetencie, vie, čo je jeho povinnosťou a dostal jasnú deklaráciu od mestského zastupiteľstva. „Do februára má predložiť novú koncepciu, ktorá počíta so zachovaním voľného prejazdu, bez obmedzenia ulíc Moyezesova, Farská, Košecká, Ružová plus Mierové námestie. Je to na pánovi primátorovi, aby vymyslel a vykalkuloval, ako by mohol fungovať a koľko by stál,“ hovorí poslanec.

Petícia a ďalšie pripomienky

Obyvatelia mesta aj jeho návštevníci spísali petíciu proti rampovému systému, ktorú odovzdali na úrad. Podpísalo ju 1352 ľudí. Člen petičného výboru Juraj Janco je nespokojný, ako aj poslanec s tým, že za dva roky, čo sa hovorí o rampovom systéme parkovania, nikto nepovedal jasne, ako by mal fungovať.

Nepáči sa mu tiež spôsob komunikácie mesta s občanmi. „Návrh na územné konanie pre rampový systém bol podaný ešte predtým, ako o veci širšie rokovalo zastupiteľstvo. Stalo sa tak, až keď začalo územné konanie. Následne bolo prerušené. Zastupiteľstvo zaviazalo potom mesto uznesením, aby dalo vypracovať dva alternatívne spôsoby. Dali vypracovať expertízu výskumného ústavu dopravy, z ktorej vyplynulo, že aj tak je najvýhodnejší rampový systém,“ hovorí Janco s tým, že na viacero otázok nedostávajú jasné odpovede.

Janco nie je proti regulovanému parkovaniu, ale závory sú podľa neho neprijateľné, ak nie je v centre mesta tradícia pešej zóny a doprava tu nebola v zásade obmedzená a ide o prejazdné ulice.

 

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  3. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  4. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  5. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  6. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  7. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  8. Prišli na to, že odpad je cenný
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 833
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 6 049
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 901
  4. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 3 862
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 234
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 221
  7. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 3 131
  8. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 486

Blogy SME

  1. Juraj Gavora: Lennon alebo Lenin?
  2. Ivan Mlynár: Vojenskí tajní rabovali úplne netajne.
  3. Stop alibizmu: Za pomenovanie učiteľky: „pi...a ...ebnuta“ jednotka zo správania na ZŠ Dudova.
  4. Janka Bittó Cigániková: Prešli sme si program PS pre zdravotníctvo, našli sme tam tieto hlúposti
  5. Ľudovít Paulis: Čo sme sa dozvedeli o vysokých školách zo včerajšej debaty lídrov strán
  6. Ján Valchár: Semienko populizmu (plus aktualizácie)
  7. Martin Pekár: Plán pre budúcnosť cestnej dopravy Slovenska. Priority a podpora.
  8. Andrej Aleksiev: Som pravičiar. Prečo si mám vyberať medzi ľavicou a ľavicou?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 715
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 569
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 19 724
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 11 098
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 405
  6. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 10 204
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 290
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 220
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Diskusiu vysielame naživo 26. 9. 2023 o 11.00 h.


11 h

Šikovní majstri z tradičnej pekárne vedia, ako ľuďom ulahodiť.


15 h

Obnovu hradu spomaľujú personálne aj finančné problémy.


21. sep

Počas uplynulého víkendu sa v Púchove uskutočnil jeho XXIV. ročník.


(red) 21. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Juraj Gavora: Lennon alebo Lenin?
  2. Ivan Mlynár: Vojenskí tajní rabovali úplne netajne.
  3. Stop alibizmu: Za pomenovanie učiteľky: „pi...a ...ebnuta“ jednotka zo správania na ZŠ Dudova.
  4. Janka Bittó Cigániková: Prešli sme si program PS pre zdravotníctvo, našli sme tam tieto hlúposti
  5. Ľudovít Paulis: Čo sme sa dozvedeli o vysokých školách zo včerajšej debaty lídrov strán
  6. Ján Valchár: Semienko populizmu (plus aktualizácie)
  7. Martin Pekár: Plán pre budúcnosť cestnej dopravy Slovenska. Priority a podpora.
  8. Andrej Aleksiev: Som pravičiar. Prečo si mám vyberať medzi ľavicou a ľavicou?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 715
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 569
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 19 724
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 11 098
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 405
  6. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 10 204
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 290
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 220
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu