Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

S uzavretím centra rampami nesúhlasia

Horúcou otázkou je v posledných dňoch v meste opäť parkovanie. Názory na to, ako riešiť stav v centre mesta sa líšia.

Jurajovi Jancovi (v stoji) nie je proti regulovanému parkovaniu, ale závory sú podľa neho neprijateľné.Jurajovi Jancovi (v stoji) nie je proti regulovanému parkovaniu, ale závory sú podľa neho neprijateľné. (Zdroj: DP)

ILAVA. O probléme parkovania v Ilave sa hovorí intenzívne už dávno. Na spôsob jeho regulovania sú rôzne názory. Problematikou sa opätovne zaoberalo aj mestské zastupiteľstvo.

Na zasadnutie prišli aj občania vyjadriť svoj nesúhlas s bezobslužným rampovým systémom. Objavil sa protinávrh.

Výhrady

Nový návrh na riešenie parkovania v centre mesta predložil na zasadnutí zastupiteľstva poslanec Viktor Wiedermann. „Systém, pri ktorom sa majú na vjazd do centra umiestniť rampy, legislatívne zasiahne do práv občanov, ktorým obmedzí prístup na vlastné pozemky,“ myslí si poslanec.

Skryť Vypnúť reklamu

Tiež skomplikuje situáciu obchodníkom na námestí. „Zníži sa im počet zákazníkov. Nie sú doriešené ani otázky v súvislosti s vjazdom sanitiek, hasičov a v neposlednom rade aj áut ministerstva vnútra. Väznica má špeciálny režim a potrebuje voľný priechod,“ zhrnul nevýhody rampového návrhu Wiedermann. Dodal, že je nevhodný, komplikovaný aj predražený.

Automaty a inšpektori poriadku

Wiedermannov návrh počíta so zavedením samoobslužných parkovacích automatov. „Vodiči si v nich vyzdvihnú lístky. Spôsob kontroly bol predbežne nastavený na inšpektorov verejného poriadku, ktorí majú právnu subjektivitu a môžu kontrolovať. Na rozdiel od mestskej polície ide o menšie náklady, lebo fungujú v režime 8 hodinovom, nie 24 hodinovom,“ vysvetlil poslanec.

 V ďalšej fáze sa nebránia ani zavedeniu mestskej polície. „Prvá fáza by bola hlavne o tom, aby inšpektori upozorňovali vodičov, že máme dve záchytné parkoviská, na ktoré môžu auto odstaviť bezplatne. Takže skôr osveta,“ vysvetlil Wiedermann. Trvala by možno rok. „Nechceme ľudí hneď bičovať a zaviesť represívny systém, ktorý ich odradí prísť na námestie,“ myslí si poslanec.

Skryť Vypnúť reklamu

Chýbali mu reálne náklady

Wiedermann pripomenul, že na ostatnom zasadnutí mali opäť o parkovaní veľkú rozpravu. Prekáža mu aj to, že reálne náklady na zavedenie rampového systému a jeho prevádzku, nie sú nikde vyčíslené. „Sú ďaleko vyššie a nevýhodné pre mesto. V rozpočte je investičný náklad 137-tisíc eur. Ale variant počíta s dispečingom, ktorý je vyčíslený v hodnote 4000 eur, čo je tiež nereálne číslo, ak by to mali ľudia kontrolovať a mať aj nejaké výjazdy. Asi 65-tisíc eur bolo podľa expertízy, ktorú vypracoval Výskumný ústav dopravy Žilina. 137-tisíc je investičný náklad vypočítaný na základe projektovej dokumentácie. Ale bude ešte verejné obstarávanie a môže sa to znížiť. O koľko, nevieme,“ hovorí poslanec.

Rozhodnutie zastupiteľstva

Pri hlasovaní na zastupiteľstve prijali poslanci rozhodnutie, že sa musí vypracovať nová koncepcia. „Jej zásadnou podmienkou je, aby ulice jednosmerné, dnu a von a tiež aj námestie zostali voľno prejazdné, bez obmedzení rampami,“ dodal poslanec, ktorý nevidí reálne, že by sa dal rampový systém realizovať z nákladov, ktoré vyčíslilo VÚD.

Skryť Vypnúť reklamu

Dodáva tiež, že majú síce expertízu, ale nič iné. „Stále len počúvame, že je to expertíza odborníkov, ale nikto nevyčíslil reálne čísla a nikto nepovedal, ako bude systém v konečnom dôsledku fungovať,“ hodnotí poslanec. Pripustil, že sa hovorí o rezidenčných kartách, ale má výhrady.

„Keď niekomu, kto býva na námestí, príde návšteva, rodina a bude tu parkovať, zaplatí si za päť dní? Je to zásah do osobných práv,“ myslí si.

Dali víziu

Na pripomienku, že ani oni nemajú žiadnu kalkuláciu pri systéme automatov a či sú schopní do decembra niečo predložiť, zareagoval, že dali smer, ktorým by sa mali uberať. „Neviem, či ja mám teraz ten projekt ešte aj vypracovať, vyčísliť a možno si zobrať aj monterky a zrealizovať ho,“ hovorí Wiedermann.

Primátor má podľa poslanca svoje kompetencie, vie, čo je jeho povinnosťou a dostal jasnú deklaráciu od mestského zastupiteľstva. „Do februára má predložiť novú koncepciu, ktorá počíta so zachovaním voľného prejazdu, bez obmedzenia ulíc Moyezesova, Farská, Košecká, Ružová plus Mierové námestie. Je to na pánovi primátorovi, aby vymyslel a vykalkuloval, ako by mohol fungovať a koľko by stál,“ hovorí poslanec.

Petícia a ďalšie pripomienky

Obyvatelia mesta aj jeho návštevníci spísali petíciu proti rampovému systému, ktorú odovzdali na úrad. Podpísalo ju 1352 ľudí. Člen petičného výboru Juraj Janco je nespokojný, ako aj poslanec s tým, že za dva roky, čo sa hovorí o rampovom systéme parkovania, nikto nepovedal jasne, ako by mal fungovať.

Nepáči sa mu tiež spôsob komunikácie mesta s občanmi. „Návrh na územné konanie pre rampový systém bol podaný ešte predtým, ako o veci širšie rokovalo zastupiteľstvo. Stalo sa tak, až keď začalo územné konanie. Následne bolo prerušené. Zastupiteľstvo zaviazalo potom mesto uznesením, aby dalo vypracovať dva alternatívne spôsoby. Dali vypracovať expertízu výskumného ústavu dopravy, z ktorej vyplynulo, že aj tak je najvýhodnejší rampový systém,“ hovorí Janco s tým, že na viacero otázok nedostávajú jasné odpovede.

Janco nie je proti regulovanému parkovaniu, ale závory sú podľa neho neprijateľné, ak nie je v centre mesta tradícia pešej zóny a doprava tu nebola v zásade obmedzená a ide o prejazdné ulice.

 

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  2. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  5. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  8. Desať najkrajších pláží na Korfu
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Najnovšie dezinfekčné prostriedky
  2. Desať najkrajších pláží na Korfu
  3. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  4. Vážení poslanci, to naozaj?
  5. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  8. Vážení poslanci, to naozaj?
  9. Koniec čakania na kuriéra
  10. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 226
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 045
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 828
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 664
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 390
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 702
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 490
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 465
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 070
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 2 933
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Radí expert Lukáš Majerčák zo spoločnosti Intersport.

Radí expert Lukáš Majerčák zo spoločnosti Intersport.


18m
Obchádzková trasa v obci Stupné vyznačená na mape

V obci Stupné úplne uzavrú most na hlavnej ceste, ktorý je v havarijnom stave. Obchádzkové trasy pôjdu po miestnych komunikáciách, vyznačených na mape.


21 h
Vpravo Simon Jellúš, vľavo Samuel Hlavaj.

Odchovanec púchovského hokeja SIMON JELLÚŠ (20) si to namieril za oceán. Po štyroch rokoch vo švédskej juniorskej lige ide do univerzitnej NCAA.


21 h
Ilustračná foto

Pre Trenčiansky kraj platí výstraha prvého stupňa pre vysoké teploty, ktoré môžu byť nebezpečné pre zdravie a vznik požiarov.


TASR 23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická dopravná nehoda uzatvorila rýchlostnú cestu. Policajti pripomínajú, čo robiť, ak vás na diaľnici sklame auto.


a 1 ďalší 22. jún

Zástupcovia ministerstva aj poľovníkov tvrdia, že pomôcť môže radikálne zníženie stavov diviačej zveri.


23. jún

Vodič pravdepodobne nedal prednosť autu, ktoré išlo po hlavnej ceste.


20 h

Predajňa bude po celý týždeň otvorená do 21. hodiny.


14 h

Už ste čítali?