Utorok, 21. január, 2020 | Meniny má Vincent

S uzavretím centra rampami nesúhlasia

Horúcou otázkou je v posledných dňoch v meste opäť parkovanie. Názory na to, ako riešiť stav v centre mesta sa líšia.

Jurajovi Jancovi (v stoji) nie je proti regulovanému parkovaniu, ale závory sú podľa neho neprijateľné.Jurajovi Jancovi (v stoji) nie je proti regulovanému parkovaniu, ale závory sú podľa neho neprijateľné.(Zdroj: DP)

ILAVA. O probléme parkovania v Ilave sa hovorí intenzívne už dávno. Na spôsob jeho regulovania sú rôzne názory. Problematikou sa opätovne zaoberalo aj mestské zastupiteľstvo.

Na zasadnutie prišli aj občania vyjadriť svoj nesúhlas s bezobslužným rampovým systémom. Objavil sa protinávrh.

Výhrady

Nový návrh na riešenie parkovania v centre mesta predložil na zasadnutí zastupiteľstva poslanec Viktor Wiedermann. „Systém, pri ktorom sa majú na vjazd do centra umiestniť rampy, legislatívne zasiahne do práv občanov, ktorým obmedzí prístup na vlastné pozemky,“ myslí si poslanec.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tiež skomplikuje situáciu obchodníkom na námestí. „Zníži sa im počet zákazníkov. Nie sú doriešené ani otázky v súvislosti s vjazdom sanitiek, hasičov a v neposlednom rade aj áut ministerstva vnútra. Väznica má špeciálny režim a potrebuje voľný priechod,“ zhrnul nevýhody rampového návrhu Wiedermann. Dodal, že je nevhodný, komplikovaný aj predražený.

Automaty a inšpektori poriadku

Wiedermannov návrh počíta so zavedením samoobslužných parkovacích automatov. „Vodiči si v nich vyzdvihnú lístky. Spôsob kontroly bol predbežne nastavený na inšpektorov verejného poriadku, ktorí majú právnu subjektivitu a môžu kontrolovať. Na rozdiel od mestskej polície ide o menšie náklady, lebo fungujú v režime 8 hodinovom, nie 24 hodinovom,“ vysvetlil poslanec.

 V ďalšej fáze sa nebránia ani zavedeniu mestskej polície. „Prvá fáza by bola hlavne o tom, aby inšpektori upozorňovali vodičov, že máme dve záchytné parkoviská, na ktoré môžu auto odstaviť bezplatne. Takže skôr osveta,“ vysvetlil Wiedermann. Trvala by možno rok. „Nechceme ľudí hneď bičovať a zaviesť represívny systém, ktorý ich odradí prísť na námestie,“ myslí si poslanec.

Chýbali mu reálne náklady

Wiedermann pripomenul, že na ostatnom zasadnutí mali opäť o parkovaní veľkú rozpravu. Prekáža mu aj to, že reálne náklady na zavedenie rampového systému a jeho prevádzku, nie sú nikde vyčíslené. „Sú ďaleko vyššie a nevýhodné pre mesto. V rozpočte je investičný náklad 137-tisíc eur. Ale variant počíta s dispečingom, ktorý je vyčíslený v hodnote 4000 eur, čo je tiež nereálne číslo, ak by to mali ľudia kontrolovať a mať aj nejaké výjazdy. Asi 65-tisíc eur bolo podľa expertízy, ktorú vypracoval Výskumný ústav dopravy Žilina. 137-tisíc je investičný náklad vypočítaný na základe projektovej dokumentácie. Ale bude ešte verejné obstarávanie a môže sa to znížiť. O koľko, nevieme,“ hovorí poslanec.

Rozhodnutie zastupiteľstva

Pri hlasovaní na zastupiteľstve prijali poslanci rozhodnutie, že sa musí vypracovať nová koncepcia. „Jej zásadnou podmienkou je, aby ulice jednosmerné, dnu a von a tiež aj námestie zostali voľno prejazdné, bez obmedzení rampami,“ dodal poslanec, ktorý nevidí reálne, že by sa dal rampový systém realizovať z nákladov, ktoré vyčíslilo VÚD.

Dodáva tiež, že majú síce expertízu, ale nič iné. „Stále len počúvame, že je to expertíza odborníkov, ale nikto nevyčíslil reálne čísla a nikto nepovedal, ako bude systém v konečnom dôsledku fungovať,“ hodnotí poslanec. Pripustil, že sa hovorí o rezidenčných kartách, ale má výhrady.

„Keď niekomu, kto býva na námestí, príde návšteva, rodina a bude tu parkovať, zaplatí si za päť dní? Je to zásah do osobných práv,“ myslí si.

Dali víziu

Na pripomienku, že ani oni nemajú žiadnu kalkuláciu pri systéme automatov a či sú schopní do decembra niečo predložiť, zareagoval, že dali smer, ktorým by sa mali uberať. „Neviem, či ja mám teraz ten projekt ešte aj vypracovať, vyčísliť a možno si zobrať aj monterky a zrealizovať ho,“ hovorí Wiedermann.

Primátor má podľa poslanca svoje kompetencie, vie, čo je jeho povinnosťou a dostal jasnú deklaráciu od mestského zastupiteľstva. „Do februára má predložiť novú koncepciu, ktorá počíta so zachovaním voľného prejazdu, bez obmedzenia ulíc Moyezesova, Farská, Košecká, Ružová plus Mierové námestie. Je to na pánovi primátorovi, aby vymyslel a vykalkuloval, ako by mohol fungovať a koľko by stál,“ hovorí poslanec.

Petícia a ďalšie pripomienky

Obyvatelia mesta aj jeho návštevníci spísali petíciu proti rampovému systému, ktorú odovzdali na úrad. Podpísalo ju 1352 ľudí. Člen petičného výboru Juraj Janco je nespokojný, ako aj poslanec s tým, že za dva roky, čo sa hovorí o rampovom systéme parkovania, nikto nepovedal jasne, ako by mal fungovať.

Nepáči sa mu tiež spôsob komunikácie mesta s občanmi. „Návrh na územné konanie pre rampový systém bol podaný ešte predtým, ako o veci širšie rokovalo zastupiteľstvo. Stalo sa tak, až keď začalo územné konanie. Následne bolo prerušené. Zastupiteľstvo zaviazalo potom mesto uznesením, aby dalo vypracovať dva alternatívne spôsoby. Dali vypracovať expertízu výskumného ústavu dopravy, z ktorej vyplynulo, že aj tak je najvýhodnejší rampový systém,“ hovorí Janco s tým, že na viacero otázok nedostávajú jasné odpovede.

Janco nie je proti regulovanému parkovaniu, ale závory sú podľa neho neprijateľné, ak nie je v centre mesta tradícia pešej zóny a doprava tu nebola v zásade obmedzená a ide o prejazdné ulice.

 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  3. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  5. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  6. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  7. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  8. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  9. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  2. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  3. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  4. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  5. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  6. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  7. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  8. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  9. Nezabudnite na svoju povinnosť do konca januára 2020!
  10. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 15 918
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 725
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 756
  4. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 016
  5. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 532
  6. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 8 122
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 080
  8. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 549
  9. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 444
  10. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 364

Téma: Parkovanie v Ilave


Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Nezamestnanosť v okrese Trenčín bola v decembri najnižšia na Slovensku

Priemerná evidovaná miera nezamestnanosti stúpla v decembri v kraji medzimesačne o 0,03 percenta na úroveň 3,20 percenta.

Ilustračná fotografia.

Poradíme vám, kam za kultúrou

Niekoľko tipov, kam sa vybrať, ak máte radi dobrú hudbu, tanec, výtvarné umenie či divadlo.

V Beluši sa mobilizujú proti násiliu

Občania Beluše a okolia pripravujú protest proti zrazu ĽSNS.

Vyhrážať sa mal zabitím, zasiahla matka (+foto)

Otčima chcem muž údajne zabiť sekerou, neskôr nožom.

Mladý muž sa mal vyhrážať zabitím.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Porsche začalo pri Hornej Strede s prípravnými prácami

Prvú fázu technologického centra by mali dokončiť v roku 2020.

Obchodné centrum v Nitre mení parkovaciu politiku

Teraz môžete v Mlynoch parkovať zadarmo tri hodiny. Po novom už len desať minút.

Otužilcom sa podarilo prekonať rekord

Spolu s plavcami z celého Slovenska sa v jazere okúpal aj primátor.

Na Kysuciach sú znepokojení z ďalšieho posunu termínu pri D3

Termín začatia výstavby úseku Kysucké Nové Mesto – Oščadnica je neistý.

Vybrali SME

Už ste čítali?