Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Autá z centra chcú vytlačiť na záchytné parkoviská

Platené parkovanie a rampy by mali nasmerovať ľudí na záchytné parkoviská. Prišiel aj bezrampový návrh, podľa primátora mesta je však aj v analýze dopravného ústavu. Má špecifické nároky.  

Obyvateľom nie je situácia s parkovaním ľahostajná. Voči návrhu však majú výhrady.Obyvateľom nie je situácia s parkovaním ľahostajná. Voči návrhu však majú výhrady. (Zdroj: DP)

Situácia v centre je od pondelka do piatku trvalo neudržateľná.

Problémy

Už pred šiestou ráno prichádzajú do centra autá a dlhodobo šesť aj desať hodín neefektívne blokujú miesta. „Situácia graduje od desiatej hodiny, kedy je námestie preplnené. Parkuje sa priamo v križovatkách, zákazoch a  na chodníkoch. Ľudia, ktorí si idú vybaviť veci v bankách, úradoch či idú na nákupy, alebo riešiť iné veci, často nemajú ani na pol hodiny kde zaparkovať,“ hodnotí stav Daško.

Dodáva, že problémy to robí aj peším, nebezpečné je to pre starších ľudí i matky s kočiarom. Problém je prejsť z chodníka na chodník.

Skryť Vypnúť reklamu

Záchytné parkoviská

Mesto vybudovalo dve parkoviská asi dve až tri minúty od centra. „Napriek tomu pohodlní vodiči parkujú v centre,“ dodáva primátor. Parkoviská by zostali podľa jeho garancií bezplatné.

Analýza

Mestu expertná organizácia na dynamické a statické dopravné systémy – Výskumný ústavu dopravy Žilina spracoval dokument. Ide o multikriteriálnu analýzu parkovania, kde sú varianty od V0, čo je terajší stav, po V6. „Zachovanie súčasného stavu je nemysliteľné, každým rokom je to horšie a horšie a môže dôjsť postupne k dopravnému znefunkčneniu centra,“ zdôvodnil primátor.

Závorový systém

Pri bezobslužnom závorovom systéme regulovaného parkovania by sa centrum od pondelka do piatka približne od piatej ráno do piatej popoludní spoplatnilo s tým, že prvá hodina parkovania by bola zdarma. „Tých, čo tu parkujú viac hodín z pohodlnosti, by to malo vytlačiť na parkoviská, ktoré sme postavili.“

Skryť Vypnúť reklamu

Potreby nového návrhu

To, čo mu zastupiteľstvo uložilo, považuje primátor za zmätočné. „Ak chcú mať pripravené bezzávorové systémy, tak ich majú už v materiáli výskumného ústavu. Nie sú tam len závorové. Takže to, čo mi dali ako úlohu majú splnené,“ tvrdí primátor. Dodáva, že aj verziu bezzávorového variantu, ktorú predložil poslanec Wiedermann zaradí na prerokovanie do decembrového zastupiteľstva.

 „Parkovanie je však nanajvýš odborná vec, je to veľmi ťažká téma, má veľmi prísnu legislatívno-právnu úpravu a expertíza VÚD je moja garancia. Mňa nepresvedčí nikto, že laik rozumie problematike lepšie ako nejaká odborná dlhoročná organizácia v príslušnej oblasti,“ hovorí.

Pri podanom návrhu vidí primátor problém v tom, že mesto nemá zriadenú mestskú políciu a vlastnú odťahovú službu. „Sú potrebné pri bezzávorových variantoch. A kto tvrdí, že nie, tak podľa informácií, ktoré mám ja, zavádza. Pre mesto by bolo zriadenie mestskej polície dosť veľký náklad,“ hovorí primátor s tým, že by prichádzali o prebytok rozpočtu.

Skryť Vypnúť reklamu

Inšpektori a peniaze

Čo sa týka inšpektorov verejného poriadku, Daško hovorí, že musí byť aj súčinnosť so štátnou políciou, tak si dal preverovať cez orgány štátnej správy aj ich názor. „Dostal som odpoveď mailom a včas ho budem prezentovať, či to nie je nad rámec legislatívno-právnej úpravy nášho štátu.“

Daško ešte pripomenul, že pri variante V3, bezoobslužnom závorovom systéme, bude správcom, regulátorom aj inkasantom parkovného mesto a pri žiadnej alternatíve neuvažujeme o zmluve so súkromnou firmou.

Rezidenti

„Pre rezidentov garantujeme bezplatné vjazdy, pobyt a výjazdy motorovými vozidlami. Otváranie brán bude rezidentskými kartami,“ vysvetlil Daško. Rezident je fyzická osoba, občan nepodnikateľ s bydliskom v uvedenom regulovanom priestore s adresou na svoje vozidlá, ako aj fyzická osoba, podnikateľ, živnostník, prípadne vykonávajúci podnikateľskú činnosť podľa osobitného dokladu s adresou v centre. Tak isto aj právnická firma so sídlom firmy alebo adresou v tejto zóne na svoje vozidlá. „Nejde teda o vozidlá klientov, zamestnancov,“ dodal ešte Daško.

Osobitne a podobným systémom budú fungovať záchranné zložky a vozidlá väznice. „Dostanú rezidenčné karty. Sami si budú môcť závory otvárať. Tieto systémy sú veľmi sofistikované, my na to myslíme a máme na to argumenty odborných firiem, že toto je riešiteľné,“ hovorí Daško.

Ku prepočtom nákladov, ktoré vytýkali radnici oponenti aj na zasadnutí sa primátor najprv nechcel vyjadrovať. Spomenutá bola suma niečo cez 60-tisíc eur a v rozpočte je niečo cez 130-tisíc eur. „Pre mňa platí cena, ktorú VÚD zakomponoval vo svojom materiáli ako investíciu a to je cena, ktorej sa držím. Je tu cena 63-tisíc eur pre závorový samoobslužný systém. Tak by sme nastavili aj verejné obstarávanie. Pôvodný rozpočet bol robený skôr. Taká suma sa objavila aj v rozpočte. Materiál VÚD sa objavil potom. Špecifikovali sa nejaké možnosti úspor,“ vysvetlil Daško.

 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 958
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 774
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 733
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 582
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 197
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 931
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 404
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 252
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 182
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 126
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Parkovanie v Ilave

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

ilustračné foto

Pozitívnych bolo 30 556 ľudí.

12 h
Ilustračné foto

V súvislosti s pandémiou nového koronavírusu vykonali hasiči v Trenčianskom kraji v roku 2020 celkovo 581 výjazdov.

16 h

Kvôli havárií stavebného stroja v Milochove uzatvorili cestu na dve hodiny. Dialo sa tak v exponovanej dobe, kedy sa ľudia vracali z práce. Konflikty kvôli stavbe sa vyostrujú, havárie sú častejšie.

15 h
Múzeum ZSSR v Novosibirsku bol v podstate náš jediný cieľ, prečo sme v tomto priemyselnom meste chceli stáť.

Považskobystričanka Kristína Hamárová je vášnivá cestovateľka. Prinášame jej fotogalériu z ciest po Vietname, Indii, Nepále a Rusku.

12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

14 h

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

25. jan

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

25. jan

Naše obce a mestá sa testovania zhostili na jednotku, hoci na prípravu mali len pár dní.

21 h

Už ste čítali?