Situácia v centre je od pondelka do piatku trvalo neudržateľná.
Problémy
Už pred šiestou ráno prichádzajú do centra autá a dlhodobo šesť aj desať hodín neefektívne blokujú miesta. „Situácia graduje od desiatej hodiny, kedy je námestie preplnené. Parkuje sa priamo v križovatkách, zákazoch a na chodníkoch. Ľudia, ktorí si idú vybaviť veci v bankách, úradoch či idú na nákupy, alebo riešiť iné veci, často nemajú ani na pol hodiny kde zaparkovať,“ hodnotí stav Daško.
Dodáva, že problémy to robí aj peším, nebezpečné je to pre starších ľudí i matky s kočiarom. Problém je prejsť z chodníka na chodník.
Záchytné parkoviská
Mesto vybudovalo dve parkoviská asi dve až tri minúty od centra. „Napriek tomu pohodlní vodiči parkujú v centre,“ dodáva primátor. Parkoviská by zostali podľa jeho garancií bezplatné.
Analýza
Mestu expertná organizácia na dynamické a statické dopravné systémy – Výskumný ústavu dopravy Žilina spracoval dokument. Ide o multikriteriálnu analýzu parkovania, kde sú varianty od V0, čo je terajší stav, po V6. „Zachovanie súčasného stavu je nemysliteľné, každým rokom je to horšie a horšie a môže dôjsť postupne k dopravnému znefunkčneniu centra,“ zdôvodnil primátor.
Závorový systém
Pri bezobslužnom závorovom systéme regulovaného parkovania by sa centrum od pondelka do piatka približne od piatej ráno do piatej popoludní spoplatnilo s tým, že prvá hodina parkovania by bola zdarma. „Tých, čo tu parkujú viac hodín z pohodlnosti, by to malo vytlačiť na parkoviská, ktoré sme postavili.“
Potreby nového návrhu
To, čo mu zastupiteľstvo uložilo, považuje primátor za zmätočné. „Ak chcú mať pripravené bezzávorové systémy, tak ich majú už v materiáli výskumného ústavu. Nie sú tam len závorové. Takže to, čo mi dali ako úlohu majú splnené,“ tvrdí primátor. Dodáva, že aj verziu bezzávorového variantu, ktorú predložil poslanec Wiedermann zaradí na prerokovanie do decembrového zastupiteľstva.
„Parkovanie je však nanajvýš odborná vec, je to veľmi ťažká téma, má veľmi prísnu legislatívno-právnu úpravu a expertíza VÚD je moja garancia. Mňa nepresvedčí nikto, že laik rozumie problematike lepšie ako nejaká odborná dlhoročná organizácia v príslušnej oblasti,“ hovorí.
Pri podanom návrhu vidí primátor problém v tom, že mesto nemá zriadenú mestskú políciu a vlastnú odťahovú službu. „Sú potrebné pri bezzávorových variantoch. A kto tvrdí, že nie, tak podľa informácií, ktoré mám ja, zavádza. Pre mesto by bolo zriadenie mestskej polície dosť veľký náklad,“ hovorí primátor s tým, že by prichádzali o prebytok rozpočtu.
Inšpektori a peniaze
Čo sa týka inšpektorov verejného poriadku, Daško hovorí, že musí byť aj súčinnosť so štátnou políciou, tak si dal preverovať cez orgány štátnej správy aj ich názor. „Dostal som odpoveď mailom a včas ho budem prezentovať, či to nie je nad rámec legislatívno-právnej úpravy nášho štátu.“
Daško ešte pripomenul, že pri variante V3, bezoobslužnom závorovom systéme, bude správcom, regulátorom aj inkasantom parkovného mesto a pri žiadnej alternatíve neuvažujeme o zmluve so súkromnou firmou.
Rezidenti
„Pre rezidentov garantujeme bezplatné vjazdy, pobyt a výjazdy motorovými vozidlami. Otváranie brán bude rezidentskými kartami,“ vysvetlil Daško. Rezident je fyzická osoba, občan nepodnikateľ s bydliskom v uvedenom regulovanom priestore s adresou na svoje vozidlá, ako aj fyzická osoba, podnikateľ, živnostník, prípadne vykonávajúci podnikateľskú činnosť podľa osobitného dokladu s adresou v centre. Tak isto aj právnická firma so sídlom firmy alebo adresou v tejto zóne na svoje vozidlá. „Nejde teda o vozidlá klientov, zamestnancov,“ dodal ešte Daško.
Osobitne a podobným systémom budú fungovať záchranné zložky a vozidlá väznice. „Dostanú rezidenčné karty. Sami si budú môcť závory otvárať. Tieto systémy sú veľmi sofistikované, my na to myslíme a máme na to argumenty odborných firiem, že toto je riešiteľné,“ hovorí Daško.
Ku prepočtom nákladov, ktoré vytýkali radnici oponenti aj na zasadnutí sa primátor najprv nechcel vyjadrovať. Spomenutá bola suma niečo cez 60-tisíc eur a v rozpočte je niečo cez 130-tisíc eur. „Pre mňa platí cena, ktorú VÚD zakomponoval vo svojom materiáli ako investíciu a to je cena, ktorej sa držím. Je tu cena 63-tisíc eur pre závorový samoobslužný systém. Tak by sme nastavili aj verejné obstarávanie. Pôvodný rozpočet bol robený skôr. Taká suma sa objavila aj v rozpočte. Materiál VÚD sa objavil potom. Špecifikovali sa nejaké možnosti úspor,“ vysvetlil Daško.
Ako je to s petíciou primátora?
Primátor rozbehol tiež petíciu občanov Ilavy za bezobslužný závorový systém parkovania. Podpísalo ju zatiaľ 800 ľudí a odovzdá ju najneskôr k termínu decembrového zastupiteľstva.
Niektorým obyvateľom sa zdá takáto iniciatíva minimálne zvláštna. „Nepozdáva sa mi, že je tu nejaká petícia, kde je zástupcom primátor, ktorý je zároveň štatutárom mesta. Myslím, že má na to dosť ciest, ako s ľuďmi komunikovať a nie dávať podpisovať petície,“ povedal Braňo Horák. Podobný názor mali viacerí obyvatelia, ktorí prišli na zastupiteľstvo, lebo sa zaujímajú o problematiku parkovania v centre.
Emília Sičáková-Beblavá z mimovládnej organizácie Transparency International Slovensko, ktorá patrí k pobočkám celosvetového hnutia proti korupcii, hovorí, že ide o legálny postup. „Nie je to v slovenských podmienkach zaužívané, ale je to legitímny a legálny nástroj preverovania verejnej mienky. Myslím si, že v demokratickej spoločnosti sa majú správať politici ako reprezentanti a vedieť, čo chcú ľudia, aby bolo presadené a aké veci by mali byť prijaté. Jedným zo spôsobov, ako poznať preferencie, je aj nástroj, akým je petícia. Pravdepodobne primátor nemal dostatočné informácie, čo ľudia, ktorých reprezentuje, chcú. Myslím, že si chce posilniť politický mandát na to, čo presadzuje,“ vysvetlila Beblavá.