Priamo v centre mesta za úradom
Stav mosta za mestským úradom sa ukázal ako havarijný, začali s búracími prácami. „Postupovalo sa krok po kroku. Najskôr sa zlikvidoval kolektor na teplovode a betónové zábradlie, aby sa most odľahčil, potom sa prikročilo k samotnej mostovke,“ opísala postup prác hovorkyňa mesta Iveta Kováčiková. Potrebovali totiž zistiť, či sa ešte dá most zachrániť alebo ho bude treba celý zhodiť a vybudovať nanovo. „Potrebné je odstrániť všetky nosníky, nakoľko boli vo veľmi zlom stave. V súčasnosti projektant vypracúva alternatívne riešenia pre spodnú – nosnú časť mosta,“ dodala Kováčiková. „Veríme, že nový most bude hotový do konca novembra. Bude iný, ako bol doterajší. Vzhľadom na to, že sa pracuje na celkovej revitalizácii centrálnej mestskej zóny, architekti pripravia návrhy tak, aby nová lávka aj esteticky zapadala do tejto koncepcie,“ doplnil primátor Karol Janas.
Teplovod
V starom moste boli vedené aj siete. Riešiť museli aj tento problém. „Uskutočnilo sa taktiež stretnutie projektantov zo spoločnosti GGE s projektantom lávky. Dohodli sa, že najideálnejším riešením je postavenie telesa mostu z prefabrikovaných panelov. Nadstavba sa ešte architektonicky rieši, teplovod by mal byť pritom vedený v samostatnom energo moste,“ vysvetlila Kováčiková. Dodala, že GGE investuje aj do zmodernizovania potrubia, ktoré by malo byť menšie a kvalitnejšie a menej zaťažovať lávku. V súčasnosti riešia aj jeho umiestnenie.Most na sídlisku Stred
Rekonštrukčné práce robia aj na moste cez Domanižanku na sídlisku Stred. Zabezpečuje kratší, bezpečný a komfortnejší prístup k základnej škole, ku kostolu a tiež do centra mesta. Dá sa síce prejsť ponad rieku aj po neďalekom chodníku na moste popri hlavnej ceste. Chodník je však príliš úzky, ťažkosti sú už pri stretnutí dvoch chodcov. Most preto obyvatelia intenzívne využívajú. Na základe realizačnej dokumentácie z roku 1974 je predpokladaný vek mosta 38-39 rokov. „Doteraz sa nerealizovali žiadne väčšie opravy. V spodnej časti mostovky je skorodovaný do takej miery, že mesto muselo osloviť Žilinskú univerzitu o vypracovanie sta-tického posudku na zistenie rozsahu poškodenia. Na pôvodnej doske mosta totiž nebolo vyriešené odvodnenie a presakovanie vody a soli do konštrukcie spôsobilo jeho koróziu,“ hovorí Kováčiková.Práce a termíny
Oceľovú konštrukciu mosta je podľa posudku nutné rekonštruovať z dôvodu korózie oceľových častí mostovky a porušenia betónovej dosky lávky. Za havarijný stav mosta môže v prvom rade nedostatočné odvodnenie. Preto je potrebné zhotoviť kompletne aj nový izolačný systém. Nové bude aj oceľové zábradlie vo výške 1,1 metra nad pochôdznou plochou lávky. Na rekonštrukciu mosta sa v rozpočte rátalo so sumou 126-tisíc eur. Zákazku sa nakoniec podarilo vysúťažiť na necelých 95-tisíc eur. Pôvodne mal byť most hotový do konca novembra. „Pre počasie sa však niektoré práce zdržali a pomalšie treba postupovať aj pre teplovody, ktoré sú tu umiestnené, aby nedošlo k ich poškodeniu. Nechceme nič urýchliť na úkor kvality. Veríme však, že cez vianočné sviatky budú môcť most obyvatelia využívať,“ povedal primátor Janas.Most v Šebešťanovej
Problémy sú aj s mostom v Šebešťanovej. Slúži na prevedenie miestnej cesty ponad potok k rodinným domom a cintorínu. „Na podnet občanov vykonali pracovníci spolu so statikmi obhliadku mosta. Zistili koróziu krajných oceľových nosníkov a úplnú stratu ich únosnosti, koróziu ostaných nosníkov a päťdesiat percentnú stratu ich únosnosti, spráchnivenie a vyhnitie drevenej mostovky, koróziu zábradlia, čiastočný rozpad kamennej, respektíve betónovej opory, trhliny a zanesené dno,“ vymenovala poruchy hovorkyňa Kováčiková. Dodala, že pre poruchy padol návrh na úplné odstránenie vrchnej časti mosta, ktorú nahradia novou konštrukciou. Zabezpečí sa pritom aj odvodnenie mosta. „V súčasnosti sme most zastabilizovali, aby nedošlo k jeho zrúteniu. Statické posudky, ktoré máme, sú však jednoznačné a most musí ísť celý dole. Nahradený bude novou mostovkou,“ povedal primátor mesta.