JASENICA. Doprava na ceste do Papradnianskej doliny bola v deň nehody zablokovaná na niekoľko hodín. Osobné autá využívali úzke uličky medzi domami, cestujúci v autobusoch mali smolu. Vystupovali zväčša pred miestom nehody a o odvoz do vzdialenejších obcí sa museli postarať sami. Obec musela lávku nahradiť. Išlo o nečakaný výdavok, ktorý nie je zanedbateľný. Starosta Jasenice Richard Pekár hovorí, že mali odvtedy ďalšiu nehodu. Úsek je podľa neho veľmi nebezpečný.

Lávka opäť slúži a nemalý výdavok
Rekonštrukcia lávky bola podľa starostu Jasenice Richarda Pekára zásadná. „Urobili sme obstarávanie na projekt rekonštrukcie, a potom sme robili obstarávanie na dodávateľa prác. Na začiatku nám po prieskumoch vychádzali na naše pomery doslova šialené sumy. Neskôr sa nám podarilo investíciu stlačiť na približne 28 300 eur,“ hovorí starosta s tým, že v sume je zahrnutá cena za lávku aj s vybudovaním základov a jej osadením. Niečo by mala preplatiť obci zo vzniknutých nákladov aj poisťovňa, ale akú čiastku, to ešte starosta nevie v tomto štádiu povedať. Zvyšok zaplatia z obecného rozpočtu.„Keď som pozeral územný plán, tak v záverečnej časti sú aj rekonštrukcie mostov, takže jednu sme už nedobrovoľne zrekonštruovali teraz. Môžeme sa venovať aj ďalším, lebo aj ich stav už nie je dobrý. Tak, ako boli pred 50 rokmi postavené, tak sa s nimi nič nerobilo,“ dodáva Pekár.
Dúfa, že ho prežije
Ľudia v obci boli pre chýbajúcu lávku už dosť nervózni. „Nehoda sa stala začiatkom marca a lávku sme osadili 30. októbra, takže vyše pol roka sa museli zaobísť bez nej. Nechápu celkom, že musíme robiť nejaké procesy verejných obstarávaní a inak to nejde. Napätie bolo dosť veľké, takže som rád, že sa to podarilo zrealizovať. Dúfam, že mňa už prežije,“ dodáva už žartom starosta. Premostenie je dôležité, pretože v celej obci je jeden most, po ktorom môžu chodiť autá a na hornom konci už len jedna celokovová lávka, po ktorej môže prejsť auto. „Lávka v dolnej časti bola veľmi využívaná,“ vysvetľuje starosta. Obec sa rozkladá na obidvoch stranách rieky a druhé premostenie je dosť ďaleko. Na začiatku riešila obec aj otázku, či by mohlo obnovené premostenie slúžiť aj pre autá. „S prihliadnutím na dopravnú situáciu na hlavnej ceste povedali dopraváci, že nie,“ vysvetľuje Pekár.
Bezpečnosť
Po marcovej nehode zvolal starosta Jasenice stretnutie všetkých kompetentných, aby riešili otázku bezpečnosti na ceste, ktorá je vstupnou bránou do celej doliny a v týchto miestach je najužšia. „Nie je tu chodník, sú tu rodinné domy a navyše ide o kľúčovú cestu. Ak sa stane nehoda, zablokuje sa prístup do celej doliny a neexistuje zodpovedajúca alternatívna trasa, kadiaľ by sa dala doprava presmerovať. Je preto dôležité, aby cesta bola čo najbezpečnejšia a aby sa takéto veci nestávali,“ hovorí o nebezpečnom úseku cesty starosta. Urobili aj súpis toho, čo by mohli urobiť z hľadiska zvýšenia bezpečnosti. Podarilo sa im už umiestniť radar na meranie rýchlosti. „Požadujeme aj zvodidlá, ktoré by tu mali podľa noriem byť. Ak je totiž prevýšenie medzi dnom rieky a cestou viac ako dva metre, je to povinnosť,“ hovorí Pekár. Zábradlie, ktoré tu je neplní už žiadnu bezpečnostnú funkciu. Dodáva, že nejaké úseky chodníkov by mohli na ceste zrealizovať a dali ich naprojektovať. Pre lepšie osvetlenie tejto časti chcú ešte do konca roka doplniť lampy tam, kde je ich možné umiestniť a kde na stĺpoch pri ceste chýbajú „Posledným krokom, keď zrealizujeme chodníky, je urobiť aj nasvietené priechody. Tie môžeme mať podľa normy len z chodníka na chodník, takže pokiaľ nemáme chodníky, nemôžeme namaľovať priechody,“ vysvetľuje Pekár. Opäť stretnutieV septembri mali v tomto úseku ďalšiu nehodu, pri ktorej došlo k prerazeniu zábradlia. „Je len otázka času, kedy bude ďalšia a auto môže skončiť opäť v rieke. Bolo by vhodné postaviť sa k tomu trochu zodpovednejšie,“ hovorí starosta. Opäť zorganizoval pracovné stretnutie v súvislosti s problémom a uvidí, ako sa k tomu kompetentní postavia.