ILAVA. Niektorí obyvatelia ilavského regiónu, kde sa buduje kanalizácia, sa už ani nemajú chuť sťažovať na problémy, ktoré im priniesla stavba. Len krčia ramenami. Iní hovoria už dlho väčšinou to isté. Termín ukončenia sa posunul, veľa ciest je už dlhšie v zúfalom stave. A to aj hlavná cesta prvej triedy. Zástupcovia samospráv si myslia, že veci už presahujú hranicu chápania.
Konečne by to mohli dať do poriadku
Mladú ženu Lenku Struhárovu sme zastavili pri ceste autom po rozkopanej ceste v Klobušiciach. „Je to katastrofa. Toto už robia naozaj dlho. Neviem ani o tom, že by sme boli napojení na kanalizáciu. A už ani neočakávame, že to bude tento rok. Neviem, prečo sa to tak naťahuje,“ posťažovala sa pani Struhárová. Na ich ulici sa vystriedalo podľa jej slov viacero firiem. Nespokojná bola aj Irena Kováčová, ktorá sa ponáhľala pešo na autobus. „Keby to konečne už dali do poriadku. Ani chodiť sa tu nedá, vykrivujeme si nohy. Je to hrozné. Sľubovali, že to bude hotové koncom roka a stále nič,“ posťažovala sa.

Nespokojnosť aj inde
Nespokojní boli obyvatelia aj na inej ulici v Klobušiciach, kde budovali kanalizáciu. „Po ukladaní kanalizácie je cesta v strašnom stave. Predtým bola normálna. Teraz ju trochu zaplátali, hore však zase vykopali jamu a nechali tak. Vyššie od nás je po nej naozaj hrozné chodiť,“ opísala situáciu Anna Sirotná. Dodala, že keď prší, je blato. Keď je sucho, práši sa tak, že nemôžu vôbec vetrať. „V Klobušiciach nie je dorobená žiadna cesta,“ dodala pani Anna s tým, že u nich je to ešte celkom dobré oproti iným častiam. Spomenula tiež, že aj postup prác sa im akosi nepozdával. „Partia robotníkov rozkopala ulicu, uložila potrubia, zahrabali ich. O mesiac na to prišli opäť, všetko rozkopali, potrubia vybrali a robili znovu,“ prezradila pani Anna. Dodáva, že nevedia ani to, kedy ich napoja.

Nechce ju a obavy zo zaplátania
Peter Zermegh nemal ani tak výhrady k prácam, trápilo ho niečo iné. „Poruchy odstraňovali, tak inak sa to nedá robiť, len že kopú. Ale ja mám čističku, ja sa ani nechcem napájať na kanalizáciu. Všetko bude raz tak drahé, ako teraz. Ako to zaplatím z dôchodku?“ povedal. Mladý muž Maroš Novotný hovorí, že cesta do ich časti bola dobrá, teraz je to zlé. „Mali ju už dokončiť a nič. Navyše, ak ju len zaplátajú, bude to nanič. Keď po ceste prejdú ťažšie stroje, bude to hneď samá jama,“ posťažoval sa Novotný.
Na Slovensku je to tak
Pýtali sme sa aj ľudí v Ilave. „Som od fachu, ale mám z tej stavby nedobrý pocit. Nie je to dobre vyriešené. Aj sa to všelijako stavalo, kadekto sa tu vystriedal. Za tie peniaze by sa to dalo naprojektovať a urobiť lepšie. Myslím si, že hrozia poruchy,“ povedal svoj názor pán Štefan. Marián Hrubiško reagoval, že sa niet čo čudovať, keď sme na Slovensku. „Tu je to tak. Robím v Rakúsku a keby som mal porovnať, ako sa robí tam a u nás, nemám odvahu. Tak možno dvesto rokov, a potom sa môžeme o porovnávaní baviť. Veď je smiešne už to, že nie sme schopní čerpať eurofondy, teda využiť peniaze, ktoré nám niekto dáva. A je to veľa percent,“ dodal Hrubiško.

Bez obrúskov ako furman
Sklamaní sú aj obyvatelia Košece. „Je to strašné. Veď sa pozrite, akú máme cestu. Čo narobíme! Volali sme aj starostovi. Je tu blato, mám problém dostať sa aj na zastávku, keď idem k lekárovi. Beriem si vlhké servítky, aby som sa mohla poutierať od špiny. Som vždy ako furman,“ hovorí Anna Körmendyová. Potom už aj žartom dodáva, že dodávateľ stavby veru nemá pre túto robotu ten správny fairontový kľúč. „Práce trvajú dlho, už to ani nepočítame.“
Presahuje to už hranicu chápania
Zástupcovia samospráv čelia už dlho kritike verejnosti. Obávajú sa aj o kvalitu prác.
Stále nedokončené
Primátor Štefan Daško upozorňuje, že investorom výstavby projektu odkanalizovania je Považská vodárenská spoločnosť a aj žiadateľom na eurofondy. „Dodávateľom je smutne známa firma Váhostav. Projekt sa realizuje na území viacerých obcí a miest na línii od Ladiec až po Dubnicu. Situácia po problémoch menovanej firmy nie je dobrá, hoci určitý pokrok sa urobil oproti stavu spred pol roka,“ hovorí Daško. Práce však podľa neho stále nie sú dokončené, hlavne v Klobušiciach, ale aj v centrálnej mestskej časti Ilavy. „Minimálne komunikácie nemáme dané do pôvodného stavu, aké boli pred rozkopaním. Občanom to dlhodobo znepríjemňuje život. Táto stavba z hľadiska dodávateľa stavby nie je dlhodobo zvládaná odborne,“ hovorí Daško.
Mesto Ilava má množstvo sťažností. Posielali ich na Váhostav. „Chcel som sa dostať priamo aj ku kľúčovým akcionárom Váhostavu, čo sa mi však nepodarilo,“ vysvetlil. Obavy aj o kvalituPri štarte stavby to podľa primátora išlo celkom dobre. „Vtedy sme sa snažili ešte obyvateľom vysvetliť, že musia byť trpezliví, že ide o náročnú líniovú stavbu. S tým, ako sa medializovali problémy dodávateľskej firmy, ktoré riešil a podľa mňa nevyriešil slovenský parlament, vláda či premiér, situácia sa len zhoršovala. Prestali sa plniť termíny, menili sa firmy,“ opisuje situáciu Daško. Obáva sa tiež, aká bude kvalita prác.
Je to nebezpečné
Radomír Brtáň, starosta obce Košeca, upozornil hlavne na stav ciest, ktoré nie sú naozaj bezpečné. „Hlavne keď nemrzne, je na nich strašne veľa blata. Ne ceste prvej triedy je stále dočasná vysprávka, niektoré nie sú urobené ani dočasne. Je tam len navezený makadam a sú zavalcované,“ opísal situáciu, ktorá trvá už veľmi dlho.
Dočasná vysprávka na hlavnom cestnom ťahu cez obec je však nekvalitná, nedá sa po nej jazdiť bezpečne, a tak idú autá radšej do protismeru. Takýto stav na ceste prvej triedy, ktorá by v prípade výpadku diaľnice bola dosť zaťažená, je neprijateľná. Ľudia už podľa starostu právom strácajú trpezlivosť. „Spoliehali sme sa, že v tomto roku bude všetko hotové. Obávam sa, že niektoré cesty budú až v lete 2016. Práce trvajú už naozaj veľmi dlho, presahuje to hranicu chápania,“ dodal ešte Brtáň.

Kompletne ju ukončia až v prvom polroku 2016
Na výstavbu kanalizácie má Považská vodárenská spoločnosť podpísanú zmluvu s Váhostavom.
Sľub nedodržali
Keď sme sa jej hovorcu pýtali v júni, či firma dodrží termín dokončenia, dostali sme odpoveď, že áno. Nestalo sa. „Pre objektívne príčiny pri výstavbe bol termín investorom zmenený. Pri výstavbe bolo potrebné odčerpať kaly, ktoré boli vo väčšom množstve a v inej konzistencii, ako sa pôvodne predpokladalo. Pôvodný termín bol september 2015 a tento termín bol predĺžený na koniec roka 2015,“ uviedol Halán.
Cesty a ako je to s kanalizáciou
Hovorca ešte dodal, že stavba už bola daná do užívania, pričom niektoré dokončovacie práce sa budú realizovať v prvom polroku. „Ide napríklad o finálnu úpravu ciest asfaltovaním, ktoré nie je možné realizovať v zimnom období,“ dodal Halán s tým, že ak nie je niekde navrchu položený asfalt, neznamená to ešte, že sa kanalizácia nemôže využívať. „Váhostav odovzdal stavbu do užívania investorovi a všetky ďalšie veci robí on. Rovnako postupujeme aj pri výstavbe diaľnic, kedy diaľnicu odovzdáme Národnej diaľničnej spoločnosti, a potom prebieha ešte proces kolaudácie a tak ďalej. Oni potom rozhodujú, kedy pôjde stavba reálne do užívania,“ vysvetlil ešte Halán. Za posunutie termínu nebola Váhostavu uložená sankcia.
Problémy s platbami
Váhostav mal problémy aj s včasnou úhradou záväzkov voči subdodávateľom. „Bol spustený proces reštrukturalizácie a počas tohto procesu sa vyskytli problémy aj na tejto stavbe s dodávateľmi, ktorí odmietali pracovať pre Váhostav a tých sme nahrádzali vlastnými kapacitami a boli zazmluvňovaní aj noví dodávatelia,“ povedal Halán.
Riaditeľ hovorí, že k predĺženiu realizácie nedošlo vinou zhotoviteľa
Na meškanie prác, prípadné sankcie za nedodržanie termínov, ako aj napojenie užívateľov sme sa pýtali aj riaditeľa Považskej vodárenskej spoločnosti Jána Balušíka.
Obyvatelia sú sklamaní. Najprv bol termín dokončenia september 2015, potom december 2015. Nevedia tiež, kedy budú napojení.
- Stavba bola ukončená podpísaním preberacieho protokolu 14.12.2015. Objednávateľ prác Považská vodárenská spoločnosť, a.s. požiadala 22.12.2015 Okresný úrad Ilava o vydanie písomného súhlasu so skúšobnou prevádzkou, počas ktorej sa overia funkcie technologických zariadení a preukáže sa dosiahnutie projektovaných parametrov. Ukončenie skúšok je predpokladané do konca apríla 2016, keď požiadame Okresný úrad Ilava o následné rozhodnutie o prevádzke. Napojenie obyvateľov na vybudovaný verejný vodovod a splaškovú kanalizáciu bude prebiehať po uzatvorení zmlúv s jednotlivými producentmi a odberateľmi so zahájením od apríla 2016. Každý odberateľ bude písomne vyzvaný na uzatvorenie zmluvy na odber vody a odvedenie a čistenie splaškových odpadových vôd.
Dodávateľ nedodržal termíny. Pri výstavbe diaľnice hrozili za nedodržanie termínov sankcie. Ako je to v tomto prípade? Ak nebol dodávateľ sankcionovaný, tak na základe čoho? Sú zmluvné podmienky iné, ako pri dielach na diaľnicu alebo boli nejaké iné dôvody, prečo sa od sankcií upustilo?
- Z dôvodu riešenia nepredvídaných fyzických prekážok – likvidácie uskladnených neodvodnených kalov vyvolaných so súbehom rekonštrukčných prác a zabezpečením čistenia odpadových vôd na Čističke odpadových vôd Dubnica nad Váhom bola lehota výstavby rozhodnutím stavebného dozoru predĺžená z 12.9.2015 do 15.12.2015 bez navýšenia zmluvnej ceny za práce.
Prípadne došlo k inému vyrovnaniu sankcií za nedodržanie termínov? Možno zápočtom pri nejakej inej investičnej akcii, ktorú by musela realizovať PVS?
- K predĺženiu realizácie prác nedošlo z viny zhotoviteľa, preto sme doteraz sankčné pokuty voči nemu neuplatňovali. Tieto si budeme uplatňovať v prípade nesplnenia zmluvných podmienok počas doby trvania zmluvy o dielo.
DETA PITOŇÁKOVÁ