ILAVA. Predtým pracovala v gumárenskej firme, kde mala vyšší zárobok. Potom však prišli deti, s nimi aj rozličné choroby, a tak začala hľadať zamestnanie, aby mohla byť v mieste bydliska. Rok učila na strednej škole, teraz je učiteľkou základnej školy.
Aj na úkor voľna
Práca ju baví. Je angličtinárka, pracuje na skrátený úväzok. Deti rada učí, snaží sa im vysvetľovať učivo rôznymi pútavými formami, aby ich zaujala a motivovala. Okrem toho sa snažila zapájať do projektov, ktorými by pomohla škole i žiakom. Aj vďaka jednému z nich pôvodne malo ísť počas dvoch rokov trvania projektu 24 ľudí do zahraničia na výmenný pobyt. Nakoniec sa ho mohlo zúčastniť 47 žiakov. Všetko robila vo svojom voľnom čase, po poobediach, nociach, na úkor svojej rodiny. Záverečnú správu písala počas dovolenky cez prázdniny. Najväčšou odmenou pre ňu boli slová detí, že pobyt v cudzom prostredí im veľmi pomohol zdokonaliť sa v anglickom jazyku, nebáli sa komunikovať v cudzom jazyku. Škola z projektu, ktorého hodnota bola 20-tisíc eur, získala aj peniaze na nákup odpadových košov na separovaný zber.
Robia tak aj iní
„Podobné aktivity robia aj iní učitelia. Stráca sa však motivácia. Všetko robia vo voľnom čase, to ale nikto nevidí, nikto im to nezaplatí,“ hovorí učiteľka. „Rovnako pri vyučovaní sa snažíme motivovať žiakov, aby sa zaujímali o učivo. Pýtam sa, kto motivuje učiteľov? Áno, je odmenou aj to, keď sa ozývajú bývalí žiaci, ako sa majú, čo robia. Ale stačí to? Morálne áno. Nie však finančne. Príčina je v zle nastavenom systéme hodnotenia učiteľov. Keď si učiteľ chce zvýšiť plat kreditovými školeniami, efekt sa dostaví až za niekoľko rokov. Ale vy robíte naplno teraz. Keď robím naplno teraz, prečo by som nemala byť adekvátne ohodnotená? Potrebujem žiť teraz, potrebujem platiť účty teraz, nie až o niekoľko rokov,“ poukazuje.
Učitelia nemajú motiváciu
Vysvetľuje, že má dve štátnice, dve maturity a plat na úrovni absolventa učňovky. „Ne-chcem tým nikoho diskriminovať. Viem, že mám skrátený úväzok, a preto nižší plat. Ale keby som mala aj plný úväzok, tak by nebol oveľa vyšší. Myslím si, že je to najmä pre mladých začínajúcich učiteľov veľmi demotivujúce. Aj oni chcú žiť, založiť si rodinu. Každý z nich má vysokoškolské vzdelanie, ale na plate to nepozná. Niekto ho určil tabuľkovo a vôbec nediferencuje, kto je akým učiteľom. Lenže v živote nejde všetko podľa pravítka. Výsledkom je, že mladí učitelia sú demotivovaní, odchádzajú zo školstva. Nielen kvôli platu, ale aj podmienkam pri učení. Chýbajú im rôzne pomôcky, učebnice. Aj pre toto sme sa zapojili do štrajku,“ dodala.(VŽ)
Niektoré príbehy sa začínajú potichu – v malej izbe, s vôňou prvej vlastnoručne napraženej kávy. Taký bol aj začiatok cesty Petra Szaba, dnes už známeho mena vo svete výberovej kávy.