POVAŽSKÁ BYSTRICA. O vybudovaní klientskeho centra na považskobystrickom okresnom úrade sa hovorilo dlhší čas. Práce zdržali vyššie náklady na rekonštrukciu vstupných priestorov v budove, ktoré boli hradené z kapitálových výdavkov. Otvorili ho v polovici decembra. Zmenili sa aj úradné hodiny.
Osemnásť pracovísk
V klientskom centre, vo vstupných priestoroch budovy okresného úradu, je osemnásť pracovísk, kde okrem oddelení polície majú zastúpenie takmer všetky odbory okresného úradu. V centre je k dispozícii aj terminál na úhradu poplatkov, pokladňa a rokovacia miestnosť na náročnejšie agendy. „V klientskom centre vybavia občania záležitosti týkajúce sa starostlivosti o životné prostredie, živnostenského podnikania, pozemkového a lesného odboru, odboru dopravy a pozemných komunikácií a tiež na overovanie listín a podpisov môžu využiť matriku,“ informuje prednosta okresného úradu Jozef Smatana.
Presunuté pracoviská z polície
Na okresnom úrade občania vybavia aj záležitosti týkajúce sa vozidiel, dokladov či zbraní. Tieto oddelenia sa presťahovali do klientskeho centra, výnimkou je oddelenie evidencie zbraní a streliva, ktoré je na 4. poschodí. „Tieto činnosti sú už dislokované v rámci okresného úradu tak, aby občan vybavil všetko na jednom mieste,“ povedal okresný policajný riaditeľ Slavomír Kučera. Do uvoľnených priestorov na policajnom riaditeľstve by sa podľa jeho slov malo presťahovať obvodné oddelenie polície.
Každý deň
Otvorením klientskeho centra sa zmenili aj úradné hodiny. Ako Smatana povedal, v centre si občania vybavia svoje záležitosti každý pracovný deň, a to v pondelok, utorok a štvrtok od 8. do 15. hodiny, v stredu od 8. do 17. hodiny a v piatok od 8. do 14. hodiny.
Poradie určuje terminál
Zároveň sa zjednodušil aj vyvolávací systém. Poradové čísla klientov na jednotlivé pracoviská určuje samoobslužný terminál. „Výhodou je, že klient si vie približne odhadnúť, ako dlho bude čakať. Objednanie sa cez internet je možné iba v prípade evidencie vozidiel na okresnom dopravnom inšpektoráte. Podotýkam, že v takomto prípade je potrebné prísť pätnásť minút pred objednanou hodinou a zaevidovať sa na samoobslužnom termináli. V prípade, že ak občan potrebuje pri evidovaní pomoc, k dispozícii je supervízor, ktorý má klientske centrum na starosti,“ vysvetlil Smatana. Za pozitívum považuje on-line prepojenie klientskych centier na Slovensku, čo ocenia najmä tí, ktorí cestujú za prácou do iných miest. Svoje záležitosti si môžu vybaviť teraz v klientskom centre na ktoromkoľvek okresnom úrade. Výhodou je, že si nemusia vopred vybaviť napríklad výpis z registra trestov, ten systém vygeneruje priamo v klientskom centre.
Právna služba
O pár dní by sa služby v centre mali rozšíriť o právnu poradňu. Bude určená pre sociálne slabších obyvateľov, pre ktorých budú právne služby poskytované, ak splnia zákonom určené podmienky, bezplatne. V budúcnosti by mal svoje služby poskytovať aj kataster.