Dopravné nehody mali v minulom roku tragickejšie následky ako v predchádzajúcom. Čo bolo najčastejšou príčinou? Aj o tom sme sa porozprávali s riaditeľom považskobystrického okresného dopravného inšpektorátu Ľubomírom Dvorským.
Do pôsobnosti dopravného inšpektorátu patria okresy Považská Bystrica a Púchov. Ktorý okres bol vlani na tom lepšie z pohľadu nehodovosti?
– Niektoré ukazovatele majú oba okresy spoločné, iné rozdielne. V okrese Považská Bystrica sa vlani stalo 130 dopravných nehôd, čo je nárast o sedemnásť. Vzrástol aj počet usmrtených a ťažko zranených. Pri nehodách zomreli traja ľudia, čo je nárast o dvoch, viac bolo aj ťažko zranených. Najviac nehôd sme zaznamenali cez deň od 8. do 16. hodiny, najkritickejším dňom je piatok. V okrese Púchov počet nehôd klesol o jedenásť, počet usmrtených ale vzrástol. Na následky zranení pri nehode zomreli dvaja ľudia, počet ťažko zranených klesol. Najviac nehôd bolo v noci medzi 20. až 24. hodinou a 4. až 8. hodinou.
To sú čísla zo štatistík. Majú síce vypovedaciu hodnotu, ale o príčinách veľa nehovoria...
– To je pravda. Toto je práve ukazovateľ, ktorý je pre oba okresy spoločný. Najčastejšou príčinou dopravných nehôd bolo nevenovanie pozornosti vedeniu vozidla, nedostatočná vzdialenosť, rýchlosť. Ďalším spoločným znakom pre oba okresy je, že klesol počet nehôd pod vplyvom alkoholu, rovnako, ako aj vodičov, u ktorých bola dychová skúška pri cestnej kontrole pozitívna.
Ktoré úseky sú považované za najnebezpečnejšie?
– Opäť spoločné pre oba okresy. Nie sú to už hlavné ťahy, ale miestne komunikácie. V Považskobystrickom okrese je problematická cesta II/517 od Prečína po Domanižu, a to najmä keď prší, je hmla alebo námraza. Vodiči často podceňujú stav vozovky, a keď sa vozidlo dostane do šmyku, už je veľmi ťažko ovládateľné. Navyše je v blízkosti cesty aj potok, takže dosť často autá končia aj v ňom. Svoje schopnosti najčastejšie preceňujú mladí vodiči. Neuvedomujú si, že cesta síce môže byť o pár stoviek metrov suchá, ale keď sa pri Zemianskej Závade dostanú medzi skaly, je jej povrch iný. V lepšom prípade skončia len so zranením. Žiaľ, jedna nehoda bola aj smrteľná, navyše vodič nebol pripútaný. Preto sme navrhli v jednom úseku zníženie rýchlosti a tiež osadenie zvodidiel. K problematickým úsekom patrí aj cesta II/507 od Udiče po Šebešťanovú. V okrese Púchov sú to taktiež miestne komunikácie, hlavná cesta I/49 Púchov – Vieska až po Belušu a cesta II/507 od Horoviec do Púchova.
Podieľali sa na nehodách aj cyklisti?
– Áno. V okrese Považská Bystrica sa dve z troch smrteľných nehôd týkali práve cyklistov. Obaja mali síce potrebnú výbavu, ale precenili svoje schopnosti. V prvom prípade cyklista nezvládol v Manínskej tiesňave riadenie a narazil do skaly, navyše bol pod vplyvom alkoholu. V druhom prípade cyklista v Čelkovej Lehote podcenil terén. Nestačí mať len prilbu, ochranné prvky a kvalitný bicykel. Jazdiť treba tak, aby zvládli aj nečakané prekážky.
To, že chodci patria medzi najohrozenejších účastníkov premávky, je všeobecne známe. Ale občas majú vodiči pocit, že si to neuvedomujú...
– Myslím, že sa s týmto pocitom stretol už každý vodič. Chodci veľmi často riskujú pri prechádzaní cez cestu mimo priechodov. Je to najmä v blízkosti autobusových zastávok či v Považskej Bystrici na hlavnej ceste pri pošte. Tento rok na to doplatila chodkyňa. Pri nehode utrpela zranenia, ktorým v nemocnici podľahla. Chodci by nemali podceňovať svoju bezpečnosť a využívať na prechádzanie cez cestu iba priechody, nie kľučkovať pomedzi autá. Je to nebezpečné najmä počas zníženej viditeľnosti a dažďa. Ale nemali by riskovať ani na priechodoch pre chodcov náhlym vkročením na vozovku. Auto má určitú brzdnú dráhu, nedokáže zastaviť na mieste.
Nácvik činnosti zásahu pri likvidácii požiaru ubytovacieho zariadenia bolo hlavným cieľom víkendového taktického cvičenia profesionálnych a dobrovoľných hasičov z okresov Ilava a Trenčín v Nemšovej.