POVAŽSKÁ BYSTRICA. Keď sa stavala Petržalka, v rokoch 1973 až 1990 platil zákon, podľa ktorého investor musel 0,5 až 2 perc. z prestavaných peňazí vyčleniť na výtvarné dotvorenie objektu či jeho okolia. Okrem sôch či iných artefaktov takto vzniklo aj sedem monumentálnych malieb na štítových stenách 12-poschodových panelákov, ktorých plocha dosahovala až 450 štvorcových metrov. Autorom jednej z nich je akademický maliar Jozef Porubčin. „Keď sa po roku 2000 začalo v Petržalke so zatepľovaním bytoviek, všetky tieto maľby či mozaiky postupne pod zateplením zmizli. Už som sa zmieril s tým, že takto odíde do histórie aj môj Mier,“ spomenul.

Jeho maľba na Osuského ulici vydržala ako posledná. No v marci 2015 začali polystyrénom prekrývať aj ju. „Bolo šťastím, že sa našiel niekto taký ako novinár a fotograf Martin Kleibl, ktorý sa podujal na jej záchranu,“ dodal Porubčin. M. Kleibl sa totiž ešte ako chlapec z protiľahlého domu denne díval na Porubčinove dielo, páčilo sa mu a nechcel sa zmieriť s tým, že zmizne. V apríli 2015 inicioval verejnú zbierku na záchranu Mieru.
Maľba bola nanovo dokončená v novembri 2015. Túto jar ju čaká ešte jeden náter, aby vydržala čo najdlhšie. V súvislosti s ňou sa tiež otvorila debata o dôležitosti umeleckých diel aj v rámci novej výstavby sídlisk a ochrane diel, ktoré už boli realizované.
Akademickému maliarovi Jozefovi Porubčinovi patrí aj slovenský primát v rámci najväčšieho stvárnenia Cyrila a Metoda (fasáda kostola v Návojovciach pri Partizánskom, výška postáv 11 metrov, realizované v roku 1993), no svoje diala realizoval aj v rodnom regióne. Napríklad v kostoloch či v cirkevných objektoch v Malých Ledniciach, Prečíne, Ďurčinej, Konskej ,Veľkej Čiernej, Rajeckej Lesnej, Strečne, Trenčianskej Turnej či v Nemšovej, no aj v Púchove, kde tamojšie nákupné stredisko už od roku 1975 zdobí jeho abstraktná kamenná sekaná mozaika s prírodnými motívmi.