„Krajský stavebný úrad v Trenčíne zamietol odvolania občianskych združení a obyvateľov, ktorí ich podali vo veci územného rozhodnutia na umiestnenie líniovej stavby „diaľnica D1 Sverepec-Vrtižer variant V2a/I“ a v plnom rozsahu potvrdil územné rozhodnutie stavebného úradu v Považskej Bystrici. Rozhodnutie krajského stavebného úradu je k dispozícii na webovej stránke mesta i priamo na mestskom úrade,“ informuje hovorkyňa mesta Dobroslava Krajačičová.
K územnému rozhodnutiu podalo pripomienky trinásť subjektov. Vo väčšine prípadov sa zhodovali, najmä v tom, že nebolo rešpektované záverečné stanovisko ministerstva životného prostredia. Viacerí poukazovali aj na pripravovanú prekládku cesty I/61, s ktorou úzko súvisí privádzač Sverepec, lebo sa bude napájať na spomínanú cestu. Medzi účastníkmi konania boli vlastníci nehnuteľností, ktorých sa priamo dotýka prekládka hlavnej cesty, pretože sú v asanačnom pásme výstavby. Krajský stavebný úrad neakceptoval ani námietky občianskych združení. „Krajský stavebný úrad najprv prekrútil znenie nášho odvolania a potom ho vyhlásil za irelevantné. V odvolaní sme totiž tvrdili, že ministerstvo životného prostredia variant V2a/I (s križovatkou Centrum) neodporúča, pretože bol z hľadiska niektorých dopadov na obyvateľstvo nevýhodnejší než variant nulový. Úrad nám však „vložil“ do úst, že nebol predmetom posudzovania, čo je podstatný rozdiel. Rozhodnutie krajského stavebného úradu považujeme za veľmi nešťastné, pretože jediným opravným opatrením je už len preskúmanie súdom, čo by nevyhnutne znamenalo ďalšie zdržanie výstavby,“ reaguje na rozhodnutie úradu Juraj Smatana z občianskeho združenia Diaľnica a príroda. Aké ďalšie konkrétne kroky podniknú, zatiaľ neprezradil.
Zdôraznil však, že v žiadnom prípade sa diaľnici nebránia, ale nie za cenu zdravia a poškodenia životného prostredia obyvateľstva. „Teraz príde na rad stavebné konanie. Dúfam, že mesto nezopakuje procesnú chybu o upovedomení obyvateľstva. V prípade územného konania totiž 15-dňovú zákonnú lehotu skrátilo na 8 dní. Jeho chybu musel napraviť až krajský stavebný úrad,“ skonštatoval Smatana. Ako ďalej dodal, združenie bude informovať o tom, kto „zapríčinil“ zmenu variantu V2a/II (návrh investora – SSC) na variant V2a/I. Z odôvodnenia v rozhodnutí krajského úradu vyplýva, že sa tak stalo na základe požiadaviek mesta a územno-plánovacej dokumentácie schválenej mimoriadnym zastupiteľstvom mesta v decembri minulého roka. „Principiálne ide o rovnakú záležitosť ako v prípade KIA Žilina, pretože táto zmena sa dotýka vlastníctva viacerých občanov. Dá zákon za pravdu ich vlastníckym právam alebo veľkej investícii?“ spýtal sa.
Autor: vž