ároveň pripravuje žiakov pre štúdium na vysokých školách. Začiatky jej vzniku sa datujú do obdobia školského roku 1939/40. Rozhodujúcu úlohu pri jej vzniku zohrali Ing. Jaroslav Kubík, riaditeľ Zbrojovky a novozvolený starosta mesta Považská Bystrica, obecná rada na čele s Albertom Uríkom a Jozefom Petrášom, okresný náčelník dr. Štefan Schurman a námestník starostu Rudolf Jurášek. Oficiálny názov školy bol vtedy Verejná nižšia priemyselná majstrovská škola strojnícka v Považskej Bystrici. Počas obdobia šesťdesiatich piatich rokov prešla rôznymi názvami. Raz to bola Štátna slovenská priemyselná škola, potom Vyššia priemyselná škola alebo Stredná priemyselná škola strojnícka. Jej oficiálne pomenovanie od roku 1996 je Stredná priemyselná škola v Považskej Bystrici. Za posledných pätnásť rokov sa toho veľa zmenilo. Pribudli nové študijné odbory, dokončil sa pavilón odborných učební a zrekonštruovali sa telocvične.
Absolventi TIS-ky sa nestratia
Absolvent technicko informatívneho odboru (TIS) je schopný samostatne vykonávať práce technicko-hospodárskeho charakteru v priemyselných odvetviach. Štúdium je zamerané na zvládnutie dvoch povinných cudzích jazykov (možnosť výberu), technického kreslenia, strojníctva, elektrotechniky, výpočtovej techniky, vedomosti z ekonomiky, účtovníctva, hospodárskej korešpondencie. Od tretieho ročníka si môže zvoliť predmet: manažérstvo, psychológia práce, cudzojazyčná korešpondencia, spoločenský styk, marketing a voliteľná výpočtová technika. Odbor je vhodný rovnako pre dievčatá, ako aj chlapcov.
Zručnosť a vedomosti preukazujú v ZENITE
Študenti tretieho a štvrtého ročníka strojárskeho odboru každoročne preukazujú svoje vedomosti a zručnosti v školskom kole súťaže ZENIT. Podľa informácií Ing. Kataríny Štefinovej najvyššie hodnotenou časťou súťaže je vypracovanie výrobného postupu a samotná výroba jednoduchého zariadenia v školských dielňach. Preverované sú i teoretické poznatky z predmetov technické kreslenie, strojárska konštrukcia, strojárska technológia, kontrola a meranie. Víťazi školských kôl postupujú do krajských kôl, kde študenti SPŠ získali už niekoľko ocenení.
Ciele a stratégia školy
„Mnohí naši absolventi dosiahli v živote významné funkcie, stali sa verejne známymi. Verím, že budú mať ďalších pokračovateľov,“ hovorí riaditeľka školy Viera Kunšteková. Aby bolo úspešných absolventov čo najviac, škola si stanovila nasledujúce ciele: Ponúknuť žiakom také odborné vzdelanie, ktoré im umožní zmysluplný život v novej demokratickej spoločnosti. Dať im slobodu v rozhodovaní. Naučiť ich byť zodpovednými za vlastné vzdelávanie sa. Vytvoriť „otvorenú školu“, ktorá neposkytuje len vzdelanie, ale žiak tu môže tráviť aj časť svojho voľného času, má vytvorený priestor pre záľuby a šport.
Voľný čas venujú športu
Veľkú pozornosť škola venuje telesnej výchove a športu. Tradične sa zapája do postupových športových súťaží stredných škôl. „V poslednom čase sa darilo hlavne chlapcom hádzanárom a chlapcom v stolnom tenise,“ pochvaľuje výkony študentov učiteľ telesnej výchovy Dušan Masný. „V tomto školskom roku sme sa zapojili do projektu Otvorená škola, čo nám dopomohlo k získaniu dotácií z ministerstva školstva a od sponzorov, vďaka čomu sme vybavili športovými potrebami posilňovňu a kabinet,“ dodáva Dušan Masný. Podľa slov učiteľa to bolo veľmi potrebné, nakoľko na škole je veľký záujem o krúžkovú činnosť. V tomto školskom roku pracujú dva futbalové, basketbalový a volejbalový krúžok, krúžok sebeobrany, ako aj štyri krúžky v posilňovni. Veľkej obľube sa u prvákov teší lyžiarsky kurz, ktorý škola organizuje každým rokom v najkrajších lyžiarskych lokalitách Slovenska.
Život „dopravákov“ sa točí okolo kolies
Absolventi odboru Doprava, so zameraním na prevádzku a údržbu cestných motorových vozidiel sú pripravení na výkon stredných technicko-ekonomických funkcií, prípadne vysokokvalifikovaných robotníckych povolaní v oblasti cestnej dopravy v štátnom i v súkromnom sektore. Uplatnia sa vo verejnej, miestnej aj diaľkovej doprave, dopravných službách, autoopravárenstve, obchodnej sieti, dopravnej polícii, poisťovníctve, stanici technickej kontroly a v podnikateľstve. Absolventi sú pripravovaní na funkcie: dispečer, špeditér, garážmajster, dielenský majster, dopravný referent, prevádzkovateľ autopožičovne, taxislužby, autoservisu... Odborný profil absolventa musí byť široký. Základ tvoria: technické kreslenie, mechanika, strojárska technológia, výpočtová technika, ekonomika, technika jazdy, doprava, cestné vozidlá, elektrotechnika, údržba a opravy, kontrola a meranie a ďalšie.
Študenti kráčajú s dobou
Nikto už nepochybuje o tom, že dnešnú dobu najdynamickejšie ovplyvnila výpočtová technika. Jej účinky blahodarne zasiahli aj do prác konštruktérov, technológov, dizajnérov, architektov a definitívne vytláčajú ručné kreslenie, pauzovanie a podobné „archaizmy“ zo scény. „Tento pozitívny jav ovplyvnil aj výučbu výpočtovej techniky v našej škole. Predmet je doplnený o výučbu grafických CAD programov,“ hovorí Ing. Marián Mičúch a pokračuje: „Začali sme s JUNIOR CAD-om a postupne cez ACAD 9, 10, 12, 14, 2002 sa prepracovávame k novším verziám. Zachytili sme i trend trojrozmerného modelovania. Z 3D grafických programov sme v rámci voliteľných predmetov do výučby zaradili Inventor, najmä pre jeho schopnosť spolupracovať s ACAD-om. Aj keď študentom robí občas problém angličtina, práca v Inventore je pre nich zaujímavá a motivuje ich k výučbe cudzích jazykov. „Fakt je ten,“ tvrdí M. Mičúch, „že o študentov, ovládajúcich grafické systémy je z roka na rok väčší záujem.“
Hospodársky týždeň patrí medzi moderné formy výučby
Od školského roku 2003/2004 si môžu študenti vybrať ako voliteľný predmet Hospodársky týždeň, ktorý sa trochu líši od ostatných voliteľných predmetov. Vznikol v spolupráci s nadáciou Ernst Schmidheinig a MC Bratislava. Od ostatných voliteľných predmetov sa líši aj tým, že trvá nepretržite jeden celý týždeň v rozsahu štyridsať hodín. Študenti sú v priamom kontakte s ľuďmi z praxe a celý týždeň prebieha formou krátkych prednášok a skupinových prác. Ide vlastne o počítačovú hru WIWAG a počítačovú simuláciu štyroch podnikateľských rokov. Študenti na základe prognóz robia rozhodnutia, pričom ich neskôr analyzujú. Cieľom tohto voliteľného predmetu je získať základné vedomosti o trhovom hospodárstve, naučiť sa dosahovať prosperitu v podmienkach stáleho tlaku a stresu, obstáť v konkurencii minimálne dvoch ďalších podnikov najskôr na domácom, potom na zahraničnom trhu. Naučiť sa samostatne aj tímovo rozhodovať, spolupracovať a komunikovať, obhájiť na valnom zhromaždení akcionárov dosiahnuté výsledky. Na záver dostáva každý absolvent osvedčenie a mnohí z nich získali trvalý záujem o ekonomiku a jej sledovanie v médiách.
Strojárom svitá na lepšie časy
Odbor Strojárstvo je univerzálny, študijný odbor, ktorý pripravuje žiakov pre činnosť stredných technicko-hospodárskych pracovníkov a pre výkon niektorých náročných robotníckych činností v oblasti strojárstva a pri obsluhe číslicovo riadených obrábacích strojov. Absolventi nielenže zastávajú funkcie konštrukčného, technologického a prevádzkového charakteru, ale uplatnia sa i v odborných útvaroch štátneho i súkromného sektoru. Najčastejšie sú vo funkciách majstrov, technológov, konštruktérov, plánovačov, normovačov, operátorov výpočtovej techniky, dispečerov výroby... Záujemcovia o štúdium na vysokých školách absolvujú cvičenia z matematiky a fyzikálny seminár.
Študenti sa učia poznávať svoje peniaze
Prvý learningový program v oblasti manažmentu osobných financií pre stredoškolákov vznikol z iniciatívy Nadácie pre deti Slovenska, v spolupráci Citibank Slovakia a mládeže pre budúcnosť. „Naša škola sa do tohto programu po prvýkrát zapojila formou nepovinného predmetu,“ informuje Ing. Miroslava Kmeťková. „Program študentom sprostredkováva dôležité vedomosti z oblasti finančného vzdelávania a rozvíja potrebné zručnosti pre budúci profesijný i osobný život. Taktiež reaguje na potreby a záujmy stredoškolákov, pričom prepája učenie so skutočným životom. Program využíva medzipredmetové vzťahy a poznatky z viacerých predmetov. “ Podľa slov M. Kmeťkovej program vedie študentov k uznávaniu hodnôt, ako sú sloboda, zodpovednosť, prosociálnosť... „Naučila som sa viac vážiť si svoj čas a účelnejšie využívať svoje financie,“ tvrdí študentka SŠ, ktorá sa vďaka programu naučila aj veľa užitočného pre bežný život, ako napríklad platiť kartou, spravovať osobný účet... „Študenti ochotne diskutujú k témam, prejavujú svoju tvorivosť a zmysluplne vyhľadávajú informácie prostredníctvom internetu,“ dodáva učiteľka M. Kmeťková.
Autor: mv