Od poslednej súťaže už ubehlo v Domanižanke priveľa vody, a mnohí ani netušili, že ju po štrnástich rokoch vráti FIM na Slovensko. September, kedy začnú burácať motory na štarte, je síce ešte ďaleko, ale určite vás bude zaujímať, v akom štádiu sú prípravy na preteky. Aj preto sme položili niekoľko otázok Petrovi Turányimu, predsedovi združenia Pobys, organizátorovi pretekov.
Kedy a ako sa súťaž začne?
Slávnostné otvorenie sa uskutoční v nedeľu 11. septembra na futbalovom štadióne. Bude mu predchádzať jazda veteránov mestom, ktorí ňou budú pozývať na preteky. Štart prvej etapy je v utorok, slávnostné ukončenie v nedeľu 18. septembra v dome kultúry.
Kde bude hlavné centrum súťaže?
Na futbalovom štadióne a autobusovom nástupišti. To sa dočasne presunie k železničnej stanici. Na štadióne bude štart i cieľ, uzavreté parkovisko závodných motocyklov bude tradične na škvare. Tlačové centrum, kde chceme pripraviť i výstavu, bude v budove terajšej SOŠ-ky.
Aké družstvá postaví Slovensko a koľko jazdcov sa na Považí predstaví?
Okrem reprezentácie mužov by mali štartovať i juniori a množstvo klubových teamov. Uzávierka ešte nebola stanovená, ale na trať môžeme pustiť maximálne päťsto jazdcov. Budú to reprezentanti 40 – 42 krajín.
Generácia maršálov a dobrovoľníkov je prestárlych. Budete mať na zabezpečenie pretekov dostatok fundovaných ľudí?
Je to problém. Ak mám začať rátať kvalifikovaných odborníkov, ktorí sú už vo veku, kedy nám nemôžu pomôcť, či zomreli, dostanem sa k vysokému číslu. Chceme zaškoliť študentov, dobrovoľníkov. Aj táto práca sa profesionalizuje z roka na rok. Stále viac a viac činností zostáva na pracovníkoch združenia, ktorí majú bohaté skúsenosti. Tie mnohým amatérom predtým chýbali.
Dávno pred pretekmi zaujíma jazdcov i mnohopočetné skupinky fanúšikov trať.
Budú pripravené tri, ktoré sa pôjdu rovnako po dva dni. Zmeniť ich smer na opačný neuvažujeme. Jednak kvôli možnej neprejazdnosti a podobné „kúsky“ sa nerobia už nikde vo svete. Máme pripravených asi 1360 km, v ktorých sú časti tratí či úsekov z minuloročných MS alebo predchádzajúcich šesťdňových. Staviteľom tratí je skúsený Ivan Šíbik.
Dôležité je vždy rokovanie s majiteľmi pozemkov či životným prostredím, ktorí môžu jej dĺžku a zaujímavé lokality zmeniť alebo celkom vypustiť.
Rokovania s majiteľmi pozemkov nie sú ukončené. Ochranári trate predbežne schválili, museli sme vypustiť Sádecké vrchy, čo si vyžadovalo ich určité korekcie a zmenu.
Môže súťaž ovplyvniť stavba diaľnice?
Obavy sú zbytočné. Záštitu nad Šesťdňovou prevzal prezident I. Gašparovič, v čestnom predstavenstve sú ministri Rusko, Fronc a Prokopovič, predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Š. Štefanec a primátor mesta Ľ. Lackovič. Koncom roka 2004 sme rokovali s Doprastavom a Slovenskou správou ciest o úprave harmonogramu prác na úseku pri Národnom kross centre vo Sverepci. Úsek by mal byť dokončený do konca augusta, ostatné doriešime na stretnutí s ministrom Prokopovičom v apríli.
Práve areál vo Sverepci bol v poslednej dobe súčasťou sporov.
Všetky vlastnícke práva sú vyriešené. Vznikla nová spoločnosť NKC (Národné kross centrum, s. r. o.), ktorá vyriešila všetky spory. Založili ju obec Sverepec a Pobys, areál je jej majetkom. Tým sa vyriešili majetkovo-právne vzťahy a NKC sa môže dobudovať.
Je teda pravdou, že v Sverepci bude záverečná rýchlostná skúška?
Áno, rátame so Sverepcom na záver podujatia. Potrebuje úpravu, čo je jedným z cieľov revitalizácie a rekonštrukcie areálu. Chceme ho vrátiť na výslnie motocyklového športu, kam určite patrí. Chceme zároveň dokončiť autokrosovú trať, ktorú sme začali budovať v roku 1998. Verím, že Sverepec uvidí po rokoch opäť súboje európskych či svetových špičiek.