Štvrtok, 19. júl, 2018 | Meniny má Dušana

Sme súčasťou digitálnej evolúcie

Rok 2015 bol pre firmu Danfoss Power Solutions a.s. rokom zvykania si na nové usporiadanie po konsolidácii aktivít z prevádzky z Dubnice nad Váhom do Považskej Bystrice. Dnes už možno konštatovať, že misia bola úspešná a závod sa naplno sústredí na posilňovanie svojich kompetencií a budovanie tej správnej firemnej kultúry.

Považskú Bystricu navštívil aj Jorgen M. Clausen (vľavo)- syn zakladateľa firmy.

O aktuálnej situácii a plánoch na ďalšie obdobie hovoríme s generálnym riaditeľom Ing. Jaroslavom Šedivým.

Vlani ste oslávili dvadsaťročnicu vzniku. Firma prešla mnohými zmenami, ktoré si vyžiadala doba. Ako by ste zhodnotili aktuálnu situáciu?

 - Od roku 2013 sme v plnom vlastníctve spoločnosti Danfoss A/S. Veľkou zmenou je pre nás interné prostredie. Stali sme sa súčasťou nadnárodnej skupiny, ktorá zamestnáva v štyroch segmentoch  takmer 24-tisíc zamestnancov. Jeden z nich je Power Solutions, čo je bývalá samostatná firma Sauer-Danfoss. Zmenili sa procesy, v ktorých prevažuje centralizácia. Na Slovensku sme začínali s mechanickými prevodovkami pre domiešavače pre hydraulický biznis. Tieto prevodovky už nie sú súčasťou nášho výrobného portfólia. Stále viac a viac preberáme výrobky s vyššou pridanou hodnotou, ktoré sú technologicky náročné. Od toho sa odvíja potreba technickej podpory, čím sa posilňuje inžiniering produktov aj procesov. Je dobré, že globálna firma si to uvedomila a nechala nám v tomto priestor. Už nie sme len lacný výrobný závod, ale firma s vysokou pridanou hodnotou v nadväznosti na vývoj.

Danfoss Power Solutions je silným hráčom na trhu s hydraulikou pre mobilné pracovné stroje. Ako sa darí firme z globálneho hľadiska?

- Súčasná situácia súvisí s reštrukturalizáciou, ktorú sme podstúpili po kríze v roku 2009. Ako organizácia dnes pracujeme vo všetkých smeroch efektívnejšie, pričom niektorí naši konkurenti s revitalizáciou podľa nášho vzoru prechádzajú až teraz. V tej dobe sme boli k určitým opatreniam dotlačení, nakoľko sme stáli na hranici veľkého problému. Z dvoch miliárd  USD obratu pred krízou sme padli na 1 miliardu USD. Počet zamestnancov v rámci globálnej organizácie sa znížil z 9500 takmer na polovicu. Dnes môžeme konštatovať, že späť k dvom miliardám obratu sme sa dopracovali s 5100 ľuďmi. Z tohto jasne vidieť, že bolo nutné prehodnotiť daný stav a vo všetkých oblastiach zvoliť cestu produktivity.

Považskobystrický závod patrí medzi najvýkonnejšie prevádzky. Čomu za to vďačíte?

- Určite za tým stojí strojárska história nášho regiónu, odbornosť našich zamestnancov
a ich aktívne zapájanie sa do riešenia problémov a neustáleho zlepšovania. To sa pretavilo do kvality, výkonnosti z hľadiska včasnosti dodávok a poskytovania prvotriednych služieb našim zákazníkom. Zo Slovenska dodávame niektoré finálne produkty priamo zákazníkom, niektorými  komponentami a podskupinami zásobujeme konečné montáže v Nemecku, Dánsku a USA.

Postupne sa rozširujú vaše kompetencie a v niektorých oblastiach preberáte na seba podporu tímov v iných krajinách. Chcete v tomto trende pokračovať?

-  Do vývojových projektov boli mnohí kolegovia zapojení aj v minulosti, dnes je navyše tendencia rozširovať ich zodpovednosť aj o vedenie projektov. Naše Európske zúčtovacie centrum so štyridsiatimi piatimi zamestnancami poskytuje služby ostatným dvanástim európskym  závodom a obchodným organizáciám Danfoss Power Solutions. Novinkou je pre nás poskytovanie služieb v rámci globálnej firmy, a to nielen v našom segmente hydrauliky. Príkladom je naše oddelenie IT, ktoré poskytuje služby aj druhému slovenskému závodu pod hlavičkou Danfoss so sídlom v Zlatých Moravciach. Kompetencie však získali aj mimo Slovenska - v štátoch Česko, Slovinsko, Maďarsko, Bulharsko i Rumunsko. Okrem výroby sa teda snažíme skupine Danfoss poskytovať ďalšiu hodnotu
a využiť potenciál našich ľudí, a tým posilniť náš závod.

Tím 45 inžinierov vývojového centra z Považskej Bystrice dosahuje výrazné úspechy...

- Sú to kapacity vo svojom odbore. Aj keď sú naši konštruktéri súčasťou globálneho tímu, niektoré projekty sú riadené priamo zo Slovenska. Buď je produkt, ktorý vyvinú, vyrábaný iba na Slovensku, alebo sa uplatňuje aj v iných lokalitách. Napríklad vysoko prietokový rozvádzač vyvinutý u nás sa bude vyrábať v Dánsku, nová regulácia SSC bude schádzať z našich liniek.

O odborníkov začína byť na Slovensku núdza. Pociťujete to?

- Aj keď si držíme špičku odborníkov, uvedomujeme si, že bude čoraz ťažšie udržať ich
a získavať ďalších. Dlhé roky sa zapájame do rôznych aktivít, ktoré súvisia s náborom odborne zdatných ľudí, či na úrovni stredných alebo vysokých škôl (výučba tekutinových mechanizmov na považskobystrickej priemyslovke, bakalárske a diplomové práce). Aby nás ľudia spoznali, chceme spoluprácu posunúť ďalej a umožniť študentom a absolventom škôl prax vo forme stáží priamo u nás vo firme. V prípade záujmu študentov o štúdium na vysokej škole ich vieme podporiť. Zodpovednosť štátu sa v dosť veľkej miere presunula na plecia zamestnávateľov. Veľa šikovných mladých ľudí odchádza za prácou do zahraničia. Z nedávnej debaty, ktorú sme mali so žiakmi pri prijímacom pohovore do nášho systému duálneho vzdelávania, však vyplynulo, že pokiaľ sa im naskytne príležitosť pracovať v dobrej firme za dobrých podmienok, radi na Slovensku ostanú. Platy v odvetví strojárstva sú v porovnaní s inými segmentmi priemyslu nadpriemerné a do budúcna sa javí, že strojárina sa bude i naďalej rozvíjať a tvoriť základ ekonomiky Slovenska.

Svetovým trendom je prechod k automatizácii. Je to proces, ktorý sa nedá zastaviť. Ako ste sa daným podmienkam prispôsobili?

 - Digitalizáciu, automatizáciu a robotizáciu výrobných závodov nevnímam ako revolúciu, ale skôr evolúciu - postupný a nezadržateľný proces. Aj my sa musíme neustále posúvať. Na začiatku roku 2000 nebola potreba taká silná. Pomer ceny pracovnej sily a ceny automatizácie neposkytoval ekonomickú návratnosť. Situácia sa zmenila. Dnešné technológie umožňujú zefektívňovať procesy, uľahčovať prácu, zvyšovať bezpečnosť a produktivitu, takže touto cestou kráčame i my.

Zlepšovanie kvality v každej oblasti sa rieši aj zlepšovaním systému riadenia kvality. Na čom
v tomto smere momentálne  pracujete?

- Certifikovať systém kvality je pre veľké spoločnosti dnes už samozrejmosťou. V priebehu apríla sme úspešne absolvovali periodický audit našich troch systémov riadenia kvality, životného prostredia a BOZP. Momentálne pracujeme na implementácii normy ISO/TS 16949, čo je norma odrážajúca požiadavky automobilového priemyslu. Aj keď nemáme typicky automobilového zákazníka, časť našej klientely patrí do portfólia veľkých automobiliek  (napr. Scania, výrobca autobusov  a nákladných áut patrí do skupiny Volkswagen), takže pociťujeme tlaky na dosiahnutie zhody s touto normou. Neustále hľadáme cesty k zlepšovaniu kvality a normy pre automotive sú striktnejšie, preto sme sa rozhodli implementovať niektoré prvky aj do našich procesov.

Až 98 percent vašej produkcie putuje za hranice. Je strategickým zákazníkom naďalej Amerika?

- Aj keď je Amerika strategickým zákazníkom, náš najväčší podiel na trhu je v krajinách EÚ. Na východe zabrzdila naše obraty politická kríza na Ukrajine, čo sa nepriaznivo prejavilo aj minulý rok. Nielen Slovensko, ale celá firma zaznamenali pokles v segmente hydrauliky vo výške 18 percent, z čoho polovica bola v počte objednávok a polovica vplyvom kurzu dolár – euro. 

Ďalšou aktivitou v oblasti vývoja a výroby je získanie väčšieho podielu na domácom, vo vašom prípade európskom, trhu. Ako sa darí v tomto smere?

- Strategickým krokom bola lokalizácia výroby stredotlakových L/K motorov. Do minulého roka boli vyrábané iba v USA a predávané v Európe s podielom len 5 percent.  Jeden z dôvodov takého nízkeho percenta bol dlhý čas dodania a nedostupnosť technickej podpory. Keď sa uvažovalo s presunom výroby bližšie k európskemu zákazníkovi, vďaka našej schopnosti poskytnúť mu výbornú technickú podporu padla voľba na Slovensko.

Vaše úspechy nezostávajú bez povšimnutia. O vzácne návštevy u vás nie je núdza...

- Je fajn, keď dôjde k osobnému zhodnoteniu zo strany najvyšších predstaviteľov skupiny. Nedávna návšteva syna zakladateľa Danfossu mala pre nás veľkú výpovednú hodnotu. Naposledy tu bol v roku 2010 a zaujímalo ho, ako sme zvládli konsolidáciu aktivít z Dubnice do Považskej Bystrice. Spolu s manželkou sa so záujmom oboznámili s inovačnými projektmi v našom závode. Navštívil nás taktiež prezident nášho segmentu, ktorý odchádzal s dobrým pocitom a konštatovaním, že schopnosti zamestnancov slovenskej firmy by sa mali ešte viac využiť nielen v oblasti výroby, ale aj vývoja.

Firma Danfoss je aktívna aj v spoločenskej oblasti. Chcete v tomto zameraní pokračovať?

-  Čo sa týka biznisu, sme úspešní a o to dobré sa chceme podeliť i s ľuďmi, ktorí majú
v živote menej šťastia, či už sa to týka zdravia alebo hmotného zabezpečenia. V tomto smere nás veľmi teší, keď sa do rôznych zbierok zapoja naši zamestnanci a sami sa podieľajú na príprave akcií spoločenského a charitatívneho charakteru. Navzájom nás to stmeľuje. Naše aktivity v oblasti spoločenskej zodpovednosti však nekončia len pri charite. Cieľovou skupinou sú v tomto smere pre nás deti a mládež, ktoré chceme naďalej podporovať cez rôzne športové, kultúrne a vzdelávacie podujatia a organizácie. Vraciame sa aj k podpore nie­ktorých aktivít, ktoré boli v pokrízových rokoch pozastavené. Aj v tejto súvislosti sme cítili, že naša značka trochu zmizla z očí verejnosti. Sme však stále tu a chceme, aby nás ľudia v našom regióne vnímali ako silného zamestnávateľa. Je to dôležité aj pre našich zamestnancov – aby naďalej mohli byť hrdí na to, že pracujú pre spoločnosť, ktorá je dobre vnímaná aj navonok.

Danfoss bol vždy považovaný za solídnu firmu, ktorá sa snaží svojim zamestnancom ponúknuť niečo naviac. Stále to platí?

- Férový prístup, ktorý súvisí s našou nadštandardnou kolektívnou zmluvou a serióznym postavením odborov pri vyjednávaní, sme voči zamestnancom uplatňovali aj v náročných časoch. Mám na mysli znižovanie počtu zamestnancov počas krízy, ale aj presun aktivít z Dubnice do Považskej Bystrice. Okrem toho, organizujeme množstvo celofiremných podujatí, ktoré majú v našej firemnej komunite spoločenský rozmer. Či už je to firemný ples, Deň otvorených dverí na 1. mája, kde si prídu na svoje vo veľkej miere deti, alebo obľúbený tenisový turnaj. Cez sociálny fond podporujeme regeneráciu, športové a kultúrne vyžitie našich zamestnancov. Ponuka je veľmi široká, takže každý si tu nájde to svoje.

Aký predpokladáte vývoj a čo sú vaše predsavzatia na tento rok?

 - Ekonomicky by sme mali zostať na úrovni roku 2015. Žiaden veľký nárast ani prepad neočakávame. Mojím prianím je, aby sa nám spolu so zamestnancami darilo vytvárať firemnú identitu a prostredie, v ktorom sa budeme dobre cítiť. Preto realizujeme rôzne workshopy, kde zberáme podnety na zlepšenie priamo od zamestnancov. Taktiež si želám, aby nastali výrazné posuny v rozbehnutých projektoch a aby sa úspešne vyvíjali aj ďalšie aktivity v rámci výrobnej stratégie, medzi ktoré patrí i digitalizácia a automatizácia. Verím, že tie napomôžu
k lepšej výkonnosti a zachovaniu TOP kvality. V skratke povedané - nepoľaviť, ale neustále sa zlepšovať vo všetkých smeroch. (DV)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  2. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  4. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  5. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  6. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  7. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  8. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  10. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 28 923
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 858
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 19 747
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 994
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 670
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 845
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 793
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 106
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 1 973

Hlavné správy z MY Považská

Dubničania nejdú cestou drahých nákupov, veria vlastným

Cieľom klubu je spokojný divák a výchova mládeže.

Na najstaršom považskobystrickom sídlisku vzniknú nové parkovacie miesta

Približne 50 nových parkovacích miest pribudne do polovice augusta na Ulici I. Krasku na najstaršom považskobystrickom sídlisku Strojárenská štvrť.

Listy od syna, slzy aj sľub, že už žiadna pivnica. Začiatky Slovákov v zahraničí sú ťažké

Veľa Slovákov po otvorení hraníc odchádzalo aj odchádza za prácou do zahraničia. Buď o prácu prišli, alebo z nej nedokázali slušne vyžiť. Prinášame príbehy niekoľkých mužov aj žien.

Ženy z Ihrišťa a Mostišťa stáli na medailových priečkach

Šiesty ročník memoriálu Vladimíra Jágrika bol zároveň šiestym kolom Severoslovenskej hasičskej ligy.

Na sídlisku budú mať nové chodníky

Na sídlisku SNP rekonštruujú chodníky. Celkovo opravia približne 1200 metrov štvorcových plochy za 64-tisíc eur.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Šialená jazda kamiónu. Vodič ohrozil mnoho životov

Na internete sa objavil kamerový záznam z cesty pri Novákoch.

Peter Sagan sa rozchádza s manželkou Katkou

Sagan napísal, že Katka je dôležitou súčasťou jeho života, napriek tomu pôjdu vlastnou cestou.

Do stanice v Trnave investovali už vyše 28 miliónov, pozrite si fotky

V súčasnosti sa pracuje na 2. nástupišti, ktoré kompletne prerábajú. Prístupné by malo byť už v septembri.

Vybrali SME

Už ste čítali?