Nedeľa, 20. august, 2017 | Meniny má Anabela
Pridajte si svoje mesto

Zákazníkom Rony je aj Biely dom

Spoločnosť Rona slávi onedlho 125. výročie vzniku. Aj napriek turbulenciám sa manažmentu darí udržať ručnú výrobu. V technológii ťahanej nohy je lídrom v celosvetovom meradle. Na najväčšom veľtrhu nábytku vo Frankfurte je vlajkovou loďou v udávaní trendov. Hovoríme s generálnym riaditeľom Rona, a.s., Ľubomírom Pechom.

Ľubomír Pecha

Sklársky segment zaznamenal v minulom roku výrazné turbulencie. Do akej miery to ovplyvnilo situáciu u vás?

- Minulý rok bol, na rozdiel od predchádzajúcich rokov, najťažší aj z toho pohľadu, že sa nepodarilo splniť stanovené ciele pre rok 2015. Úplná katastrofa to však nebola. Hospodársky výsledok aj predaj sme udržali na úrovni predchádzajúceho roka. Nenaplnené zostali iba ambície. Situácia bola čiastočne spôsobená prvým polrokom, kedy trh „spal“ a niektoré zákazky nám zrušili úplne. Upravilo sa to tesne pred Vianocami, a tento pozitívny trend pretrváva i naďalej.

Čo spôsobilo výkyvy na trhu?

 - Dosť veľké spomalenie ekonomického rastu nastalo v teritóriách Číny, čo hodne ovplyvnilo celú Európu, vrátane nás. Vplývalo na to viacero aspektov. V Číne sa už viac pozerá na ekológiu a podmienky pre zamestnancov, čo so sebou nesie zvýšené náklady na mzdy. To sa v konečnom dôsledku premieta do konkurencie schopnosti výrobkov aj do domácej spotreby, kde sa roztáča určitá špirála.

 Máte vo svete silnú konkurenciu?

 - Konkurencia je rovnako veľká ako v ostatných odvet­viach s tým rozdielom, že tá naša sa zoskupuje najmä v Európe. Priamymi konkurentmi sú sklárne v Čechách a v Nemecku. Potom sú to špeciálne záležitosti, ako ručné sklo z Poľska, Rumunska či Turecka. Z hľadiska zvýšenia kapacity sa mnohé z týchto sklární pustili do technologického rozvoja. Konkurenčný boj sa zostruje a každý sa snaží kapacitu predať, čo sa odráža na cene výrobkov. My sa voči tomuto neduhu snažíme bojovať úrovňou zákazníckeho servisu, aby sme cenovo neutrpeli, čo sa nám zatiaľ úspešne darí. Netreba zabúdať na fakt, že kvalitné sklo je predsa len luxusný materiál, ktorý sa dá nahradiť aj jeho najlacnejšou verziou sódo-draselným sklom alebo plastami. My pôsobíme v kategórii bezolovnatého krištáľu, kde tiež vedia konkurenti ponúknuť zaujímavo nízku cenu, avšak na úkor kvality skla a určitého luxusu.

V čom sú špecifiká Rony?

- Ručná výroba je jedna z vecí, ktorá nám popri strojovej výrobe vytvára u zákazníka priestor. V budúcom roku oslávime 125. výročie vzniku. Za celý tento čas sme dokázali udržať ručnú
i strojovú výrobu. Na druhej strane, sme si vedomí, že iba toto nestačí. Jedna z vecí, ktorou sa líšime od konkurencie, je technológia ťahanej nohy, ktorú neustále vyvíjame, technicky zdokonaľujeme a snažíme sa to premietnuť do tvarov výrobku, ktoré sú neopakovateľné. S podobnou výrobou má konkurencia problém. Zákazníkom v produktoch prinášame vysokú technickú kompetenciu, čím uspokojíme široké spektrum jeho požiadaviek. Akonáhle zaznamenáme, že zákazník prejde do nižšieho segmentu a je ochotný pristúpiť na nižšiu úroveň kvality, nepokračujeme v spolupráci a hľadáme iného zákazníka, ktorý je ochotný akceptovať našu cenu, kvalitu a servis.

Vzhľadom k investíciám do technologického rozvoja majú konkurenti nastavenú výrobnú dávku na 60 až 80-tisíc kusov. Dokážete im konkurovať?

- Vo výrobe sme ochotní akceptovať objem 20 až 25-tisíc kusov, čo je v podstate tretina
z toho. Sklo je určitým spôsobom poplatné móde. Môže sa stať, že o dva roky tovar nie je moderný a vo veľkom množstve sú umŕtvené peniaze, ktoré zákazník nevie premeniť na zisk, pretože príde iná módna vlna. Pre neho je zaujímavejšie akceptovať vyššiu cenu a aj jeho ekonomika vyzerá inak
z hľadiska priestoru aj logistiky. Nevýhoda sa v tomto prípade mení na výhodu.

Kráčať s módou znamená inovovať procesy... Ako často meníte kolekcie? Majú hlavné slovo dizajnéri?

- V spoločnosti funguje schéma inovačných procesov, ktorú zastrešuje inovačná komisia. Tu sa zberajú návrhy a podnety od obchodníkov, zákazníkov... Komisia vyhodnocuje trendy a na základe toho sa stanovujú parametre na nasledujúce obdobie, čo je spravidla jeden kalendárny rok. Toto zadanie ide dizajnérom, pripravia sa vzorky, kde sa overí vyrobiteľnosť výrobku, skúma sa efektivita, aby výroba bola ekonomicky rentabilná. V minulosti boli naši dizajnéri oceňovaní na celosvetových výstavách, čo sa zachovalo dodnes. Čo nás v konečnom dôsledku zaujíma, je komerčný úspech našich výrobkov, a tu vidieť, že práca našich dizajnérov je na špičkovej úrovni.

Najnovšie trendy vo svete skla predstavuje veľtrh skla - Aubiente vo Frankfurte. Kto určuje najnovšie línie?

- Myslím, že v technológii ťahanej nohy sme lídrom v celosvetovom meradle. My sme ten kreatívec, ktorý určuje tvary, línie a technické prvky, ktoré sa pri tomto sortimente uplatňujú. Náš šéfdizajnér si túto filozofiu osvojil a aplikuje ju aj v praktickom živote. Neustále si udržiavame náskok v oblasti technických prvkov a celkovo dizajnu. Neskromne si trúfam povedať, že vďaka tomuto trend na najbližšie obdobie určuje Rona. Dôkazom je, že veľa výrobcov sa snaží kopírovať tvary, ktoré boli a sú u zákazníkov úspešné.

Na výstave prezentujete výrobky pod svojím menom?

- Výrobky prezentujeme pod vlastnou značkou, ale keďže sme komerčná firma, ktorá potrebuje naplniť výrobné kapacity, vieme ponúknuť zákazníkovi predaj našich výrobkov aj pod ich vlastnou obchodnou značkou. Niekedy je to o tom, že výrobku sa urobí malý redizajn, ktorý ho trošku odkláňa od pôvodného tvaru, čím vzniká priestor, aby sa pôvodný tvar predával pod našou značkou
a upravený pod značkou zákazníka.

Predpokladám, že spolupracujete len s významnými partnermi...

- Keďže vieme ponúknuť tú najvyššiu kvalitu, tak určite áno. V Nemecku je to napríklad Leonardo, v Čechách Rosenthal, v Amerike Lenox... Na druhej strane, značka Rona s piatimi hviezdičkami je veľmi oceňovaná a uznávaná v oblasti gastronómie. Naši občania sa s ňou môžu stretnúť aj v tých najluxusnejších hoteloch vo svete. Dostávame spätnú väzbu od priateľov a známych, kde všade pijú z našich kalíškov. Medzi top klientelu patrí aj Biely dom, odkiaľ sme dostali pozdrav pria­mo od prvej dámy Michelle Obamovej.

To sú tie radostnejšie konštatovania. Tým menej radostným je fakt, že majstri so sklárskym fortieľom odchádzajú pomaličky do dôchodku...

- Tento moment pociťujeme najmä u ručnej výroby, ktorá si vyžaduje vysoký stupeň tvorivosti a kreativity. Za celé roky sa situácia nezlepšila. Robíme všetko preto, aby sme ručnú výrobu udržali. Patrí k sklárni a k tejto spoločnosti. Je to určitý kumšt, ktorý robí našej značke zlato. Na druhej strane, cítime istú zodpovednosť voči minulosti, aby sme ručnú výrobu udržali. Do budúcnosti pozeráme s ľahkým optimizmom vo vzťahu k duálnemu vzdelávaniu a z hľadiska rôznych akcií, ktoré organizujeme so sklárskou školou. Snažíme sa prispieť k tomu, aby bol nábor na remeslo sklára účinný a úspešný, lebo je to krásne remeslo, ktorého výsledkom sú nádherné artefakty. Aj keď z hľadiska prie­myselnej výroby je to o určitej produkcii výrobkov, stále tam zostáva prvok tvorivosti. Priestorom pre remeselne zručných ľudí je aj sympózium, kde sa stretnú umelci z rôznych častí sveta sveta, a tí k svojej tvorbe potrebujú šikovných sklárov. Pokiaľ vybadáme potenciál, radi ho podporíme.

Duálne vzdelávanie sa u vás spustí v septembri tohto roka. Ste pripravení?

- Všetky záležitosti, ktoré k tomu patria, sme bezo zvyšku naplnili. Na projekt sa tešíme a veríme, že bude mať efekt, ktorý očakávame - získanie kvalifikovaných zamestnancov. Dôležitým momentom je, že do určitej miery môžeme vplývať aj na učebné osnovy, čo je pridanou hodnotou v snahe vychovať si kvalitných odborníkov.

Fenoménom tejto doby sa stáva nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Ako sa s tým viete popasovať?

- Tento problém pociťuje celý región Púchovska, kde je momentálne najnižšia nezamestnanosť v rámci Slovenska. To sa premieta do konkurenčného boja o zamestnancov. My sme sa rozhodli ísť cestou automatizácie procesov najmä na úsekoch, kde je vysoký nápor z hľadiska nadčasov. Plánujeme znížiť počet pracovníkov a zaradiť ich na iné pozície s možnosťou ich odborného rastu. Je jednoduchšie presunúť zamestnancov s pracovnými návykmi na iný typ práce s patričným mzdovým ohodnotením, ako zapracovávať nových ľudí, kde je efekt neistý.

Máte namodelované i konkrétne možnosti?

- Investičný program je naplánovaný na tento rok. Investície poputujú do technologických zariadení, ktoré zautomatizujú procesy na studenom konci, kde prebieha proces kontroly výroby, etiketovania a balenia. Neplánujeme rozširovať výrobné kapacity novými linkami, ale existujúce technológie vybaviť tak, aby sme docie­lili vyváženosť. Uvedomujeme si, že technologicky rozvoj si vyžaduje nemalé finančné prostriedky, preto sme spracovali niekoľko projektov, s ktorými sa chceme uchádzať o finančné zdroje z prostriedkov Európskej únie. Uvidíme, do akej miery budeme úspešní.

Obci Lednické Rovne vytvárate nielen kolorit, ale i priestor na spoluprácu.

- S obcou spolupracujeme pri príprave viacerých kultúrnych podujatí na celoslovenskej úrovni. Napríklad pri celoštátnej prehliadke dychových hudieb. Najbližšie pripravujeme v obci Medzinárodné sklárske sympózium, ktoré bude v bu­dúcom roku pri oslavách 125. výročia založenia firmy. Našu prítomnosť cítiť aj pri podpore športu, a to najmä futbalu, kde sa podieľame na zabezpečení jeho činnosti. Spolupracujeme však i s hasičskými alebo policajnými zbormi.

 Čo je prioritou tohto roku?

- Hlavnou prioritou je zastabilizovanie spoločnosti a vytvorenie priestoru pre jej ďalší rast. Z môjho pohľadu je najdôležitejšie, aby proces automatizácie prebehol čo najrýchlejšie a najefektívnejšie. Aby sme sa zbavili tlaku a Damoklovho meča, ktorý nad nami visí v podobe nedostatku pracovnej sily. Ak sa nám toto podarí, vytvoríme lepšie podmienky pre našich zamestnancov a lepšiu atmosféru vo firme. To, čo získame optimalizáciou procesov, ponecháme našim zamestnancom v podobe zvýšenia miezd, čím upevníme konkurencie schopnosť na trhu.          


  1. Ukázal sklamané Slovensko, ktoré má blízko k extrémizmu 3 227
  2. Pre včelárov bol rok katastrofálny 1 010
  3. Country festival stále láka aj nových návštevníkov 285
  4. Futbalový program v nedeľu 167
  5. Lieskovanka opäť položila latku vyššie 117
  6. V Orlovskom kaštieli vystúpi majster jazzu 83
  7. Na prízemí školy je zatiaľ stavenisko 68
  8. Medzi Púchovom a Žilinou osobné vlaky nahradia autobusy 58
  9. Na plavárni je havarijná situácia. Otvoria ju? 40
  10. Country pod hviezdami Foto 21

Najčítanejšie správy

Považská Bystrica

Ukázal sklamané Slovensko, ktoré má blízko k extrémizmu

Mladý fotograf z Považia vyhral Slovak Press Photo v jednej z kategórii za sériu, kde hľadal príčiny narastajúcej podpory extrémizmu. Teraz chce ukázať svetu aj život v uliciach rodného mesta.

Pre včelárov bol rok katastrofálny

Medu je menej. Včelárom padlo množstvo rodín. Včelstvá decimujú horúčavy, chemické postreky, klieštik. Mali tiež nedostatok potrebnej výživy pre skoré jarné mrazy.

Country festival stále láka aj nových návštevníkov

V našom regióne je známym miestom spojeným s country hudbou Praznov. V prírodnom amfiteátri sa konal už pätnásty ročník festivalu.

Futbalový program v nedeľu

Ponuka na nedeľu 20. augusta je naozaj bohatá, po dlhšej prestávke sa v krajskej súťaži predstavia ráno doma aj hráči Považskej Bystrice.

Lieskovanka opäť položila latku vyššie

Už desať rokov ožíva v júli areál pod Smriečím v Hornom Lieskove dychovou hudbou. Každý rok pritiahne Dychfest veľa ľudí. Ani tento nebol výnimkou.

Blízke regióny

Zomrel účastník motoristického podujatia v Lehote pod Vtáčnikom

Smrť tridsaťjedenročného pretekára nezapríčinila nehoda.

Mesto zverejnilo účinkujúcich na Baníckom jarmoku

O účinkujúcich rozhodli ľudia hlasovaním na facebooku.

Bábätká z trenčianskej pôrodnice

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v trenčianskej nemocnici počas uplynulého týždňa a ich fotky zverejníme aj v pondelňajšom vydaní MY Trenčianskych novín.

S opravou historického mlyna začnú už na jar + FOTO

V zachovalom 250-ročnom mlyne vznikne informačné centrum. Mesto na rekonštrukciu získalo viac ako 140-tisíc eur.

Dom na strome. Kúpeľné mestečko má novú atrakciu

Domček na strome sa nachádza v blízkosti Kúpeľného parku na turistickej trase smerom na kopec Klepáč.

Všetky správy

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy. Najvyššia z nich, Eurovea 2 by mala vyrásť do roku 2020.

Ako šperk, ktorý vyhrával vojny, prehráva boj s časom

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

Po derby v Trnave zostali zničené toalety + FOTO

Sobotné derby, ktoré skončilo prehrou domácich, malo predohru ešte mimo štadióna. Fanúšikovia Slovana sa predviedli na toaletách.

Mladý Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Kam vyraziť