Sklársky segment zaznamenal v minulom roku výrazné turbulencie. Do akej miery to ovplyvnilo situáciu u vás?
- Minulý rok bol, na rozdiel od predchádzajúcich rokov, najťažší aj z toho pohľadu, že sa nepodarilo splniť stanovené ciele pre rok 2015. Úplná katastrofa to však nebola. Hospodársky výsledok aj predaj sme udržali na úrovni predchádzajúceho roka. Nenaplnené zostali iba ambície. Situácia bola čiastočne spôsobená prvým polrokom, kedy trh „spal“ a niektoré zákazky nám zrušili úplne. Upravilo sa to tesne pred Vianocami, a tento pozitívny trend pretrváva i naďalej.
Čo spôsobilo výkyvy na trhu?
- Dosť veľké spomalenie ekonomického rastu nastalo v teritóriách Číny, čo hodne ovplyvnilo celú Európu, vrátane nás. Vplývalo na to viacero aspektov. V Číne sa už viac pozerá na ekológiu a podmienky pre zamestnancov, čo so sebou nesie zvýšené náklady na mzdy. To sa v konečnom dôsledku premieta do konkurencie schopnosti výrobkov aj do domácej spotreby, kde sa roztáča určitá špirála.
Máte vo svete silnú konkurenciu?
- Konkurencia je rovnako veľká ako v ostatných odvetviach s tým rozdielom, že tá naša sa zoskupuje najmä v Európe. Priamymi konkurentmi sú sklárne v Čechách a v Nemecku. Potom sú to špeciálne záležitosti, ako ručné sklo z Poľska, Rumunska či Turecka. Z hľadiska zvýšenia kapacity sa mnohé z týchto sklární pustili do technologického rozvoja. Konkurenčný boj sa zostruje a každý sa snaží kapacitu predať, čo sa odráža na cene výrobkov. My sa voči tomuto neduhu snažíme bojovať úrovňou zákazníckeho servisu, aby sme cenovo neutrpeli, čo sa nám zatiaľ úspešne darí. Netreba zabúdať na fakt, že kvalitné sklo je predsa len luxusný materiál, ktorý sa dá nahradiť aj jeho najlacnejšou verziou sódo-draselným sklom alebo plastami. My pôsobíme v kategórii bezolovnatého krištáľu, kde tiež vedia konkurenti ponúknuť zaujímavo nízku cenu, avšak na úkor kvality skla a určitého luxusu.
V čom sú špecifiká Rony?
- Ručná výroba je jedna z vecí, ktorá nám popri strojovej výrobe vytvára u zákazníka priestor. V budúcom roku oslávime 125. výročie vzniku. Za celý tento čas sme dokázali udržať ručnú
i strojovú výrobu. Na druhej strane, sme si vedomí, že iba toto nestačí. Jedna z vecí, ktorou sa líšime od konkurencie, je technológia ťahanej nohy, ktorú neustále vyvíjame, technicky zdokonaľujeme a snažíme sa to premietnuť do tvarov výrobku, ktoré sú neopakovateľné. S podobnou výrobou má konkurencia problém. Zákazníkom v produktoch prinášame vysokú technickú kompetenciu, čím uspokojíme široké spektrum jeho požiadaviek. Akonáhle zaznamenáme, že zákazník prejde do nižšieho segmentu a je ochotný pristúpiť na nižšiu úroveň kvality, nepokračujeme v spolupráci a hľadáme iného zákazníka, ktorý je ochotný akceptovať našu cenu, kvalitu a servis.
Vzhľadom k investíciám do technologického rozvoja majú konkurenti nastavenú výrobnú dávku na 60 až 80-tisíc kusov. Dokážete im konkurovať?
- Vo výrobe sme ochotní akceptovať objem 20 až 25-tisíc kusov, čo je v podstate tretina
z toho. Sklo je určitým spôsobom poplatné móde. Môže sa stať, že o dva roky tovar nie je moderný a vo veľkom množstve sú umŕtvené peniaze, ktoré zákazník nevie premeniť na zisk, pretože príde iná módna vlna. Pre neho je zaujímavejšie akceptovať vyššiu cenu a aj jeho ekonomika vyzerá inak
z hľadiska priestoru aj logistiky. Nevýhoda sa v tomto prípade mení na výhodu.
Kráčať s módou znamená inovovať procesy... Ako často meníte kolekcie? Majú hlavné slovo dizajnéri?
- V spoločnosti funguje schéma inovačných procesov, ktorú zastrešuje inovačná komisia. Tu sa zberajú návrhy a podnety od obchodníkov, zákazníkov... Komisia vyhodnocuje trendy a na základe toho sa stanovujú parametre na nasledujúce obdobie, čo je spravidla jeden kalendárny rok. Toto zadanie ide dizajnérom, pripravia sa vzorky, kde sa overí vyrobiteľnosť výrobku, skúma sa efektivita, aby výroba bola ekonomicky rentabilná. V minulosti boli naši dizajnéri oceňovaní na celosvetových výstavách, čo sa zachovalo dodnes. Čo nás v konečnom dôsledku zaujíma, je komerčný úspech našich výrobkov, a tu vidieť, že práca našich dizajnérov je na špičkovej úrovni.
Najnovšie trendy vo svete skla predstavuje veľtrh skla - Aubiente vo Frankfurte. Kto určuje najnovšie línie?
- Myslím, že v technológii ťahanej nohy sme lídrom v celosvetovom meradle. My sme ten kreatívec, ktorý určuje tvary, línie a technické prvky, ktoré sa pri tomto sortimente uplatňujú. Náš šéfdizajnér si túto filozofiu osvojil a aplikuje ju aj v praktickom živote. Neustále si udržiavame náskok v oblasti technických prvkov a celkovo dizajnu. Neskromne si trúfam povedať, že vďaka tomuto trend na najbližšie obdobie určuje Rona. Dôkazom je, že veľa výrobcov sa snaží kopírovať tvary, ktoré boli a sú u zákazníkov úspešné.
Na výstave prezentujete výrobky pod svojím menom?
- Výrobky prezentujeme pod vlastnou značkou, ale keďže sme komerčná firma, ktorá potrebuje naplniť výrobné kapacity, vieme ponúknuť zákazníkovi predaj našich výrobkov aj pod ich vlastnou obchodnou značkou. Niekedy je to o tom, že výrobku sa urobí malý redizajn, ktorý ho trošku odkláňa od pôvodného tvaru, čím vzniká priestor, aby sa pôvodný tvar predával pod našou značkou
a upravený pod značkou zákazníka.
Predpokladám, že spolupracujete len s významnými partnermi...
- Keďže vieme ponúknuť tú najvyššiu kvalitu, tak určite áno. V Nemecku je to napríklad Leonardo, v Čechách Rosenthal, v Amerike Lenox... Na druhej strane, značka Rona s piatimi hviezdičkami je veľmi oceňovaná a uznávaná v oblasti gastronómie. Naši občania sa s ňou môžu stretnúť aj v tých najluxusnejších hoteloch vo svete. Dostávame spätnú väzbu od priateľov a známych, kde všade pijú z našich kalíškov. Medzi top klientelu patrí aj Biely dom, odkiaľ sme dostali pozdrav priamo od prvej dámy Michelle Obamovej.
To sú tie radostnejšie konštatovania. Tým menej radostným je fakt, že majstri so sklárskym fortieľom odchádzajú pomaličky do dôchodku...
- Tento moment pociťujeme najmä u ručnej výroby, ktorá si vyžaduje vysoký stupeň tvorivosti a kreativity. Za celé roky sa situácia nezlepšila. Robíme všetko preto, aby sme ručnú výrobu udržali. Patrí k sklárni a k tejto spoločnosti. Je to určitý kumšt, ktorý robí našej značke zlato. Na druhej strane, cítime istú zodpovednosť voči minulosti, aby sme ručnú výrobu udržali. Do budúcnosti pozeráme s ľahkým optimizmom vo vzťahu k duálnemu vzdelávaniu a z hľadiska rôznych akcií, ktoré organizujeme so sklárskou školou. Snažíme sa prispieť k tomu, aby bol nábor na remeslo sklára účinný a úspešný, lebo je to krásne remeslo, ktorého výsledkom sú nádherné artefakty. Aj keď z hľadiska priemyselnej výroby je to o určitej produkcii výrobkov, stále tam zostáva prvok tvorivosti. Priestorom pre remeselne zručných ľudí je aj sympózium, kde sa stretnú umelci z rôznych častí sveta sveta, a tí k svojej tvorbe potrebujú šikovných sklárov. Pokiaľ vybadáme potenciál, radi ho podporíme.
Duálne vzdelávanie sa u vás spustí v septembri tohto roka. Ste pripravení?
- Všetky záležitosti, ktoré k tomu patria, sme bezo zvyšku naplnili. Na projekt sa tešíme a veríme, že bude mať efekt, ktorý očakávame - získanie kvalifikovaných zamestnancov. Dôležitým momentom je, že do určitej miery môžeme vplývať aj na učebné osnovy, čo je pridanou hodnotou v snahe vychovať si kvalitných odborníkov.
Fenoménom tejto doby sa stáva nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Ako sa s tým viete popasovať?
- Tento problém pociťuje celý región Púchovska, kde je momentálne najnižšia nezamestnanosť v rámci Slovenska. To sa premieta do konkurenčného boja o zamestnancov. My sme sa rozhodli ísť cestou automatizácie procesov najmä na úsekoch, kde je vysoký nápor z hľadiska nadčasov. Plánujeme znížiť počet pracovníkov a zaradiť ich na iné pozície s možnosťou ich odborného rastu. Je jednoduchšie presunúť zamestnancov s pracovnými návykmi na iný typ práce s patričným mzdovým ohodnotením, ako zapracovávať nových ľudí, kde je efekt neistý.
Máte namodelované i konkrétne možnosti?
- Investičný program je naplánovaný na tento rok. Investície poputujú do technologických zariadení, ktoré zautomatizujú procesy na studenom konci, kde prebieha proces kontroly výroby, etiketovania a balenia. Neplánujeme rozširovať výrobné kapacity novými linkami, ale existujúce technológie vybaviť tak, aby sme docielili vyváženosť. Uvedomujeme si, že technologicky rozvoj si vyžaduje nemalé finančné prostriedky, preto sme spracovali niekoľko projektov, s ktorými sa chceme uchádzať o finančné zdroje z prostriedkov Európskej únie. Uvidíme, do akej miery budeme úspešní.
Obci Lednické Rovne vytvárate nielen kolorit, ale i priestor na spoluprácu.
- S obcou spolupracujeme pri príprave viacerých kultúrnych podujatí na celoslovenskej úrovni. Napríklad pri celoštátnej prehliadke dychových hudieb. Najbližšie pripravujeme v obci Medzinárodné sklárske sympózium, ktoré bude v budúcom roku pri oslavách 125. výročia založenia firmy. Našu prítomnosť cítiť aj pri podpore športu, a to najmä futbalu, kde sa podieľame na zabezpečení jeho činnosti. Spolupracujeme však i s hasičskými alebo policajnými zbormi.
Čo je prioritou tohto roku?
- Hlavnou prioritou je zastabilizovanie spoločnosti a vytvorenie priestoru pre jej ďalší rast. Z môjho pohľadu je najdôležitejšie, aby proces automatizácie prebehol čo najrýchlejšie a najefektívnejšie. Aby sme sa zbavili tlaku a Damoklovho meča, ktorý nad nami visí v podobe nedostatku pracovnej sily. Ak sa nám toto podarí, vytvoríme lepšie podmienky pre našich zamestnancov a lepšiu atmosféru vo firme. To, čo získame optimalizáciou procesov, ponecháme našim zamestnancom v podobe zvýšenia miezd, čím upevníme konkurencie schopnosť na trhu.