Mýliť sa je ľudské. To každý uzná. Ale určite nie v takej citlivej záležitosti, ako je úmrtie. Pani Božena Surmová má takúto nepríjemnú skúsenosť so zdravotnou poisťovňou.
POVAŽSKÁ BYSTRICA. Tento rok sa choroba na pani Boženu akosi nalepila, a tak maródovala. Pravidelne navštevovala lekára, tešila sa, že jej zdravotný stav sa zlepšuje. No v jednej chvíli sa jej takmer skončil.
Telefonát ju zaskočil
„Počas maródky mi zatelefonovala účtovníčka z firmy, kde pracujem a spýtala sa, či sedím. Zľakla som sa, čo sa deje. Keď mi však povedala dôvod, bola som rada, že sedím,“ opisuje svoj zážitok pani Božena. „Oznámila mi, že dostali zo zdravotnej poisťovne oznámenie o mojom úmrtí, ktoré malo byť údajne 16. marca tohto roka. Zostala som šokovaná, veď žijem. Účtovníčka sa na to zasmiala: Viem, veď s vami telefonujem. Ale upozornila ma, aby som to radšej hneď reklamovala v poisťovni, aby som nemala zbytočné problémy.“
A začal sa kolotoč
Božena Surmová hneď napísala mail do poisťovne s prehlásením, že žije. Bolo to 16. mája. O dva dni – 18. mája, jej prišiel z poisťovne Dôvera mail, že poistný vzťah obnovili a ospravedlňujú sa. Myslela si, že je všetko už poriadku. Až do júna.Začiatkom júna išla na kontrolu k lekárovi. Nebola síce objednaná, ale povedala si, že skúsi šťastie, možno niektorá pacientka nepríde a zoberú ju. „Keď vyšla sestrička, spýtala som sa jej, či môžem počkať. Pozrela sa na mňa akosi čudne a povedala, aby som počkala. Vošla do ambulancie, o chvíľu vyšla a zavolala ma dovnútra. Keď sa na mňa čudne pozrel aj lekár, nechápala som, čo sa deje,“ pokračuje.Keď jej lekár povedal, že je veľmi rád, keď ju vidí, lebo dostal oznámenie o jej úmrtí, pochopila. Stále si však myslela, že ide o problém s poisťovňou, ktorý už považovala za vyriešený. Mýlila sa. „Lekár sa pozrel do registra na webe, a tam vedľa môjho mena stále figurovalo, že som zomrela. Napokon sme to zobrali s humorom. Lekár sa smial, či ma má vyšetriť medzinebesky, keď už vraj nežijem. Vyšetril ma, hoci si nebol istý, či platbu zo zdravotnej poisťovne dostane,“ vysvetľuje ďalej pani Božena.Samozrejme, že hneď od lekára išla do zdravotnej poisťovne. Mala smolu, pracovníčka ju odbila, že má prísť na druhý deň. Napísala preto aj na generálne riaditeľstvo poisťovne.
Čo sa stalo?
Podľa PR špecialistu zdravotnej poisťovne Dôvera Mateja Štepianskeho sa s takýmito prípadmi stretávajú ojedinele. „Pokiaľ poistenci zistia, že v našej evidencii máme neaktuálne informácie, odporúčame kontaktovať našu zákaznícku linku alebo navštíviť najbližšiu pobočku. Rovnako je dôležité, aby nás informovali aj o zmene mena či adresy,“ upozornil.Vyjadril sa aj k prípadu ich poistenky. „Vzniknutá situácia nás mrzí, čím sa aj touto cestou pani Surmovej ospravedlňujeme. Nesprávna informácia sa do našej evidencie dostala po tom, ako sme z Registra fyzických osôb dostali zmätočné údaje. Pani Surmová nás o chybe v evidencii informovala 16. mája 2016. Krátko na to sme údaje v našom informačnom systéme opravili a informovali o tom aj našu poistenku. Nevieme, kde lekár overoval údaje našej poistenky. Isté však je, že pokiaľ by ich overoval na našej webovej stránke, našiel by správnu informáciu,“ doplnil Štepiansky.
Kto urobil chybu?
Register fyzických osôb je na stránke Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. V ňom ešte v júni Božena Surmová figurovala ako mŕtva. Podľa hovorkyne úradu Andrey Pivarčiovej, zmeny v údajoch im nahlasujú zdravotné poisťovne. „Ak zdravotná poisťovňa vykoná zmenu vo svojom registri poistencov, musí túto skutočnosť oznámiť Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej „úrad“). Zdravotné poisťovne nahlasujú úradu zmeny v údajoch o poistencoch elektronicky jedenkrát mesačne, a to k 20. dňu v mesiaci. V osobitných prípadoch má zdravotná poisťovňa možnosť úradu nahlásiť zmeny v údajoch poistencov aj mimo tohto termínu. V tomto prípade zdravotná poisťovňa zmenu vo svojom systéme vykonala, ale túto skutočnosť osobitne úradu neoznámila,“ informovala hovorkyňa. „Informáciu o úmrtí poistenca úrad dostal od zdravotnej poisťovne Dôvera. Následne po tom, ako poisťovňa poslala úradu opravnú informáciu, úrad na svojej internetovej stránke uviedol správny údaj. To znamená, že v súčasnosti je na internetovej stránke úradu v údajoch poistenca uvedená správna informácia,“ objasnila Pivarčiová.
Už s humorom
Nepríjemnú situáciu berie už Božena Surmová s humorom. Chápe, že sa niekto mohol pomýliť. Len ju prekvapilo, že odpoveď na júnovú sťažnosť dostala od poisťovne až takmer po mesiaci. Ako ďalej povedala, poisťovňa v nej priznala, že chybu urobil ich pracovník. „Hlavne, že je to v poriadku. Aj keď som si doma užila podpichovania, že som až príliš živá na to, že som mŕtva. Teraz sa už na tom smejeme. Len dúfam, že už sa podobná situácia nebude opakovať,“ dodala.